.

Konserverad glans

Lacken har med åren blivit väldigt matt och trist. Ett fenomen som är större på husbilar med väggar i glasfiber än de som har sidor av plåt. Gelcoaten är väldigt tunn och till slut är den så sliten att man börjar ana glasfibern under. Med en lackförsegling återställs lystern för många år framöver om man sköter den på rätt sätt.

Efterklokt kan jag konstatera att mitt husbilsliv blivit både enklare och billigare om jag gjort denna behandling när bilen var ny.

Av Stig Forsberg

När vi i slutet av november åkte söder över för vintern, denna gång till södra Frankrike, passade vi på att besöka Polema i Motala. Ett företag som specialiserat sig på att lackförsegla exklusiva bilar, traktorer och husbilar. Alla som sett en traktor plöja upp en lerig åker har inte avundats bonden som måste tvätta rent traktorn när han kommer hem. Det har visat sig vara en enkel sak om den bara är lackförseglad. När detta spred sig bland bönderna i Östergötland så blev just traktorer en växande skara av kundobjekt. Polema har nu även riktat in sig på husbilar, en kundgrupp som man avser jobba in sig på mer och mer, då man förstår att det finns ett stort behov.

Inte de bästa förutsättningarna

Det kan sägas redan från början att vår bil var ett svårt fall, elva år gammal och 16.000 mil – sommar som vinter – har slitit på den. Nu skall det även erkännas att jag inte tillhör de som tvättar varje vecka. Något jag nu fått veta faktiskt är bra – jag nöter inte i onödan på ytan! Här fick jag rätt på en annan punkt: I Spanien/Portugal ser man många gånger flitiga husbilsägare springa ut på morgonen och med en gummiskrapa skrapa av bilens dagg. Riktigt farligt för ytan om det finns grus på den eller i skrapan. Låt bli det!

Flygrost – vad är det?

Man lär sig något nytt varje dag. När man nämnde att min bil var full av flygrost så stod jag bara förvånad och gapade – flygrost?

Rosten skapas av små järnpartiklar från dubbdäck och plogblad, som fäster sig på bilens sidor och bakstam. Även bromsbeläggen lämnar ifrån sig mycket rost när de jobbar.

Flygrost tas inte bort av vanliga kemikalier, som används vid tvätt av bilen. Det finns speciella medel, som tar bort den. Att mekanisk nöta bort flygrost blir katastrof och fungerar då som ett fint slippapper. Om man inte tar bort den så arbetas den bara in i ytan när man försöker vårda bilen och går till slut genom lacken och ger på sikt rostskador, som måste åtgärdas.

Lackbehandling tar flera dagar att göra – varför?

Beroende på bilens ålder och skick tar det olika lång tid att göra en lackförsegling med Perma5ive Ceramic Coating. En helt ny bil går naturligtvis fortare att behandla än en gammal och sliten som vår är, då en äldre bil behöver poleras i fler steg än en ny före behandlingen. Storleken på husbil kan även lägga till en dag.

Mycket manuellt hantverk blir det när bilen skall förberedas. En till två av dagarna går åt för att det keramiska skiktet skall härda, beroende på temperatur. Slutligen lägger man en toppförsegling, inte för att det egentligen behövs, utan för att extra skydda lackförseglingen den första tiden så att den får längre tid på sig att efterhärda.

Man får räkna med att bli av med bilen i 5-6 dagar.

Dag 1 – Förberedande tvätt

Först skall bilen tvättas mycket noggrant. Det kändes när vi lämnade in bilen som när man går till tandhygienisten. Man får veta att man slarvat lite här och där, inte använt tandtråd tillräckligt ofta.

Lika blev det för bilen: ”Här i hörnet har Du slarvat, under solcellen var det länge sedan Du rengjorde. Du har gnuggat för mycket här så att gelcoaten tagit skada”.

Samma förmaningar om att jobba medvetet och att göra rätt. Olika kemikalier används till olika delar och material. Efter den mycket noggranna tvätten måste bilen torka ordentligt.

En bild ljuger inte sägs det. Det gör den här – vår bil såg mycket värre ut än det syns på bilden.
Rengöring in i minsta detalj. Tar sin tid, men är ett måste.

Dag 2 + 3 – Djuprengöring och putsning

Bilen poleras i olika steg för att få bort oxid, tvättrepor och andra defekter. Man lyfter på alla takluckor och gör rent under luckornas falsar, antenner, AC-enheter och även sidoluckorna öppnas och rengörs. Man bygger upp ställningar runt bilen och man jobbar även med en skylift – allt för att komma åt överallt.

Akrylfönstren poleras rena från repor, något som det fanns gott om på vår bil.

Dag 3 + 4 – Keramisk lackförsegling och fönsterbehandling

Huvudsakligen lackförsegling med Perma5ive, men även mindre kompletteringar. Förseglingen läggs på för hand med mjuka pads och det gäller, som med allt arbete med bilens yta, att inte missa någonstans. Lika tjockt och jämnt skikt är en förutsättning för ett lyckat resultat. Därefter poleras ytan upp manuellt med rena, mjuka trasor.

Förseglingen skall sedan härda i 1-2 dygn.

En speciell keramisk behandling läggs på akrylfönstren. Frontrutan och sidorutorna, som är av glas, behandlas med Aquapel Glass Treatment, ett medel som när det härdat gör att vattnet rinner av utan att man behöver använda vindrutetorkarna. Dessutom är det lätt att få bort insekter, Du får mindre reflexer och bättre sikt i regn och mörker.

Dag 5 – Toppförsegling

Toppförsegling, som härdar på någon timme, läggs på för att ge huvudförseglingen ett extra skydd den första tiden. Bilen kontrolleras av kontrollansvarig innan utlämning till kund.

En genomgång av bilen gjordes tillsammans med mig när bilen var klar för hämtning och de ställen som inte blev helt lyckade berodde på att bilens skick inte från början var helt enligt min eller en rekonditionerarens önskan.

Fick också skötsel- och tvättråd för framtiden.

Ställningsbygge för att effektivt komma åt att arbeta
Ställningsbygge för att effektivt komma åt att arbeta
Påläggning av den keramiska lackförseglingen

Varför keramisk lackförsegling?

Du behöver inte vaxa husbilen på flera år och den blir väldigt lättvättad! Vid rätt skötsel har en husbil med Perma5ive-behandling nära nog en obegränsad hållbarhet. Den keramiska ytan blir extremt vatten- och smutsavvisande. Den ger ett bra UV-skydd, framför allt för dekaler/gelcoat och skyddar även mot vägsalt, luftföroreningar och insekter.

Det är ett bra miljöval, då starka kemikalier inte behövs när Du tvättar bilen. Svarta rinningar kommer Du fortfarande att få, då de beror på smuts i luften, men de blir väldigt lätta att få bort.

Olika kemikalier jobbar på olika sätt

Keramisk försegling finns i olika versioner. De som kräver efterbehandling varje två år, innehåller vax och som man tvättar bort lite undan för undan och de som inte kräver någon efterbehandling, är 100 % keramiska, som den jag gjorde på min bil. Här påverkar enbart det mekaniska slitaget. Många mil, smutsiga vägar och många felaktiga tvättar nöter på den behandlade yta. Går inte att tvätta bort och påverkas inte av något kem.

Pulicamper eller Primus – Foam/skumtvättar som är fosfatfria och lyfter smutsen från ytan, en smutslösare, så att den kan spolas av med vatten.

HP12 – Används för att tvätta rent svårt nedsmutsade partier, såsom asfalt, tjärstänk, kåda, svarta rinningar mm. Rengör även fälgar där det ofta biter sig fast hårdare.

P-Ray – Tar bort flygrost. Vad är flygrost? Se separat förklaring i artikeln.

Würth Däck – Fräschar upp däcken som ser som nya ut efter en behandling. Bilhallens uppenbara favorit.

Bra vaxschampo – Tvättar inte rent, är inte smutslösare, men tar bort trafikfilm och ger ett bra vaxskydd till nästa tvätt. ”Blankar” upp bilen.

Vad blev resultatet?

Omedelbart upplevs det mycket lyckat, men vad blir det när det gått en tid? När detta skrivs, i början av januari, så har vi kommit till södra Frankrike. Det har regnat en hel del så bilen har hunnit bli smutsig, men inte alls så mycket som vanligt. Regnet sköljer av smutsen, bilen ser hyfsat ren ut. En tvätt behövs ändå av nederdelen och bakstammen – det blir nog inom några dagar. Skall bli spännande att följa upp långtidsresultatet till våren när vi kommer hem.

Det syns dessvärre inte vilken glans bilen har, men vi ser det varje gång vi kommer mot bilen.

Vad kostar det?

En mindre bil, börjar vid 16.900:- kronor för hela bilen. En riktigt stor Liner, 12 meter, med en höjd över 3 meter, är naturligtvis dyrare.

Här är bäst om kunden frågar från fall till fall eftersom det är stundtals mycket stora ytor det handlar om. Hur som helst är det enligt min uppfattning en god investering.

Ju tidigare Du gör behandlingen, desto bättre. Bäst är att göra det när bilen är ny – för bilens bästa och för plånboken.

Tekniskt underlag till denna artikel har jag fått av: Mats Olsson, Polema AB, www.polema.se, mats@polema.se

Slutgodkännande före avfärd mot södra Europa

Så här ska du tvätta

Dela upp bilen i fyra lämpliga ytor. Spraya på foam (överdosera inte) helst på torr bil för att få bäst effekt, på första ytan. Spola av efter några minuter. Fortsätt till nästa yta osv. På min bil känns det som att sex ytor är lämpligt på grund av längden, två på varje långsida. Troligen är bilen nu ren, men om inte använd ett bra vaxschampo, som ger en skyddande yta. Bra vaxschampon är oftast dyrare, blanda därför schampot i en sprayflaska. Spraya det uppblandade schampot på en yta av bilen. Tvätta bilen med borste försedd med en strumpa, som har korta och kompakta täta fibrer, inte fibrer som är tvinnade och kan samla upp grus. Skölj ur borsten med strumpan i en hink med rent vatten, skölj bilen noga – spraya schampo på nästa yta, borsta, skölj i hinken, spola av bilen… Jobba systematiskt över en begränsad yta, skölj noga ur borsten! Det är den mekaniska nötningen som förstör den behandlade/obehandlade ytan. Torka bilen torr och tvätta torkduken till nästa gång, den kan innehålla grus och damm. Torka ALDRIG bilen med torkduk om du nöjt dig med bara en skumtvätt! Kan finnas slipande dammrester kvar. På våren när dubbdäck rivit upp asfalt och salt som hamnat på bilen kan Du på den nedre delen använda kallavfettning.

Så här ska du INTE tvätta

Använd INTE kemikalier innehållande fosfater (salter), vilket fräter på gelcoat och dekaler! Använd inte schampo i hink, då bra vaxschampo kostar en slant – så varför kasta ut det tillsammans med tvättvattnet? Spraya istället på tvättmedlet på bilen och ha en hink med rent vatten för att skölja borsten, med strumpa, i. I hinken samlas grus och damm som kan repa bilen när Du gnuggar. Använd inte en borste som har splitsade trådar i toppen, den bär mycket vatten, men också mycket grus! Tvätta helst inte på en grusad uppfart eller på en gräsmatta, då tvättvattnet långsamt infiltreras ner i backen. Helst skall Du tvätta på en därför avsedd plats med oljeavskiljare. Tvätta aldrig bilen på en asfalterad uppfart som rinner ner på gatan och via rännstenen direkt ner i dagvattenbrunnen. Tvättvattnet hamnar då direkt i närmaste vattendrag/sjö.