Meny

.

Klistervikter är det enda som duger

Vikter som balanserar hjulen lossnar aldrig. Säger experterna. Tro dem inte. Jag vet och har forskat i saken.

Av Stig Forsberg

Dags att byta till vinterhjul. Köpte sex stycken nya vinterdäck (har treaxlad husbil Lät montera fyra på Fiat originalfälg och två på nyinköpta piratfälgar. Naturligtvis balanserades hjulen. Innan jag kört en enda meter konstaterade jag att de två däcken som jag köpt färdigmonterade på piratfälgarna hade för lågt lufttryck. De hade levererats med 2,5 kilos tryck i hjul som normalt ska ha nästan det dubbla. Jag tog fram (lite skeptisk) en till husbilen medföljande ”baby”-kompressor. Till min förvåning förmådde den pumpa hjulen till rätt tryck.

Under pumpandet ramlade en av balansvikterna bort utan att jag ens petat på den. Efter hand hjulet fylldes följde vikten med däckets kant som klättrade ut på fälgen och ramlade av.

Okej inte så allvarligt. Första turen inleddes. Efter några mil lossnade alla de yttre vikterna med rejäla smällar i hjulhusen. Jag hoppas innerligt att inte någon annan bil fick smaka på vikterna. Märkligt att alla lossnar. Lät balansera om hjulen och fick veta att vikter aldrig lossnar. Hmmmm. Ny resa med samma resultat. Efter fyra fem mil hade fem av sex vikter lossnat. Ett mysterium.

Ringde upp STRO (The Scandinavian Tyre & Rim Organization, www.stro.se, en kunskapsbank i däck-, fälg- och hjulfrågor) och fick tag på Torsten Johansson som kan däck som få. Han berättade att vikter normalt aldrig lossnar. Men det gäller att använda rätt typ av vikt. Stärk av Torsten ringde jag min däcksleverantör och berättade att man måste använda rätt typ av vikt. ”Finns det olika?”, undrade han. Däcksleverantören kontaktade fälgleverantören som lät meddela att vikter aldrig lossnar och att de bara hade en typ av vikt! Ett mysterium!

Finns tre olika vikter

Veckan senare besökte jag Bossings Bilservice för ett framfjäderbyte. Mr Bossing själv, Bo Karlsson, berättade att det fanns tre olika typer av vikter, alla med lite olika profil. Standardvikt, fransk fälg och aluminiumfälg – alla avsedda för personbilar. Fiat Ducatos fälgar tillhör personbilsgruppen (det finns även en lastbilsgrupp). Bossing bekräftade att vikter aldrig lossnar och lät balansera om hjulen än en gång.

En snopen Bossing kom tillbaka efter provturen. En vikt hade lossnat under den kilometer han testade! Nu monterades klistervikter på hjulen och sedan dess har de suttit kvar. Men var satt felet? Bossing klurade en stund och kom fram till följande.

Fälgen är möjligen för smal i förhållande till däckets bredd. Jag har dimensionen 225/75 16 CR på både sommar- som vinterdäck. Jag har samma dimension på fälgarna, sex tum, till alla hjulen. Dock är det ett välkänt faktum att Nokias Hakkapeliitta vinterdäck har en väldigt styv däcksida/klinsch. Det gör att vikten, inklämd på fälgkanten, vandrar uppåt varje gång däcket, som är brett, kränger sig över/mot fälgkanten – där kan en orsak finnas.

 

Bly vs Zink

En annan orsak är den nya typ av vikter vi nu har. De gamla vikterna var av bly. När man satte fast dem slog man till vikten som då formade sig efter fälghornet. De nya är av zink eller stål. De formar sig inte efter fälghornet. Det behövs med andra ord olika vikter för olika fälgstorlekarna. De vikter som tillverkas är i grunden avsedda för 15 tum.

Här finns den troligaste orsaken till problemet med vikter som lossnar, vikten har inte samma radie som fälgen. Vi avråder bestämt från att använda vikter som slås på plats mellan fälj och däck. Man förstör fälgen, i synnerhet de av aluminium. Ytskiktet blir skadat, vatten och salt tränger in med korrosion som följd.

Klistervikter rekommenderas även av Ulrica Söderström på Nokian Tyers. Hon tror inte att fälgens bredd orsakar att vikterna släpper. Däremot är den hårda klinschen, som är en av egenskaperna som skapar det stabila och bra vinterdäcket, väl känd för att skapa problem med vikter. Det betyder att man måste vara mycket noga med att verkligen slå vikterna helt på plats, speciellt den nya typen av vikt.

 

Finns kunskapen?

Den egentliga orsaken ser jag som brist på kompetens i branschen. Det finns hög kompetens för de olika delarna däck, fälg och vikt, men ingen håller dem funktions- och kunskapsmässigt samman! När jag beställde mina vinterdäck gick man på tabellvärden. Punkt slut. Det betyder att även olämpliga kombinationer glatt plockas ihop.

Min hjulleverantör visste till exempel inte att det måste var speciella ventiler till däck med tryck över 4,5 kilo. Min leverans blev försenad några dagar när jag ställde kontrollfrågan. Få känner inte till olika typer av balansvikter och många pumpar i 2,5 kilo när dimensionen i sig direkt berättar att det ska vara 4,5-5,5 kilos tryck.

 

Vill Du vara på den säkra sidan – montera klistervikter! Våga fråga och ifrågasätta lämpligheten i kombinationen när du diskuterar däck. Anlita proffs som kan tyngre fordon och undvik mindre personbils-skuttar.

 

När mina hjul saknade vikterna märktes ingen obalans. Det behövdes mellan fem och 55 gram för att balansera hjulen. Den lilla obalansen märks inte på en tung husbil. Självklart mår däck och även hjullager bäst av välbalanserade däck. Kolla att dina vikter sitter kvar!

Tre olika typer av klämvikter, alla med olika profil för att passa specifik typ av fälg. Ingen duger en 16” fälg dock. De är avsedda för 15” och allt för hårda i materialet för att forma sig efter annan radie.
Klistervikter
Självhäftande klistervikter fungerar på alla typer av fälgar och alla dimensioner.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift