Jag har som policy att aldrig recensera andra publikationers artiklar. Jag sköter mitt och de sköter sitt. Men nu bryter jag mot detta för den artikel jag reagerat på är direkt missledande.
Det gäller en artikel från 17 februari som publicerades på Husbil & Husvagns hemsida med rubriken ”Riskfyllt att köra helt ny bil”.
Av Stefan Janeld
Artikeln baseras på en studie från University of California. I studien, som handlar om personbilar inte husbilar, konstateras att det i en sprillans personbil finns risk att man utsätts för ohälsosamma kemikalier som bensen och formaldehyd. Mjukgörande ämnen som finns i de plaster och gummidetaljer som används i bilen. Ämnena är flyktiga, med det menas att de i gasform dunstar ur materialen. Mer i början. Och det är därför just nya personbilar är i fokus. Med tiden avtar avdunstningen.
En studie man inte behöver ifrågasätta. Det låter väldigt sannolikt.
På Husbil & Husvagn drar man resultatet ett steg till och slår fast att riskerna är högre i en husbil eftersom man vistas längre sammanhängande perioder i en husbil än personbil. Jag citerar: ”Rapporten handlar om vanliga bilar men gäller alla nya fordon, inklusive husbilar och husvagnar där man dessutom vistas under betydligt längre tid än i en vanlig personbil.”
Ett påstående som jag vänder mig starkt emot. Jag ska förklara varför.
En personbil är max ett par veckor gammal när den får ny ägare. Den har inte haft en chans att vädra ur sig de farliga ämnena.
En husbil byggs på helt annat vis än en personbil. När chassit med hytten som innehåller dessa farliga plaster och gummidetaljer anländer till husbilsfabriken har det vädrats rejält. Det är nämligen helt öppet i bakkant på de chassin som ska bli halvintegrerade husbilar. De som ska bli helintegrerade saknar helt hytten och får anses ännu mer välventilerade.
När chassina kommer till fabriken står de utomhus och väntar på sin tur. Beroende på vilken fabrik det är står bilarna ute allt från några dagar till ett par veckor.
Väl inne i fabriken tar det mellan en dag och sex veckor innan bilen är färdigbyggd och redo för leverans.
De färdiga husbilarna körs ut på gården i väntan på transport. En väntan som tar från ett par dagar till ett par veckor.
När husbilen till sist levereras till sin nya ägare är den ett par månader gammal, minst. Och hela tiden har den ventilerats synnerligen väl.
Men jämförelsen mellan personbil och husbil haltar inte bara tidsmässigt. I en personbil är det plast och gummi överallt i interiören, i husbilen är det bara i förarhytten, så mängden flyktiga kemikalier är mindre redan från början.
En husbil är välventilerad
Ventilationen är i en personbil dessutom baserad på att bilen är i rörelse och att man har den mekaniska ventilationen igång. Eftersom det bara är då det ska finnas personer i bilen. Den ventilation som sker i en stillastående personbil med avstängd motor är inte i närheten av en husbils. Du behöver bara stanna till och sitta kvar i bilen några minuter så immar rutorna igen. Den sämre ventilationen betyder att gaserna från plasterna byggs upp i en personbil som står oanvänd.
En husbil är välventilerad även stillastående. Det ställs stora krav på detta. Därför är exempelvis takluckor byggda så att de ventilerar även med stängd lucka. Husbilen ventileras väl hela tiden. Koncentrationen av de farliga ämnena byggs alltså inte upp när husbilen står still.
Luftvolymen i en husbil är dessutom betydligt större än en personbil. Något som spär ut de flyktiga ämnena och rimligen gör att luften i en ny husbil är mindre farlig än i en ny personbil.
Helt andra material i en husbil
Bodelen i en husbil har sällan mjuka plaster eller gummidetaljer i inredningen. Den är snickrad. Bodelens väggar limmas med vattenbaserade lim. Isolermaterialet är skumplast och baseras visserligen på kemikalier. Men inga mjukgörare, det är styva skivor.
Innerväggarna är antingen plywood eller aluminium.
De tätningsmedel som används innehåller lösningsmedel. Men de används företrädesvis på utsidan av bodelen.
Kanske att det PVC golv som används i en del husbilar kan avge flyktiga ämnen. Men det är inget jag har belägg för och inget som tas upp i studien som Husbil & Husvagn refererar till. Eftersom den faktiskt inte handlar om husbilar.
Enligt min mening behöver du som köpt, eller funderar på att köpa, en ny husbil inte oroa dig för några hälsorisker. Tvärtom. Den livskvalitet en husbil ger torde snarare ha positiva hälsoeffekter.