Den svenska husbilsmarknaden är Europas fjärde största. Men vi ligger cirka 8 000 husbilar bakom trean, Storbritannien, och är 15 000 efter tvåan, Frankrike. Tyskland spelar i en division för sig själva just nu med över 50 000 nya husbilar sålda. Och då är året inte slut ännu.
Ett segment som är stort på dessa tre marknader men som inte tar fart i Sverige är campingbilarna. Inredda skåpbilar typ VW California. De lite större inredda skåpbilarna har ökat sin försäljning rejält i Sverige. Men det är ett par planlösningar som dominerar. Ute i Europa ser vi massor av andra planlösningar.
På följande sidor visar vi fordon som inte säljs i Sverige men som skulle kunna passa även vår marknad.
Text och foto Stefan Janeld
Kan allt som en stor husbil kan
Randger R535 är en god representant för moderna campingbilar. Traditionellt har skillnaden mellan campingbil och husbilar, förutom storleken, varit att campingbilen saknar fast toalett. Men idag har allt fler tillverkare hittat sätt att få plats med ett litet badrum även i de kompakta campingbilarna. Pris ca 50 000 Euro med lite utrustning.
Rymlig som få
Florium Mayflower 69 LO är sju meter lång och avsedd för två personer. Den saknar fast säng, man sover i taksängen, vilket gör att sittgrupp, kök och badrum fått bre ut sig. Särskilt Denna planlösning är väldigt populär i framförallt England. Men vinner mark även i Frankrike.
Prisvärd skogsmulle
Font Vondôme Fortyvan 4×4 kostar ca 55 000 Euro, ungefär 570 000 kronor i skrivande stund, med 170 hk motor och metallic lack. Ett bra pris för en fyrhjulsdriven inredd skåpbil. Den baseras på Ford Transit vilket är en del av förklaringen till det låga priset. En likvärdig på Mercedes Sprinter kostar närmare en miljon kronor.
Bilen är 598 cm kort, inredd med tvärbädd, kompakt badrum, litet kök och en dinette med fem sittplatser.
Det är inte på grund av möblemanget vi visar modellen. Vi visar den för att det är förtvivlat få fyrhjulsdrivna plåtisar på svenska marknaden. Och ingen som kostar under 600 000 kronor.
Dolt kylskåp
Hillside är en engelsk inredare av bland annat VW Transporter. De har i nästan alla sina modeller en intressant kökslösning. De skapar mer bänkyta genom att placera kylen bakom en tjock lucka som också är skafferi.
Ingen dum idé. Man får mer bänkyta och mer förvaring. Även med skåpet öppet finns det en bänkyta redo att använda.
Modellen på bilderna heter Hillside Bichover Classic Hi-top. En campingbil som konkurrerar med VW California.
Plåtis för rörelsehindrade
Husbilar för handikappade ser vi ibland på mässorna. Gemensamt för alla är att det är gott om golvyta, att man kan sitta i rullstolen när man använder köket och sitter till bords. I taket är det rejäla handtag så att man kan häva sig ur rullstolen för att gå till sängs eller på toaletten. En ramp eller lift för att ta sig i och ur är också vanligt.
Reha Mobil 620 från Reisemobil Manufactur i Tyskland baseras på Opel Movano. Är 620 cm lång och kostar ca 800 000 kronor.
Långbäddar/Soffgrupp
IH är ett engelskt företag som inreder skåpbilar i premiumklassen. De har en väldigt egen inredningsstil men möbleringen är på denna modell inte lika unik. Om man är engelsman vill säga, på öriket går det tretton på dussinet med liknande planlösning. Men i Sverige skulle denna modell vara ett unikum på marknaden.
IH 630 RD/S4 är baserad på en 630 cm lång Fiat Ducato.
En bäddbar dinette fram, kök och badrum midskepps, två långa soffor bak som snabbt kan bäddas. Antingen till två låga långbäddar eller till en jättestor dubbelsäng.
En annan sak som är typiskt engelsk är att man använder en fast gastank istället för lösa flaskor. Det spar plats inne i bilen eftersom tanken placeras undertill.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/widget-base.php on line 223
Warning: Undefined array key -1 in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/controls-stack.php on line 695
För äventyraren
En fyrhjulsdriven VW Crafter med snorkel och winsch väcker onekligen en del uppmärksamhet. Och det var nog tanken när Vanworx valde att visa denna modell på mässan i Birmingham.
När jag satt i bilen kom en tidigare kund till företaget och började prata med säljaren. De var uppenbarligen väldigt bekanta med varandra, vänskapliga rent av. Det framgick av konversationen att kunden för några år sedan köpt en specialbyggd bil av företaget och nu var intresserad av att byta. Han behövde en bil för två eftersom han förlovat sig.
Säljaren visste allt om kundens bil och kunde ge ett inbytesvärde på stående fot. Imponerande.
Om det blev affär vet jag inte, jag stannade inte och lyssnade klart. Men jag skulle gissa det. Kunden visste exakt vad han ville ha och pengar tycktes inte vara en trång sektor.
Vanworx gör inte billiga bilar, det gör ingen tillverkare som anstränger sig för att skapa något unikt och personligt till sina kunder. Deras kunder är yngre, aktiva, äventyrliga. Många sysslar med actionsport. Bilen ska vara funktionell och ge rätt signaler.
Klarar allt!
Bliss mobil får i denna artikel representera de extrema terränghusbilarna. En biltyp som har sin största marknad i Tyskland. Men även i Frankrike finns det kunder som vill ut i öknen i landets tidigare kolonier.
Dessa bilar byggs alltid efter kundens önskemål. De har elsystem som klarar långvarig fricamping. Taket fullt av solceller och en AC såklart. Eller kanske en luftvärmepump som både kan kyla och värma. Alla system ombord är minst dubbla och man kan serva dem med hammare och spett.
Bodelen och hytten är förbundna via en liten flexibel tunnel. Att man inte bygger ihop dem beror på att chassiet flexar så mycket när man kör i terrängen. Bodelen är i princip en låda, en stabil låda. Inte sällan är det 7 cm tjocka väggar. En del byggs för att klara beskjutning från handeldvapen.
Utomhuskök inne
Tyska Reisemobil Manufactur tänker fritt. ”Varför göra det alla andra redan gör?”. Deras modell FreeMulti har två uppseendeväckande lösningar. En jag tycker om och en jag kan vara utan.