Meny

.

Laika X660 R

Ombonad för tvÄ.

HÀr har vi en körsmidig mellanklassare för tvÄ personer med trivsam inredning och god kvalitetskÀnsla. Men för att fÄ in lÄngbÀddar i en husbil under sju meters lÀngd blir det en del kompromisser.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Italienska Laika ingĂ„r i Hymerkoncernen och har byggt husbilar sedan 1977 – alltid med design som adelsmĂ€rke. Till skillnad frĂ„n sina italienska konkurrenter trĂ€ngs man inte bland volymtillverkarna utan satsar pĂ„ det mer exklusiva, ofta dubbelgolv, vattenburen vĂ€rme, rejĂ€la beslag och en inredning av hög klass.

Dagens utbud börjar med testbilens serie kallad X med priser frĂ„n 600 000 kronor och strĂ€cker sig Ă€nda upp till lyxiga Rexosline med en prislapp nĂ€rmare tvĂ„ miljoner. Sortimentet Ă€r brett – inredd skĂ„pbil, en serie alkovbilar, halvintegrerade med och utan taksĂ€ng och tvĂ„ serier helintegrerade husbilar.

Rasselfri

Testdagen bjuder uselt testvÀder. Kallt och blÄsigt med isig vÀg och drivbildning. Bilen Àr sommarskodd. Jag kör med Àgg under gaspedalen. Fartresurserna Àr svÄrbedömda dÄ jag inte vill köra för fort pÄ isigt underlag, men erfarenheten sÀger mig att Fiats bruksmotor pÄ 130 hÀstar rÀcker gott i denna typ av husbil.

Jag sitter nĂ„got högt men bekvĂ€mt – som i alla halvintegrerade Fiat. KupĂ©n Ă€r vĂ€lutrustad med backkamera, farthĂ„llare, CD, elhissar, elspeglar och ett centrallĂ„s som Ă€ven reglerar bodelsdörrens lĂ„s. Dubbla airbags Ă€r standard och sjĂ€lvklart Ă€ven ABS bromsar. Antispinn och antisladdsystem finns som tillval.

VÀglaget sÀtter Fiats heavy-chassi med bred spÄrvidd pÄ prov. Chassit krÀver en del last för att inte bli skumpigt; testbilen Àr tom och pÄ den kullriga vintervÀgen skumpar det rejÀlt, men ÀndÄ Àr bodelen helt tyst. Inte ett knarr, inte ett gnek. Att bilen Àr vÀl hopskruvad kan jag skriva under pÄ.

Bilens överhĂ€ng stĂ€ller heller inte till det. Framhjulen har gott fĂ€ste. Trots sommardĂ€ck tappar jag inte greppet en enda gĂ„ng, inte ens dĂ„ jag utmanar ödet och kör ut en bit i terrĂ€ngen för att ta en bild. Den omstĂ€ndigheten kan snabbt förĂ€ndras om jag lastar tungt i garaget – dĂ„ tyngs baken ner och framhjulen fĂ„r sĂ€mre fĂ€ste.

Stort garage

Som jag tidigare nÀmnt stÄr testbilen pÄ ett sÄ kallat heavy chassi med totalvikten 4 250 kilo. Standard Àr 3 500 kilo. Lastvikten spÀnner mellan dugliga 547 till generösa 1 227 kilo.

Att utnyttja hela lastvikten för packning Àr knappast möjligt med tanke pÄ tillgÀngliga stuvutrymmen och begrÀnsad maxlast i garaget. Men man kan utrusta bilen en hel del och fortfarande ha gott om lastvikt kvar. Solpaneler, extra batteri och kanske en extra kylbox i garaget.

Garaget svÀljer massor men har en maxgrÀns pÄ 150 kilo last. En förvÄnansvÀrt lÄg siffra, ty rejÀla chassiförlÀngningar ser ut att bÀra en hel del. Gissningsvis Àr siffran satt med marginal för att inte försÀmra bilens köregenskaper och kanske med hÀnsyn till att de invÀndiga stuvutrymmena i huvudsak Àr förpassade till bilens aktre del.

Är man tvĂ„ ombord rĂ€cker stuvutrymmena till mer Ă€n vĂ€l. Men för en barnfamilj – bilen finns med taksĂ€ng över sittgruppen – blir det att packa med omsorg.

God för tre sÀsonger och lite till

Spillvattentanken Àr uppvÀrmd och isolerad. VÀrmaren pÄ 6kW Àr försedd med elpatron och kommer hÄlla bodelen varm. En lös 230 volts vÀrmematta finns pÄ tillvalslistan och dÀr finns Àven isolertÀcke för kupén. En vÀrmevÀxlare utnyttjar motorvÀrmen under gÄng och sprider den runt sittgruppen. Dessutom har bilen visat att den tar sig fram pÄ vintervÀglag. SÄ lÄngt allt vÀl.

Men! Det saknas luftspalter runt möblerna som jagar bort kondens och kallras. LikasÄ saknas vÀrmarutblÄs dedikerat för kupén, en viktig detalj dÄ Fiats kupé Àr dÄligt isolerad och lÀcker in kalluft. Betyget blir tresÀsongersbil med kapacitet för sportlov och en och annan helgs vintercampande vid elstolpe.

Som alternativ till den gasoldrivna vÀrmaren bjuds dieselvÀrmare frÄn Truma med integrerad varmvattenberedare. Ett vettigt alternativ för den som vill vara oberoende och ligga ute lÀngre mellan depÄstoppen. Men dÄ bör man bestÀlla den större dieseltanken pÄ 125 liter. Det Àr ingen skillnad i pris mellan vÀrmarna.

Jag tycker

Det Àr lÀtt att trivas ombord pÄ X 660 R. Bodelen kÀnns ombonad och vÀlbyggd, sittgruppen kan skryta med god komfort och marknadens smartaste pelarbord.

KvalitetskÀnslan övertygar med rasselfri bodel, skön kÀnsla i beslagen och ramförsedda rutor. Jag har besökt fabriken flera gÄnger och kan vittna om god byggkvalité.

Kompromisserna hittar jag i ett kompakt kök och ett badrum med trÄng duschkabin. LÀttsmÀlta kompromisser för att fÄ det kompakta formatet utan att avstÄ frÄn lÄngbÀddar. Jag vet att en högt monterad stor kyl stÄr högt pÄ mÄngas önskelista. Inte min. Jag föredrar en mindre kyl som Àr lÀtt att alltid hÄlla full och dÀrmed spara ström.

Det gÄr att fÄ taksÀng över sittgruppen, jag föredrar rymdkÀnslan den extra takhöjden ger och det extra ljus takluckan slÀpper in. Bilen lÀmpar sig bÀst för tvÄ personer. De gÄnger man Àr fler Àr det inga större bekymmer att bÀdda sittgruppen.

Paret med smak för upptÀcksfÀrd i Europas trÄnga stÀder och byar har hÀr ett alternativ.

Fakta

Vi gillar

  • Ombonad bodel med hög trivselfaktor
  • Dinettebordets justerreglage
  • VĂ€lutrustad
  • Stora och mĂ„nga fönster, till och med pĂ„ bakstammen
  • KlĂ€dhĂ€ngaren i garaget

 

Vi önskar

  • Rymligare dusch
  • 10-15 cm lĂ€gre sĂ€ngar
  • VĂ€rmarutblĂ„s riktat mot kupĂ©n
  • En hall

 

Vi gillar inte

  • Högt kök – 98 cm
  • Gasolutrymmet
  •  

Utrustning testbil

ABS, airbags, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC kupé, insynsskydd, luftburen vÀrme 6kW, elpatron, vÀrmevÀxlare, markis, CD, backkamera, elfotsteg, kyl med frys, spisflÀkt, spis, TV med DVD (ej monterad pÄ testbilen), cykelstÀll, fönster pÄ toaletten.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift