.

Kör billigare med husbilen

Känns det tungt vid dieselpumpen? Oroar du dig för att husbilen ska bli för dyr att åka med? Läs den här artikeln så känns det bättre.

 

Av Stefan Janeld

 

Vi har alla hört talas om ECO-driving. Det spar bränsle, absolut. Men i denna artikel utökar jag begreppet till en mix av mental inställning och handfasta tips. Ingen kan använda alla, men ta till dig de som passar dig så kommer du spara bränsle.

 

Husbil har man för att koppla av

Om du håller med om denna premiss kommer du ha lätt att acceptera det jag nu ska säga.

Dra ner på farten!

Det är stor skillnad att följa trafikrytmen på motorvägen genom att ligga i 110 km/h och att husbilslunka i 85-90 km/h. På en Fiat-baserad husbil skiljer det 2-3 deciliter per mil. Du kan alltså i princip tjäna in hela prisökningen på dieseln genom att sänka farten.

 

Håll koll på varvräknaren

Olika husbilar är växlade lite olika beroende på vilket chassi de baseras. Ekonomifarten kan därför diffa. Har du som riktmärke att inte ligga över 2000 varv i marschfart kommer bilen gå snålt.

Dieselbilar är snålast när de går ”på rull”. Ofta finns kraft nog att köra i låg fart på hög växel. Men det sliter på drivlinan. Sträva därför efter att köra så att motorn inte ”durrar”, låter ansträngd.

 

Använd farthållaren

Sedan drygt tio år är farthållaren standard på husbilar. Tidigare var den inte standard men mycket vanlig. Före 2007 var den ovanlig.

Med farthållaren blir det en jämn fart. Inga omedvetna accelerationer. Jag vet att jag själv ibland ”dras med” när framförvarande bil, som jag lagt mig bakom, ökar farten några kilometer i timmen.

Visst, i långa uppförsbackar blir det kanske lite högre förbrukning om man ska hålla farten. Men under en dagsetapp på 20-30 mil kommer farthållaren ha lönat sig.

 

Ta rygg

Att lägga sig bakom en långtradare har flera fördelar. De kör inte fortare än 90 km/h och bakom den är luftmotståndet lågt. Precis som långdistanslöpare och skidåkare tar rygg och ”slipstreamar” kan du använda samma princip med husbilen. Men ligg inte för nära, viktigt med säkerhetsavstånd.

 

Motorbromsa

En insprutningsmotor förbrukar inget bränsle alls när man motorbromsar. Så lyft på gasfoten i nerförsbackarna. Att växla ner och släppa gaspedalen inför rödljus, rondeller och korsningar spar också bränsle. Med automatlåda släpper du bara gaspedalen, lådan kommer växla ner.

 

Släpa inte på onödiga kilon

Många är vi som plockar in mer och mer i husbilen. Men sällan plockar ur sånt vi inte behöver. Ta för vana att åtminstone en gång om året gå igenom vad du har ombord. Säkerligen kan du lätta husbilen med många kilon.

Att hålla bilen ren undertill är också en god idé. Där samlas en hel del smuts, grus och skräp.

 

Hitta nya favoriter närmare hemma

Det absolut effektivaste sättet att spara bränsle är såklart att åka kortare sträckor. Det är lätt att man drar iväg långt bort för att få miljöombyte.

Men med husbil är friheten runt hörnet och med all säkerhet finns det en pärla i din direkta närhet som lockar turister från andra delar av landet. Varför ska inte du njuta av det som andra åker långt för att uppleva?

 

Ligg lite längre på ett och samma ställe

Jag vet! En stor del av husbilens charm är att man har nya vyer varje dag. Att då tipsa om att bli mer statisk är förstås urdumt. Men, handen på hjärtat, hur väl utforskar du området runt ställplatsen?

Troligen finns mer att upptäcka om du tar dig tid och inte åker vidare nästa dag. Om du står två nätter på varje plats har du halverat din tid på vägen. Förvisso har du inte bockat av lika många orter på kartan. Men troligen har du sett mer och helt säkert mår hjärtat bra av det lugna tempot.

Nästa år kan du se de platser du hoppade över i år.

 

Vad kostar de dyrare dropparna per år?

I skrivande stund kostar dieseln 23:50 på bemannad mack i Stockholmsområdet. Den var uppe och vände på dryga 28 kr. Under dagarna därefter har den pendlat en aning men inte varit över 25 kr.

Ett normalpris senaste året har varit 17-18 kr. Prisökningen är alltså ca 6 kr.

En husbil åker i genomsnitt 688 mil per år enligt Husvagnsbranschens Riksförbunds undersökning som de gjorde inför Bonus Malus.

Det har alltså blivit ca 4 000 kr dyrare att tanka för den genomsnittliga husbilisten.

Nyare husbilar åker mer, ca 1 000 mil. För dessa husbilister är merkostnaden 6 000 kr.

Är dessa summor höga nog för att man ska avstå husbilslivet? Knappast!

Ät oftare i husbilen, fricampa några nätter extra och följ några av råden i denna artikel så har du snart hittat mer pengar än vad dieseln gått upp

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email