Meny

.

Inför vinteräventyret

Många väljer att ställa av sin husbil vintertid, den tid då man verkligen kan njuta av lugn och ro. Andra drar söderöver, till värmen. Men att vintercampa i Sverige har många fördelar. Ingen stress, ingen konkurrens om plats. Stilla och rogivande vart man än kommer. Man är dessutom ofta mycket välkommen, även om folk ibland blir lite förvånade. Att ta en vecka i husbilen i något av våra skidparadis eller några dagar på en julmarknad eller ett tindrande fint Liseberg är en verklig lisa för själen. Det är något Du inte vill missa. Och om Du en gång börjat kommer det bli tradition.

Så rådet är enkelt – håll bilen påställd och använd den så mycket du kan.

Jag har vintercampat i många år och vill här dela med mig av lite praktiska tips och goda råd.

Av Stig Forsberg

Serva och besiktiga husbilen före vintern. Då kollas bilens glykol, filter och slangar. Sådant som är extra trist att fixa med på vintern. Du har då ren frisk olja i motorn och Du slipper köer på våren när alla skall ha igång sina bilar. Vem vill vänta veckor på våren när den varma vårsolen strålar?

Smörj upp alla lås och lister så minskar risken för att de fryser. Kolla även upp all utvändig belysning och reflexerna. Det handlar om att se och synas!

 

Vinterdäck naturligtvis, men tänk på att vinterdäck oftast inte tål mer än 4,5 kg lufttryck. Här gäller som vanligt att man måste kontrollera däcktrycket mot däcktryckstabellen som gäller för det däck man har och de axellaster bilen normalt går med. Dubbat eller friktionsdäck beror på vart Du åker mest. Norr om Dalälven kan dubbat vara ett bra alternativ. Under alla omständigheter skall Du aldrig åka på allvädersdäck! Det är ett dåligt sommardäck och även ett dåligt vinterdäck. Ett alternativ till dubbat är ”auto”-socks. De är lätta att sätta på, väger endast 1 kg och ger ett fantastiskt grepp om man kört fast på en isig vinterväg. Bättre att ha med än snökedjor faktiskt.

Om möjligt stå under tak så att bilen slipper snön på taket. Den fryser fast och skapar problem.

Om det är ett snölager på taket och det är en solig dag kommer bilen värmas upp inuti. Den värmer snölagret underifrån så det blir en vattenfilm under snön. Denna vattenfilm tar sig in en mikrodel av en millimeter i tätningars kanter. På kvällen fryser vattnet igen och expanderar vilket bryter i tätningen. Får denna microprocess fortsätta en längre tid kommer det till slut bli ett läckage.

Ha alla skåp och lådor öppna samt sänk ner eventuell taksäng. Luften kan då cirkulera fritt och håller bilen torr. Den blir dessutom fortare varm när det inte finns kalluft i varje låda och bakom luckorna.

En taksäng som ligger dikt an mot taket blir en del av bilens isolering. Det betyder att nollpunkten flyttas in i madrassen med fuktutfällning som resultat. Det är inte ovanligt med mögelangrepp i taksängars madrasser.

 

Ha lite grundvärme på i bilen så behöver Du inte tömma alla system. Själv brukar jag välja 7 grader. En fördel är då att fukten vandrar utåt och inte in i bilen som är fallet i en utkyld bil.

Den blir även fortare varm när man skall iväg. Jag drar på värmen till 22 grader kvällen innan. Om Du snabbt vill få upp värmen öppna en taklucka ett hack bak i bilen så ökar luftens genomströmning och bilen blir fortare varm.

Tänk på att en varm bil kommer smälta snön som faller på den och som sedan rinner av bilen. Är det minusgrader kommer smältvattnet frysa på sin väg och bilda en rejäl isskorpa och stora istappar över tid. Om bilen står under tak slipper du detta.

Låna en värmekamera, om Du inte redan har en. Med den kan Du studera Din uppvärmda bil en kall dag och avslöja var det svaga punkterna finns. Vanligen är det vid dörrar och vid förarplatsen. Dörrar och stora glasytor kyler ner främre platserna. Skaffa en vintermatta som täcker front och sidorutorna om Du har en helintegrerad bil. Har Du en delintegrerad bil så skaffa gärna den typ som även täcker motorhuven. Mattan gör underverk för värmen i bilens främre del. De flyttar även ut daggpunkten så att Du slipper rinnande fiskhandlarfönster på rutans insida. Om Du får det använd en batteridriven fönstertvätt så suger Du enkelt bort vattnet före avfärd.

Isolera lite extra vid pedalstället och mot drivhuvudets plåtgolv. De flesta har någon typ av matta där. Åk till Biltema och köp deras självklistrande isolermatta, 10 mm. Montera den på mattans undersida och Du får en både varmare och tystare bil. Fortsätt med mattorna i instegen för bildörrarna och bodelsdörren. Du kan även klippa till en fleecefilt efter dörrens mått. Sätt upp den delen av ett självklistrande kardborrband som har plasthakar i överkant och på sidorna av dörren så fäster fleecefilten snällt mot dessa.

Tänk på att lämna 10 cm fritt i underkant för ventilationen och gör inga lösningar som inte snabbt kan tas bort vid en eventuell nödutrymning. Självklar så drar Du ner solskyddsgardinerna dagtid och insynsskyddet på natten. Du får då isolerande luftspalt innanför rutan som hjälper till att hålla värmen.

Kylskåpet behöver en extra vinterlucka för att begränsa ventilationen med kalluft utifrån. Den bör Du använda när temperaturen sjunker under 10 plus,

Parkera i lä när det blåser. Husbilen är välventilerad och släpper in den kalla vinden. Ställ bilens ventilation i återcirkulationsläge så att det inte blåser rakt ni via kupéfläkten. Om Du har en köksfläkt som har utsläppet på sidan av bilen kan Du lägga ett tidningsark i filtret så blåser det inte in.

Glöm inte ta bort det när Du sedan steker bacon! Normalt är detta med vind inte något problem vintertid, det är bara när stormar man behöver trixa lite.

Är det något Du gör på sommaren som Du absolut inte skall göra på vintern?

Egentligen inte, men tänk på att vintervägar är hala så det är extra viktigt att lasta bilen rätt. Låg tyngdpunkt och last på drivhjulen. Om Du har en framhjulsdriven bil får Du inte lasta tungt i det stora garaget bak. Om Du skulle råka köra fast är ett par Autosock bra att ha samt ett långt, 10 meter eller mer, kraftigt rep. Fäst repet i något stabilt rakt framför/bakom bilen och spänn det hårt. Be nu några husbilsvänner dra så hårt de kan vinkelrät mot repet när Du försiktigt försöker köra loss. Detta är ett militärt knep som ger en förbluffande kraft. Om det behövs, flytta bort fästpunkten för repet och fortsätt dra, det funkar bara när Du drar vinkelrätt mot ett spänt rep. En annan husbil är ett lämpligt mothåll förutsatt att någon sitter i den och bromsar alla hjulen. Att försöka dra med husbilen brukar inte lyckas. De spinner tämligen lätt loss.

 

Var välutrustad beroende vad Du tänker ta Dig till. Varma kläder har Du säkert med Dig, men har Du ett extra värmeelement om pannan strejkar? Låsolja placerad på något fiffigt ställe utanför bilen, inne gör den ingen nytta när låset frusit. Om det sker så kan Du låna en plastpåse med varmvatten från grannen och håll mot låset under några minuter. Snöspade att gräva i snövallar med och en snöraka – dock inte allt för stor. Du behöver bara en smal gång ut från bodelsdörren.

 

Våga prova nya resmål och nya äventyr. Det är ju det vi gör hela sommaren varför skall då bilen så outnyttjad hela den underbara vintern?

 

Klicka på bilderna i galleriet för större bilder och bildtexter.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift