Meny

.

Låt inte pengarna gå till spillo – Prylar som ger mer än de kostar

Att spendera pengar på prylar till husbilen är inte svårt. Är man inte försiktig blir den lätt ett svart hål man kastar pengar i. Men om man spenderar på rätt saker får man god valuta för slantarna.

Genom åren har vi funnit ett antal produkter som vi anser särskilt nyttiga för världens husbilister. Produkter som, enligt vårt förmenande, ger husbilslivet ett lyft större än vad prislappen tynger.

Av Stefan Janeld och Stig Forsberg

När man väl hittat sin husbil ska den utrustas. Det är mycket som behövs för att få vardagen längs vägarna att fungera. Det mesta är självklara saker, men en del saker kanske man inte tänker på, eller ens vet att de finns.

Exempelvis finns det mängder av produkter som håller vattnet i tanken rent, men bara ett fåtal som gör det utan att du behöver dosera varje gång du fyller vatten. Magi? Nejdå, silverjoner bundna i exklusiva material.

Och visst kan handbromsspaken vara ett elände när man ska snurra sina stolar. Men man kan ju inte ha den fälld bara för den sakens skull. Eller?

Jag kan ge massor av exempel på vardagliga irritationer som många tror man måste acceptera, att det ligger i husbilslivets natur.

Icke så!

Det mesta i en husbil går att göra smartare, säkrare, bekvämare för en relativt liten peng.

Texelent

När all textil ombord matchar är det ett elände att få fläckar. Det är ju inte bara att kasta in det i en tvättmaskin. Skulle man mot förmodan ha tillgång till dylik så är klädseln sällan (läs aldrig) avtagbar.

Många husbilars textilier har därför ett textilskydd, men med tiden nöts det. Ibland på kort tid. Vårt favoritmedel för att undvika fläckar heter Texelent. En svensk produkt baserad på alkohol och teflon. Lämnar ingen fet yta och en behandling håller länge.

I vårt test utmanade vi medlet med såväl rödbetssaft, rött vin, sylt och kaffe. Inget bet. Det rann bara av som vatten på en nyvaxad motorhuv.

När ni sprayat medlet på dynorna, ge mattan en omgång också. För det du spiller kommer garanterat hamna på mattan.

Säljs av husbilshandlare och en del möbelaffärer.

Ett effektivt textilskydd som är lätt att använda och inte lämnar någon fet yta på textilierna.

BSR Motoroptimering

Husbilar byggs på transportbilar. De är tänkta att ränna runt i stadstrafik. Motor och låda är därför optimerade för den typen av körning. Husbilar körs inte på samma vis, de tuggar mil på långfärd. Dessutom körs husbilar ofta tungt, de väger inte sällan nära sin maximalt tillåtna totalvikt.

Av dessa skäl är det populärt att ”chiptrimma” husbilar. Man får mer kraft ur motorn genom att motorstyrningens parametrar ändras. Bilarna blir mer harmoniska att köra på lands- och motorväg. Om man inte använder den extra kraften för att köra fortare eller accellerera snabbare kan man även spara bränsle.

Chiptrimning kan göras på flera sätt. Det vanligaste är en så kallad trimbox. En liten låda som lurar motorns styrning och får den att ge mer kraft.

Man kan också köpa ny programvara till motorn. Fördelen med detta är att man inte har en synlig box. Att påverka motorer på detta vis är nämligen inte helt lagligt. Motortillverkarna säger att det är direkt olagligt, men det är inget man kan dömas för. Det värsta som kan hända är att man förlorar motorgarantin. I händelse av olycka kan försäkringsbolaget slingra sig om de får reda på att man chiptrimmat bilen.

Metoden med boxar eller ny programvara påverkar endast motorn. Men med mer kraft i motorn bör man även se till så antisladdsystem, ABS system och antispinnsystem är medvetna om att motorn har mer kraft. Man behöver helt enkelt anpassa dem efter motorns ökade kraft.

Med motoroptimering görs detta. Vi har testat BSR:s motoroptimering med mycket gott resultat. De är väldigt seriösa och tar till exempel fram motorstyrning till Königsegg.

Cirkapris för en optimering är 6 000 kr.

OBS! Fabrksnya husbilar baserade på Fiat, troligen även andra tillverkare, har ett inkörningsprogram. Det är inte tillrådigt att trimma bilen förrän detta program gått klart. Det skiljer från modell till modell och även på förarens körsätt när så sker. Ibland ”lossnar” det redan efter 400 mil, ibland inte förrän efter 1000 mil.

Motoroptimering är att föredra framför så kallad chiptrimning

Floe – vintersäkrar och rengör dina vattenslangar

Att tömma husbilens vattensystem inför vinterdvalan kan vara svårt. Risken är att det alltid finns vatten kvar någonstans.

Men med den utmärkta produkten Floe kan man med hjälp av tryckluft få ut allt vatten. Tryckluften ordnas med den kompressor som ligger i husbilens däcklagningsväska.

Som en bonus rengörs alla slangar från den beläggning som byggs upp invändigt. Denna beläggning kan inte sköljas bort med endast vatten eftersom vatten har så låg friktion. Men om man blandar vatten och luft blir det som att dra en piprensare genom hela systemet.

Kitet består av T-koppling, avstängningskran och munstycke som ska monteras i befintligt slangsystem. Så viss installation krävs.

Tyvärr har produkten utgått ur Kamas sortiment, men om du söker på Floe Water Drainage Kit får du upp massor med adresser till utländska näthandlare.

Kostar ca 600 kr plus frakt.

Vi trodde nog att Floe skulle bli var man produkt, så bra är den. Men den marknadsfördes inte särskilt väl och nu finns den bara att köpa via nätet.

Handbromsens handtag är i många husbilar i vägen när man ska snurra framstolarna. I original, som transportbil, är ju stolarna inte tänkta att snurras så då är det inget bekymmer.

Man kan ju tillfälligt sänka handtaget när man snurrar stolen. Men står man ojämnt eller på nivåklossar är det kinkigare. Att lägga i växel funkar inte på nivåklossarna, bilen kommer rulla ner en aning. Och att hålla en fot på bromsen är av naturliga skäl inte ett alternativ.

Sedan ett antal år finns det en fiffig lösning på problemet. En elektrisk handbroms för eftermontering kallad E-Brake.

Den arbetar parallellt med den ordinarie handbromsen så du har kvar den manuella regleringen. Detta har dessutom den fördelen att du inte behöver besiktiga bilen, du har inte gjort åverkan på originalutrustningen.

 Kontrollera att bilbyggaren inte lagt en vattentank mitt över handbromsmekanismen mitt under bilen. Då får dessvärre inte E-Brake rum.

Senaste upplagan av Mercedes Sprinter erbjuder elektrisk handbroms som tillval. Borde vara standard när chassiet används som husbil eftersom handbromskryckan är placerad mellan framstolarna.

 

Extra dieselvärmare

Vattenburen värme är härligt, tyst och effektiv. Men reagerar ganska långsamt. En kall bil tar lång tid att värma. Ett sätt att komma runt detta är att använda en värmeväxlare som använder motorns överskottsvärme under färd. Då är bodelen varm när man anländer till nattlägret.

Men! Dagens dieselmotorer är så effektiva att de levererar mycket lite överskottsvärme. Om man använder den värme som alstras för att värma bodelen är det stor risk att motorn inte når sin arbetstemperatur.

Bättre då att kombinera flera olika värmesystem.

En extra dieseldriven luftvärmare värmer snabbt upp en kall bodel. På köpet har man en backup i händelse av att gasolen tar slut. Alltså är det en god idé med en extra värmare även i bilar med luftburen gasolvärme.

Man kan hitta värmare relativt billigt, det händer att okända fabrikat annonseras ut för långt under tiotusen riksdaler.

Vänder du dig till en handlare eller verkstad så får du räkna med att det kostar sisådär 25 000 kronor för värmare och arbete. Mycket pengar, men i sammanhanget prisvärt.

Luftburna dieselvärmare finns i flera storlekar från en handfull tillverkare. Vanligast är Webasto och Eberspächer. Kan placeras i dubbelgolv om sådant finns. Kan även hängas under bilen för att inte stjäla invändigt stuvutrymme.

Startron

Ett medel som förbättrar bränslet och rengör motorn. Bygger på hemliga ingredienser hämtade från havet, 23 olika enzymer som samverkar. Vi testade med stor skepsis. Det finns massor av bränsletillsatser som lovar runt och håller tunt. De flesta baseras på alkohol som driver ut fukt ur bränslet.

Till vår stora förvåning fungerade medlet. Alla som testade upplevde att motorn fick mer gasrespons, var starkare och startade lättare. Ju äldre motor desto större var skillnaden. För vissa tog det ett par tankar innan medlets effekt märktes, troligen för att det var en hel del avlagringar i motorn som tog tid att lösa upp.

När artikeln skulle skrivas var det ingen enkel uppgift. Man kände sig som en sån där TV-Shop säljare som säljer hokus pokus till lättlurade soffliggare.

Enligt tillverkaren klumpar bränslets molekyler ihop sig när det förvaras. Det leder till sämre förbränning. Enzymerna i Startron löser upp dessa klumpar och bränslet ”renoveras”.

Med medlet i tanken bildas heller inga nya molekylklasar. Perfekt när man ställer av bilen för vintern.

Även dieselvärmaren i en av testbilarna blev tystare med medlet i bränslet.

En flaska kostar ca 300 kronor och räcker till 1 000 liter diesel. Finns även till bensinmotorer.

Säljs i husbilshandeln och hos båttillbehörsaffärer. Medlet har fått stort erkännande inom sjöfarten och används av såväl fritidsbåtar som handelsfartyg.

En nubbe med enzymer vid tankningen gör gott för både bränsle och motor.

Thermacell

Att sitta under markisen, ur vägen för vind och sol njutandes en bit mat, är det inte bara vi människor som uppskattar. Flygfän trivs lika bra. Problemet är bara att det är vi människor som är maten. Envisa myggor kan förstöra vilket samkväm som helst.

Lösningen heter Thermacell. En högteknoligisk motsvarighet till myggljus. Med värme avger den ett ämne som myggor skyr lika innerligt som vi skyr dem.

Många lägger den centralt på campingbordet. Men det är fel. Lägg den under bordet istället. Då skyddar den även benen.

En matta med myggmedel och en gaspatron ger ca 12 timmars skydd. Se till att alltid ha reserver.

Du hittar Thermacell lite varstans – campingbutiker, byggvaruhus, sportaffärer, nätet för att nämna några. Priserna varierar från ca 250 till 600 kronor beroende på inköpsställe och modell.

Med en Thermacell under bordet slipper man de små blodsugarna. Vår enhet är kamoflagefärgad, därav ligger den på vitt papper för bildens skull. Den finns i en uppsjö färger och flera olika varianter.

Autosock

Husbilar är som regel framhjulsdrivna. Detta i kombination med en tung bodel och ett ofta fullastat garage är knappast idealiska förutsättningar för gott väggrepp. Särskilt om det går uppför, ju brantare uppförslut desto mer lättar de drivande framhjulen.

Vintertid kan minsta lilla backe vara ett oöverstigligt hinder. Särskilt om man inte har farten med sig. Antispinnsystem kan vara en hjälp, men räcker sällan.

Man kan självklart använda klassiska snökedjor. Men de är ganska jobbiga att trä på och dessutom är de tunga. Bättre då att ha ett par Autosocks liggande ombord. De väger minimalt och träs enkelt på drivhjulen. I korthet är de en nylonstrumpa för hjul. Nylonets mönster biter tag i underlaget och ser till att du kan åka vidare.

Enklare att trä på, väger mndre, men är lika effektiv som snökedjor

Maus Brandsläckare

Alla husbilar ska ha brandsläckare ombord. På släckarna finns olika bokstavskombinationer som talar om vad de släcker för bränder.

  1. A betyder att den släcker ”fibrösa bränslen” typ trä.
  2. B står för vätskor.
  3. C för gas.
  4.  

Klarar den även F är det bra för då släcker den fettbrand i köket.

Vissa släckare har ett D och då betyder det att den släcker metaller typ magnesium.

E är borttaget, det stod för elektriska bränder. Men idag ska det istället skrivas i klartext om släckaren klarar detta.

Vanligaste släckarna är pulversläckare. Effektiva mot nästan allt. Men de skitar ner något fruktansvärt. Om du får en mindre brand i köket tar den en sekund att släcka med pulver. Men saneringen av pulvret tar lång tid. Inte sällan förstör pulvret inredningen.

Det finns dock ett alternativ till pulver som är lika effektivt men utan att skita ner. Den heter Maus Extin Klein och släcker genom att spruta kaliumbaserad rök över eldhärden. Kaliumet täcker det brinnande materialet och kväver elden. Utan att det blir några restprodukter.

En stor fördel är att släckaren är liten och lätt. Du kan ha flera ombord så du alltid har en inom räckhåll. Den är klassad B, C, F och elbrand upp till 75 000 volt.

Är dyrare än en pulversläckare men väger mindre, smutsar inte ner och är mycket enkel att använda. Räkna med 600 – 700 kronor för en släckare. Det finns flerpack som sänker styckepriset.

Det kan vara lockande att köpa de släcksprayer som säljs lite varstans. Men i det test vi gjorde var deras effekt nära noll. Branden ska vara mycket begränsad för att de ska kunna släcka den. En stekpanna med fettbrand är för stor.

Väger inte mycket. Är lätt att använda. Lika effektiv som pulver. Men smutsar inte ner.
De tre alternativ som står till buds – Kalium, Pulver, Spray. Pulver smutsar ner, Spray fungerar bara på minibränder. Vi rekomenderar därför Maus som släcker med Kaliumrök. Tekniken togs fram av ryska kosmonautprogrammet.

TPMS

Sedan några år är det krav på att personbilar ska ha däcktrycksövervakning som varnar om ett däck tappar luft. En säkerhetsfråga.

Få husbilar har sådant system från fabrik. Men man kan eftermontera. Och det råder vi alla att göra. Inte bara för att hålla koll på att däcken håller tätt.

Man kan även se så man har korrekt tryck i däcken. Oftast kör husbilar med på tok för höga däcktryck. Det ger stötig gång med missljud från inredningen. Knappast komfortabelt.

Om du väger din husbil får du veta vilka axelvikter du har. I däcktillverkarens däcktryckstabell kan du sedan läsa vilket däcktryck som gäller för just denna last. Tabellen finns att få från din gummiverkstad.

Med korrekt däcktryck får du en bekvämare färd och ökat grepp. TPMS systemet ger kvitto på att du alltid åker med maximal komfort.

Att ha koll på sitt däcktryck är inte bara en säkerhetsfråga, rätt däcktryck ökar komforten.

Abnet allrengöring

På macken kan du köpa färdigblandade medel för att göra rent olika detaljer på ett fordon. Tanken är att man ska ha olika medel för olika ytor och olika typer av smuts. Det blir snabt många flaskor skvalp – fönstertvätt, fälgrengöring, medel som tar bort insekter, medel att använda på textil, på plastytor, ett särskilt för lister, ett anat för aluminium. Sedan ska du ha något att torka av bordet med, diskbänken, få rent spisen.

Vårt favorittvättmedel heter Abnet. En fransk produkt som säljs i koncentrat. Blandas med vatten i olika koncentrationer beroende på vad du ska rengöra. Normalt blandar jag 5% och änväder till det mesta. Om jag inte får effekt ökar jag koncentrationen. Det är enkelt att dosera, sprayflaskan har en procentskala.

Utan vatten är medlet verkningslöst, vattnet aktiverar produkten. Koncentratet håller länge, blandad lösning förlorar sin effekt på ett knappt halvår.

Produkten är alkalisk, det betyder att den kan ha svårt med petroleumbaserad smuts som exempelvis asfaltsfläckar. Men vi har tvättat olja ur en matta med medlet så helt verkningslöst är det inte.

Abnet skadar inga material så du kan använda det på alla ytor. En liten varning bara. Blandar du en kraftig lösning, över 15%, kan målade ytor bli matta. Ingen fara, ytan är inte förstörd, bara helt fri från allt vad vax heter. Du får gå över med polish och vax efter tvätt. Som man ju ändå bör göra på utsidan av ett fordon för att skydda mot solens strålar och underlätta framtida rengöring.

Drygt och effektivt. Ingen risk att man skadar gummi- eller aluminiumdetaljer.

Utvändigt vintertäcke

Inte alla använder sin husbil i vinterförhållanden. Synd då det är en tid på året då trängseln är obefintlig och man kan få vara ensam på de mest fantastiska platser.

Med ett heltäckande, utvändigt, isolertäcke över bilens front slipper man isbildning på vindrutan, kondens på dess insida och temperaturen ombord blir jämnare. Dessutom sparar man energi.

Man kan köpa skräddarsydda täcken eller beställa ur befintligt sortiment. Är bilen halvintegrerad fungerar de serieproducerade utmärkt. Till helintegrerade kan det vara svårare att finna färdiga.

Med utvändigt täcke slipper du kondens, isbildning på framrutan. När du tar bort det är du redo för avfärd. Dessutom isolerar det bättre. På bilden ett som bara täcker vindrutan. Men det finns de som täcker hela fronten.
Många husbilar har ett invändigt insynsskydd. Det gör viss nytta. Men nollan, daggpunkten, hamnar inne i bilen vilket ger kondensproblem. Även om du använder ett tjockare täcke än de tunna jalusierna blir resultatet detsamma.

Hydrauliska/elektriska stödben

40-70 000 kronor för att få en bil som står stabilt och i våg. Kan låta vansinnigt. Men de som har gjort investeringen, och de är tusentals, är eniga om att det är värt pengarna.

Att trilskas med nivåklossar ligger högt på listan över irritationsmoment hos husbilister.

Dessutom kan man inte stjäla en bil som står på stödben, man får en smidig domkraft när hjulen ska skiftas och man kan ställa bilen så att regnvatten inte blir stående på taket.

Finns hydrauliska och elektriska varianter. De elektriska är lite billigare.

Hydrauliska stödben
Elektriska stödben

Litiumbatterier

För den som fricampar kan litiumbatterier vara nyckeln till ökad frihet. De laddas snabbt, man kan använda hela effekten till skillnad från vanliga bly/syra batterier som kroknar vid halvtid. Kostar en hel del men de lever minst fem gånger längre än ett vanligt batteri. Och priserna är på väg ner. Idag kostar de billigaste strax under 10 000 kronor.

Fricamparens bästa vän

Stigs höjdare

Förutom de prylar vi tagit upp i artikeln känner Stig att han vill ge ett par personliga tips. Lite utanför denna artikels ursprungliga idé.

Gasolgrillen Trots fördomar om att kolgrillat ger bättre smak är gasolgrillen min favorit. Den är lättare att jobba med. Klart att grilla omedelbart. Den blir inte smutsig på samma vis. Och när man stängt av den är den kall på ett kick, kol eller briketter är en brandfara som jag gärna avstår. Använd aldrig en lös tub som finns i något förvaringsutrymme. Lösa tuber är en direkt olämplig förvaringsmetod. Används endast via ett extra gasoluttag direkt från bilen ordinarie gasolflaskor.
Markisen I princip alla husbilar har markis. Men inte alla husbilister maximerar dess nytta. Jag och min hustru vevar aldrig in den när regnet kommer. Istället sitter vi ute och njuter av regnets smatter och känner oss priviligierade. Dessutom är det mygg- och getingfritt ute när det regnar.
Påkostade stolar Spara inte på slantarna när ni köper campingstolar. Ni kommer spendera många timmar sittandes i dem. Prisskillnaden mellan en ganska bekväm stol och en riktigt bekväm är inte hiskelig. Ta kostnaden direkt så slipper ni bli missnöjda för att sedan gå tillbaka till handlaren och köpa en omgång stolar till. Tänk på att sitthöjden skall var bekväm. Monika har korta ben och det finns höga stolar där hon inte riktigt når ner. Det funkar inte i längden.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift