Meny

.

Laddbooster i husbilen

HÄkans arbete med att optimera sin husbil för permanentboende fortsÀtter. Senaste projektet, att installera laddbooster, Àr nu i hamn.

 

Av HĂ„kan Bengtzon och Stefan Janeld

 

Att vara sjÀlvförsörjande pÄ el Àr en dröm för mÄnga husbilsÀgare. HÄkan som bor permanent i sin husbil har kommit lÄngt med detta. Han har 600W solpaneler pÄ taket, har bytt ut elsystemet mot ett som Àr effektivare och ger mer kontroll. Ett 200Ah litiumbatteri lagrar energin. Kort sagt Àr HÄkans elsystem bÀttre Àn de flestas och han har egentligen aldrig brist pÄ ström ombord. Inte ens vid lÀngre tider av fricamping.

Men inget Àr sÄ bra att det inte kan bli bÀttre.

 

Utnyttja litiumbatteriets fördelar

Ett vanligt bly/syra batteri bör inte laddas med en ström motsvarande mer Àn 10% av den nominella kapaciteten. Ett 100Ah batteri ska alltsÄ laddas med ca 10 ampÚre, en ström som sedan succesivt sjunker. Det finns sÀtt att ladda fortare men detta Àr lite av en grundregel.

Med litiumbatteri Àr det annorlunda. Det kan svÀlja hela sin nominella kapacitet pÄ en timme.

Ingen serietillverkad husbil har ett elsystem dimensionerat för sÄ starka strömstyrkor och ingen husbil har en generator som kan leverera sÄ mycket. Ty Àven om man har en extra stor generator sÄ Àts dess effekt under fÀrd upp av bilens förbrukare och systemet har regulatorer som ser till att anpassa strömstyrkan efter vad kablarna tÄl utan att bli för varma.

HĂ€r kommer laddboostern in i bilden. Med en sĂ„dan kan man fĂ„ en mycket effektivare laddning av bodelsbatteriet under fĂ€rd. Speciellt om det Ă€r en modernare bil med ”smart generator” som tror sig vara klar med sin ladduppgift nĂ€r startbatteriet Ă€r fulladdat.

 

SĂ„ fungerar det

En laddbooster hÀmtar sin ström frÄn startbatteriet. Via D+ pratar den med generatorn. Generatorns regulator ser till att det skickas mer ström frÄn generatorn till startbatteriet för att kompensera boosterns effektuttag.

Man ska alltsÄ ha en generator dimensionerad sÄ den klarar det extra effektuttaget. Eller rÀttare sagt, man ska vÀlja laddbooster efter vilken generator man har.

MÄnga boosters har en intelligens som ser till att inte ta mer ström Àn generatorn förmÄr leverera till startbatteriet. Men vem vill köpa en kraftig booster som bara kan anvÀnda en del av sin kapacitet?

HÄkan har valt en laddbooster pÄ 50 A. Det Àr vÀldigt mycket. De flesta klarar sig vÀl med 20 A. Men HÄkan vill kunna utnyttja sitt stora litiumbatteris fulla kapacitet och han har en kraftig generator som kan hantera effektuttaget.

Med sÄ pass kraftig booster krÀvs kablar som tÄl strömstyrkan. I HÄkans fall krÀvdes 16 mm2 mellan startbatteri, booster och vidare till bodelsbatteriet.

 

Pris och tid

HÄkan Àr van att installera elektriska prylar. Han har ocksÄ en kunskap om el lÄngt över genomsnittet. Han kunde dÀrför ganska enkelt rÀkna ut kabelareor och placering.

NÀr man vet detta Àr det inte sÀrskilt komplicerat att installera boostern. Men att dra kablarna Àr en utmaning. 16 mm2 Àr grova och inte sÀrskilt smidiga kablar.

Trots HÄkans vana att installera tog det honom 12 timmar att göra en snygg installation. Det var en del i inredningen som behövde rivas för att komma Ät att dra kablarna dolt.

Om du lejer bort arbetet till en verkstad fÄr du rÀkna med att de behöver 8-14 timmar, beroende pÄ bilmodel.

Den booster HÄkan valde kostar 6 548 kronor, kablarna betingade 1 200 kronor och kabelskor och sÀkringar ytterligare 800 kronor.

Kan tyckas som mycket pengar för att fÄ bÀttre laddning. Men stÀll denna kostnad mot att köpa ett elverk. Med en booster blir din motor ett mycket effektivt elverk.

 

Först intrycket

NÀr detta skrivs har HÄkan levt med sin laddbooster nÄgra veckor. Soliga och ljusa veckor. Det Àr inte för denna sÀsong eller vÀderlek som HÄkan gjort investeringen. Det Àr frÀmst för att stötta under mulna höstdagar och vinterns korta dagar. DÄ solpanelerna inte gör sÄ mycket nytta.

Det Ă€r sĂ€llan HĂ„kan kör lĂ„nga strĂ€ckor. Och han ligger gĂ€rna kvar pĂ„ samma plats nĂ„gra dagar. Hans förhoppning Ă€r nu att Ă€ven korta körstrĂ€ckor ska ge ett rejĂ€lt energitillskott ombord. Än sĂ„ lĂ€nge lever boostern upp till förvĂ€ntningarna. Men det Ă€r i höst som den kommer fĂ„ bekĂ€nna fĂ€rg pĂ„ allvar.

Klicka pÄ bilderna i galleriet för större bild och bildtext

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift