På sin tid en liten drömbil. Idag ett budgetalternativ för den som vill prova på husbilsliv bortom de stora motorvägarna.
Omvärderad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Hymer var tidiga med helintegrerade husbilar. God kvalitet och sinne för detaljer gav dem ett gott rykte som lever än idag. Man ser en hel del av dessa på vägarna, inte minst nere i Europa. Man kan nästan tala om kultstatus.
Testbilen är en B-klass, ett modellnamn som fortfarande bärs av Hymers bäst säljande husbil. Nummer 564 är dock ledigt idag.
Max 80 km/h
Stolarna är bekväma men bältena slappa, för övrigt det enda i säkerhetsväg som bilen begåvats med. Åttiotalets förarmiljö är inte rolig. Men man får snabbt koll på det spartanska utbudet: Blinker, växelspak, torkare och värme.
Motorn startar snällt, det bullrar en hel del och bilen skakar. Vi anar att de vibrationsdämpande motorfästena tagit slut.
Lägger i ettan och ger mig iväg. Det drar förvånansvärt bra upp till femtio. Arbetar mig genom växlarna och når åttio knyck på femman. Där tar det stopp, mest för att motorn låter plågad och jag inte vill pressa mer. Drar av lite på gasen och hittar trivselfart vid sjuttio. För att hålla den farten i ett långt uppförslut får jag växla ner till trean. Det är skillnad på en turbodiesel från 1989 på 93 hästar och dagens kraftpaket med gott om vrid över ett brett varvtalsregister.
Färden är mjuk och lite vinglig, i vindbyarna blir det att parera med ratten. Men vi trivs bakom ratten. Så länge man åker på småvägar stör inte den låga toppfarten. Stadsmiljö är bilens bästa gren. Stora rutor utan döda vinklar, god koll på omgivningen, kort hjulbas, smidig att flänga runt med.
Gott om lastutrymmen är det ont om. Tji garage och få överskåp. Inget dubbelgolv gör att vattentanken tar plats i ena dinettesoffan. Stor garderob med två dörrar och hyllor kompenserar något. Här krävs disciplinerade resenärer som vet att packa det väsentligaste.
På vintern bör bilen gå i ide. Den är visserligen lätt med bra tryck över framhjulen, så fram kommer den och värmaren kan tveklöst ordna en varm bodel. Men isoleringen är tunn vilket betyder att bilen slukar mycket gasol. Sängen i kupén är en kall sovplats då det saknas värmarutblås i närheten. Man kan bädda dinetten för att få en varmare säng om man absolut vill vintercampa.
Vi tycker
Liten, smidig med trivsam om än lite murrig bodel för två som vill se om husbilslivet passar. Bilens styrkor är badrum och kök. Resten känns föråldrat, men inte utan charm. Om dinetten varit bältesförsedd hade betyget blivit godkänt. Så länge man undviker motorvägarna duger den att köra. Att ha långtradare som blinkar för omkörning är stressande.
Att Hymer byggde bilen med omsorg och kvalitet märks, tygerna är original, snickerierna håller ihop utan skrammel och det mesta fungerar som det ska. Som första husbil att användas mer som bostad än fordon är den inte så tokig.
Fakta
- Modell Hymer B564
- Årsmodell 1989
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 2,5TD 93hk
- Växellåda Rattväxel manuell 5 vxl
- Mätarställning 14 500 mil
- Totalvikt 3100 kg
- Max last 550 kg
- Bränsletank 70 liter
- LxB 563 x 222 cm centimeter
- Antal bältade platser 2
- Pris 99 000 kr
- Vi lånade bilen av Mobilen i Borås
Håller än
- Köket
- Dinetten
- Badrummet
- Överblicken under färd
Hopplöst ute
- Drivlinan
- Saknar stuv för campingmöbler
- Designen
Utrustning testbil
Luftburen värme, markis, gasolkök, köksfläkt, kyl med frysfack, kassettoa, separat duschkabin, manuellt fotsteg, teveantenn, takräcke med stege