Meny

.

Laika Ecovip R718 från 2005, begagnattest

Trevligt möblerad, ljus bodel med en oslagbar dinette är bilens förtjänster. Den sega motorn är tidstypisk och något man får acceptera.

 

Omvärderad av Björn Genberg och Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

En snart fem år gammal husbil är knappast lastgammal, men känns åldersdomlig jämfört med vad som erbjuds dagens husbilskunder. Motorerna har utvecklats mest. Förra generationen dieselmotorer är riktigt sega jämfört med dagens common-rail maskiner. Även om prestandan på papperet är jämförbara går körkänslan inte att jämföra. Och det beror på hur kraften levereras och vid vilket varvtal. Kör du lugnt fungerar Fiats turbodiesel på 128 hästar som satt här ombord, okej, men den är trött och aldrig en sekund kul att köra. Omkörningar kan du glömma, blir att ta rygg på tradarna.

Körställningen är bra. Jag sitter på bekvämt avstånd från ratten och har god överblick. På rak väg känns bilen tung och rejäl, på kurvig osmidig. Farten måste anpassas till omgivningen, inget negativt i det. Under färd är bodelen knäpptyst. Motorn låter självklart, men det går att föra dialog utan att höja rösten. AC, elhissar, elspeglar, CD och centrallås är klart duglig utrustningsnivå. Säkerhetsmässigt befinner vi oss i precis hitom stenåldern. Tji airbags, tji antispinn, tji antisladd. Man får klara sig med bilbälte och ABS.

Bodelen är ljus och andas rymd. Öppen är en underdrift. Den franska bädden är bekvämt låg. Ett fönster nästan lika långt som bädden släpper in massor ljus och bidrar till rymden. Fönstret sitter högt. Ingen risk att man ”snurrar in sig” i gardinerna. Toaletten bredvid sängen smiter liksom in runt hörnet vid sängens huvudända och vinner plats nog för ett sminkbord med spegel. Garderoben är bred, men inte fullhöjd. Under garderoben tar nämligen värmaren plats. I dagens husbilar har den sin plats i garaget under bädden, men här ombord ockuperar vattentanken utrymmet.

Köket känns inte modernt. Visst, vinkelkök, gott om avställning och duglig utrustningsnivå, men djupa skåp istället för dagens mer funktionella lådor. Trelågig spis som brer ut sig som en fyrlågig är knappast utrymmeseffektivt, men – å andra sidan – du får plats med rejäla kokkärl. Att inte ha någonstans att lägga det rejäla locket till diskhon är en märkestypisk Laikafiness. Locket dubblerar som skärbräda, vilket i viss mån förlåter misstaget.

Någon hall erbjuds inte. Tji klädhängare, tji spegel, tji skoförvaring. Men vänta nu, det är inte helt sant. En skoförvaring finns faktiskt. Under den vänstra dinettesoffan. Plats för fyra par lågskor i utfällbart skoskåp. Bra, även om placeringen är opraktisk. Dörren har ett rejält fönster, tack för det. En eltrappa istället för invändiga steg ger plan golvyta..

Bilens starkaste sida är utan tvekan dinetten. Bekväm för sex personer. Två längsgående soffor med löst stående bord mellan ger enkel passage. Allra helst om man fäller bordskivans gångjärnsförsedda tredjedel. Rejäla armstöd går att bulla upp kuddar mot. Stora fönster ger bra utsikt och tillsammans med takluckan badar inredningen i ljus. I dagens husbilar är den dinettelösningen i princip borta. Enstaka modeller finns. Vill du ha ett brett utbud att välja bland får du bege dig till England, där ska alla ha denna dinette.

Men dinettens förträfflighet begränsar bilens användningsområde. Inga bältade platser i sofforna maximerar antalet resenärer till två. Inget fel i det, flertalet husbilar är tvåpersonersbilar. Men gästerna, stora som små, får stanna hemma eller ordna egen transport.

För två personer är det otroligt gott om stuv. Med sjutton rejäla överskåp och en stor garderob är risken stor att man överskrider de knappa fyrahundra kilo som får lastas.

Laikas kvalitetsnivå ligger snäppet över de flesta italienare. Vårt exemplar som rullat dryga sextusen omilda uthyrningsmil visade få tecken på slitage. Inredningen är väl ihopsatt och känns stabil. Märket vill gärna framhålla att man klarar även vinterväder. Hm, mumlar vi. Isolerad och uppvärmd spillvattentank är bra. Men de många och stora rutorna är knappast byggda för kallväder och kupén är inte vinterbonad. Kalla den tresäsongersbil. Vill man ha det bekvämt i temperaturer under tio minusgrader bör man köpa täcke till kupén och gott om gasol. Isolerskivor till takluckorna är också en god idé.

Jag tycker

En otroligt trevlig bodel som förför med ljus och rymd. Dinettens lösning är svårslagen. Att den snart är utrotad beror på att folk vill färdas fler än två. Men man kan faktiskt göra en bältad lösning, det finns flera exempel på det.

Vore jag spekulant blev det en effektbox till motorn för att förbättra körbarheten.

Fakta

Håller än

  • Dinette
  • Kök
  • Toa
  • Bädd
  • Stuvutrymmen

Hopplöst ute

  • Motorn

Utrustning testbil

ABS, AC, elhissar, elspeglar, CD, centrallås, takräcke med stege, cykelställ, luftburen värme, isolerad uppvärmd spillvattentank

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift