Malus skatten för husbilar är troligen den mest orättvisa skatt som någonsin tagits ut. Att kräva husbilister på en straffskatt (Malus) för att de inte väljer en husbil med hybriddrift eller eldrift är såklart orimligt eftersom sådana husbilar inte existerar.
Men tack och lov har frågan nu fått den uppmärksamhet den förtjänar och utan Miljöpartiets vågmästarroll kunde förnuftet till slut segra.
Av Stefan Janeld
HRF – Husvagns- & Husbilsbranschens Riksförbund – har i flera år kämpat för att skatten på husbilar ska bli rimlig. Argumenten har varit starka.
- – Husbilar har kort årlig körsträcka och därmed låg miljöpåverkan.
- – Det finns inga husbilar med alternativa drivmedel.
- – Bara cykelsemester är miljövänligare än husbil.
Det tog tid. Men nu har argumenten vunnit gehör. En annan faktor har också spelat in och gjort frågan akut. Nämligen en teknisk term kallad ”Skälig beräkningsgrund”. Det är den formel med vilken man beräknar skatten. Den har hittills varit baserad på ett äldre sätt att räkna utsläpp. Men skulle nu revideras till att baseras på samma beräkningsgrund som används för personbilar, den heter WLTP och innebär en kraftig uppräkning av koldioxidutsläppen. Om detta hade blivit verklighet hade husbilar kunnat få en skatt på 45 000 kr per år de tre första åren. En nivå som gav till och med politikerna skrämselhicka.
2025 sänks skatten
Den 14 mars remitterade Finansdepartementet en promemoria med ett förslag om att husbilar inte längre ska omfattas av malus beskattningen.
Motiveringen är just att skatten inte fungerar för att få kunder att välja miljövänligare husbilar eftersom de helt enkelt inte finns.
Att promemorian remitteras nu är för att det ska vara möjligt att behandla förslagen i budgetpropositionen för 2025.
Om förslagen kommer att presenteras i budgetpropositionen för 2025, och i vilken omfattning och med vilken dimensionering, blir beroende av det ekonomiska läget, reformutrymmet och finansieringsbehovet samt de överläggningar som förs i det slutliga arbetet med budgetpropositionen.
Om allt går som tänkt kommer förändringen av skatten att ske 1 februari 2025.
Alla husbilar som omfattas av malusbeskattningen får sänkt skatt
Skattesänkningen kommer inte bara att gälla husbilar som säljs efter 1 februari 2025. Även de som är sålda tidigare men som fortfarande omfattas av malus kommer få sin skatt sänkt.
Du behöver alltså inte vänta med att köpa ny husbil. Den nya husbil du köper idag kommer få sänkt skatt nästa år.
Osäkert vilken nivå den nya skatten landar på
Att skatten sänks är helt klart. Det råder en överväldigande majoritet i riksdagen för att sänka. Men hur mycket billigare det blir återstår att se.
Så här säger Mikael Blomqvist, VD på Kabe AB och den som varit drivande i arbetet hos HRF för att få ner skatten.
” Enligt våra preliminära beräkningar (med reservation för att alla detaljer om förslaget ännu inte är kända) skulle det innebära en sänkt skatt för en genomsnittlig husbilsägare med mellan 5 000:- och 8 000:- per år.”
Vi tolkar det lite annorlunda. Att skatten kommer sänkas till 6 000 – 8 000 kronor. Detta baserar vi på att det är skattenivån innan man införde Malusbeskattningen.
Inte enda goda nyheten
Att skatten kommer sänkas är onekligen en god nyhet inför stundande husbilssäsong. Men det är inte den enda goda nyheten. Inflationen är på nedgående och med den följer räntan. Det förutspås rejäla sänkningar under året. Om inget oförutsett inträffar kan vi i slutet av året se fram mot en ränta på ca 2,5%. I alla fall om ekonomerna på landets storbanker har rätt.
Till sist kan vi glädja oss åt att det är gott om husbilar hos handlarna. Vissa modeller dras fortfarande med långa leveranstider. Men ingen behöver stå utan husbil om man kan vara lite flexibel i sitt val.