Meny

.

Laika Rexosline 9009

Premium packad med finesser.

Laika har tagit ut svÀngarna rejÀlt med senaste inkarnationen av Rexosline, i synnerhet interiörens design och finesser. Vi tog pulsen pÄ den under en tur frÄn Stockholm till Stavanger.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Laika Rexosline 9009 Ă€r sprillans ny, premiĂ€r pĂ„ Caravan Salon i DĂŒsseldorf i slutet av augusti förra Ă„ret. Rexosline Ă€r, som namnet antyder, kungen i Laikas sortiment. PĂ„kostade fordon som konkurrerar i premiumklassen

Testbilen Àr en förseriebil framtagen för att testas av journalister runt om i Europa. Det innebÀr att man byggt den extra lÀtt. Normalt Àr totalvikten 4 250 kilo men testbilen vÀger blott 3 500 kilo. Varför? Jo, fÄ journalister i Europa har C-kort. Det Àr bara i Sverige man fÄr köra tyngre bilar pÄ B-kort (förutsatt att man tagit lappen före juni 1996).

Det som skiljer mot serieproduktionen Ă€r vĂ€rmesystemet – luftburet pĂ„ testbilen för att spara vikt, chassit – ett light chassi istĂ€llet för heavy och motorn pĂ„ 2.3 liter och 150  hĂ€star istĂ€llet för den tyngre 3,0 liters motorn som rymmer 177 hĂ€star med automat; den blir standard i Sverige.

Sitter utmÀrkt

Den hÀr bilen Àr lÀttkörd, trots sin storlek. KÀnslan för bilens placering pÄ vÀgen Àr omedelbar och uggletittandet i korsningar och rondeller Àr minimalt. En förklaring Àr att vindrutan Àr djupare nerdragen Àn pÄ de flesta helintegrerade husbilar och vinklad bakÄt. Det ger bra koll pÄ nÀromrÄdet och körkÀnslan blir inte lika distanserad som i bilar med en mer upprÀtt vindruta dÀr rutans underkant ligger högre, vanligen i nivÄ med instrumentpanelen.

Stolarna Àr bekvÀma och sitthöjden anpassad till ratten. Man sitter bakom ratten. Den hamnar alltsÄ inte i knÀt, en vanlig Äkomma i husbilar. Speglarna Àr stadiga Àven i hög fart och pÄ dÄligt underlag. De ger en mycket god uppfattning om var man har bilen vid manövrering i trÄnga miljöer. Testbilen saknade backkamera, men den saknade jag aldrig.

Utrustningen i kupĂ©n Ă€r fullödig – AC, farthĂ„llare, elhissar, elspeglar, dubbla airbags, ABS och en stereo med GPS och DVD.

Motorn pÄ 150 hÀstar rÀcker oftast till, men i backarna i bergen som omger det norska fjordlandskapet fÄr jag vÀxla ner tvÄ steg och ge full gas för att hÄlla farten. Det blir bullrigt och föga avkopplande. Jag tycker de svenska handlarna gör rÀtt som anger den större och vridstarkare trelitersmotorn som standard. Med automat dessutom. Det Àr en drivlina mer passande i en tung lyxbil.

Motorljudet Àr vÀl högt. Enligt uppgift Àr ljudisoleringen klenare pÄ testbilen Àn pÄ produktionsbilarna, allt för att spara vikt.

Allt ryms

Bilen har uppvÀrmt dubbelgolv med plats för tankar, teknik och en del packning. Garaget Àr enormt, högt och brett med stora luckor pÄ var sida. HÀr gÄr det ledigt in en Vespa eller cyklar till en hel familj.

Med all teknik borta frĂ„n bodelen blir det gott om stuv ombord. Massor av överskĂ„p som Ă€r bĂ„de djupa och höga plus en stor fullhöjds garderob. En mindre garderob under ena sĂ€ngen Ă€r en verklig showstopper. IstĂ€llet för att lyfta madrassen och komma Ă„t klĂ€derna hissas garderoben rakt upp med hjĂ€lp av en elmotor. VĂ€rldens första pop-up garderob? En lika unik som praktisk lösning – sĂ„ lĂ€nge batterierna Ă€r frĂ€scha och man orkar bĂ€dda om sĂ€ngen varje gĂ„ng man tagit fram ett plagg.

Och, hör hÀr: Stuvutrymme inne i bodelen Àr sÄ generöst tilltaget att Laika ansett sig ha rÄd att göra en utskjutbar hundkorg under soffan i sittgruppen. Ett utrymme som annars brukar vara ett av fÄ större stuvutrymmen i en husbil.

Med tanke pÄ att bilen i testat utförande Àr en renodlad tvÄpersonersbil (ingen taksÀng fram och sittgruppen gÄr inte att bÀdda) Àr det mer Àn nog med utrymmen för ditten och datten.

VĂ€lisolerad

TestfÀrden gick i minusgrader och varade i fyra dagar och tre nÀtter. Under den tiden förbrukades drygt en flaska gasol. Hyfsat med tanke pÄ bilens storlek och att vÀrmen Àr luftburen. Slutsats: bilen Àr vÀlisolerad.

Som brukligt i stora husbilar med luftburen vÀrme fördelas den ojÀmnt. Med behagliga 20 grader i sovrummet mÀtte jag blott fjorton vid sittgruppen. TillÀggas ska att inget utvÀndigt tÀcke anvÀndes, endast de invÀndiga insynsskydden.

Med vattenburen vÀrme, standard i produktionebilarna, fördelas vÀrmen jÀmnare. Laika drar till och med fram vÀrme till vindrutan och motar pÄ sÄ vis kallraset.

LÀngs sÀngarna löper en luftspalt dÀr i vÄrt fall varmluften blÄses ut; i standardutförandet placeras konvektorerna till den vattenburna vÀrmen hÀr. Inget kallras frÄn rutorna noterades under testet. Men man fÄr vara observant pÄ hur sÀngklÀderna ligger. Det finns ingen sarg som hindrar dem att lÀgga sig pÄ gallret och blockera varmluften.

Den enda reservationen mot bilen som vinterbil Àr framkomligheten. Framhjulsdrift, lÄngt överhÀng och fullastat garage Àr inte den bÀsta kombinationen, sÀrskilt inte i hala backar.

Jag tycker

Trivseln ombord Ă€r hög – ombonat och gott om ljuspunkter, bĂ„de indirekt ljus, allmĂ€nljus och spotlights för lĂ€sning; det uppskattas under den mörka Ă„rstiden.

Dagtid Àr utsikten god och dagsljuset flödar in genom stora takluckor och mÄnga fönster. Att man rör sig lÀtt ombord bidrar till trivseln.  

Bilen Àr full av finesser och tekniska lösningar som gör livet bÄde enklare och roligare. Men det Àr trivselkÀnslan som dröjer sig kvar hos mig, som sÄ ofta i Laikas bilar. De Àr helt enkelt duktiga pÄ att bygga in den dÀr odefinierbara hemkÀnslan. Det enda jag inte kommer överens med ombord Àr badrummet. Jag klÀmmer mig i skjutdörrarna och dÀr Àr onödigt trÄngt. HÀr har man designat bort en del av funktionen.

För paret som uppskattar design i varenda detalj, ofta kopplat till funktion, och som har tilltro till alla elektroniska finesser torde Laika Rexosline 9009 vara jackpot. För oss andra lockar den ombonade kÀnslan och kompetensen. Priset Àr inte lÄgt, men försök hitta nÄgot liknande för samma peng!

Fakta

Utrustning testbil

ABS, airbags, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC kupé, insynsskydd, c-lÄs inkl bodelsdörr, luftburen vÀrme 6kW (standard Àr vattenburen vÀrme med elpatron), CD, gps, parabol, 2 x TV,  ljudsystem med surroundsystem och subwoofer, myggnÀtsdörr, markis (ej monterad pÄ testbilen) elfotsteg, kyl med frys, spis, ugn, köksflÀkt, sjÀlvstÀngande lÄdor, uppvÀrmt dubbelgolv, hundkorg, elektriskt höj- och sÀnkbar garderob, elektriskt utskjutbart skoskÄp, 100% LED belysning, 4 kanals luftfjÀdring standard

Vi gillar

  • LĂ€ttkörd
  • Hög trivselfaktor, ombonad
  • Gott om förvaringsutrymmen
  • Att man kan hitta en lampknapp vid varje lampa och dessutom pĂ„ centrala platser
  • UtrustningsnivĂ„n
  • Alla finesser – elektrisk garderob, hundsĂ€ng, eljusterade sĂ€ngar
  • Sittgruppen – god komfort, bra bord
  • LĂ€tt att röra sig ombord
  •  

Vi önskar

  • Att det fanns en hall – nu finns bara en ingĂ„ng
  • TvĂ„ fullstora sĂ€ngar – designa om badrummet sĂ„ fĂ„r de plats
  • LĂ€gre sĂ€ngar – rĂ€cker med en decimeter eller tvĂ„
  • Effektivare utnyttjat badrum – dubbla skjutdörrar och en fristĂ„ende duschkabin stjĂ€l massor av utrymme som skulle kunna komma toaletten tillgodo
  • Att servicepunkterna nĂ„ddes via utvĂ€ndiga luckor.
  • Sarg runt sĂ€ngarna som hindrar sĂ€ngklĂ€derna frĂ„n att blockera vĂ€rmen.
  •  

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet
  • Högt steg till förarplatsen – 40 centimeter, hĂ€r kan man lĂ„na idĂ©n frĂ„n koncernsyskonet Hymer med ett extra steg som skjuts ut nĂ€r dörren öppnas.
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift