Tiden då alla plåtisar var baserade på Fiat Ducato eller Mercedes Sprinter är förbi. Urvalet har ökat, det är bra. Men det har knappast blivit lättare att välja vilken man vill ha eller vilken som ger mest för slantarna. Här reder vi ut skillnaderna mellan basbilarna.
Av Stefan Janeld
På Europeiska marknaden inreds ett flertal chassin. Populärast är Fiat Ducato och dess syskon Citroën Jumper/Peugeot Boxer/Opel Movano. På senare år har Ford Transit seglat upp som en seriös utmanare. Likaså har VW Crafter/MAN TGE gjort. Mercedes Sprinter har alltid varit populär att inreda och räknas som premiumvalet. Renault Master är det ovanligaste skåpet att inreda.
Vi går igenom de olika skåpens för- och nackdelar i popularitetsordning.
Fiat Ducato (Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Opel Movano)
Detta är det rymligaste skåpet. Det är brett med raka väggar och lämpar sig mycket väl att inreda. Det finns i fyra längder, 499, 540, 599 och 636 cm. De tre längre är vanligast. Bilen är framhjulsdriven.
599 och 636 cm versionerna har samma hjulbas så det är ingen vits att välja det kortare av de två för att få en smidigare bil med kortare svängradie. Om detta är viktigt ska man ta en titt på 540 versionen.
Det finns tre olika höjder. Den lägsta versionen har vi bara sett som inredd plåtis ett fåtal gånger. Den högsta versionen används av en del tillverkare, särskilt i modeller där man vill få in en taksäng fram. Vanligast är den mellanhöga modellen.
Skillnaden mellan de olika fabrikaten ligger i drivlinan. De använder olika motorer och växellådor. (från 2025 ska det bli samma i alla) Fiat kan man få med manuell eller nioväxlad automat. Automatlådan är det populära valet. De andra fabrikaten erbjuder inte automatlåda.
Även om motorerna skiljer mellan bilarna ska man köra dem direkt efter varandra för att märka skillnaden. Fiat har elektronisk styrservo, den är mycket trevlig.
Pga av leveransproblem från Fiat har Citroën blivit vanligare. Peugeot säljs mest i England. Opel versionen är en nykomling i familjen, den var tidigare tvilling med Renault Master, så inte många har hunnit bygga på den.
Styrkor
- Rymligt skåp
- Gott om plats att snurra framstolarna
- Trevlig automatlåda (Fiat Ducato)
- Olika körlägen för automatlådan som får ner varvtalet så lågt som 1200 rpm under rätt förutsättningar (Fiat Ducato)
Svagheter
- Lite väl styvt satt chassi
- Kan inte fås med 4WD från fabrik, det måste eftermonteras av franska företaget Dangel
Ford Transit
Ett lite smalare skåp. Om man vill sova tvärs behöver skåpet breddas för att få till en säng i full längd. Transit finns i flera längder men det är bara 598 cm versionen som inreds.
Skåpet är högre än Fiats så om du är lite längre kan det vara värt att tänka på.
Drivlina och chassi är Fords starka kort. Motorerna är pigga och går mjukt. Den manuella lådan är lättjobbad med korta och distinkta slag. Automatlådan är precis lika smidig i växlarna som lådorna från Fiat och Mercedes.
Chassiet har en mjukare sättning vilket inte bara höjer åkkomforten, ljudkomforten vinner också på fjädringen då den filtrerar bort vibrationer som annars skulle resonera genom bodelen. Har en kortare hjulbas än Fiats 599 cm skåp så den blir lite smidigare att manövrera.
Styrkor
- Trevlig drivlina oavsett om du väljer manuell eller automat
- Bekvämt satt chassi
- Bra ståhöjd
- Kan fås med 4WD från fabrik
Svagheter
- Smalt skåp, känns ofta trång i passagen genom bilen
- Trångt att snurra framstolarna
- Framstolarnas reglage för att skjuta dem fram/bak följer inte med när man snurrar bak stolen
- Skjutdörren lägre än taklinjen, man måste huka sig
Mercedes Sprinter
Ett skåp som finns i ända upp till sju meters längd. Bakhjulsdrift, framhjulsdrift eller 4WD. Det vanligaste är att man inreder den 593 cm korta versionen. Men vi ser även modeller som är hela sju meter långa.
Drivlinan är trevlig, klart i nivå med Fiat och Ford. Många skulle säga att den är trevligare, men inte jag. Har i direkt jämförande tester inte kunnat se att den har något övertag.
Chassiet är mjukt satt. I rondeller tar man det instinktivt lugnt för att hålla nere lutningen. Komforten är mycket hög, såväl åkkomfort som ljudkomfort. Vill ha lite mer bränsle än sina konkurrenter, uppskattningsvis 10%.
Styrkor
- Statusen, Mercedes är Mercedes
- Förarmiljön i de lite exklusivare versionerna
- Hög komfort
Svagheter
- Trångt att snurra framstolarna
- Smalt skåp med sluttande väggar, kräver bulor på sidan för att få tvärbädd i full längd
VW Crafter (MAN TGE)
Ett skåp som blir allt vanligare att inreda. Precis som Ford och Mercedes är det ett smalare skåp som kräver att man breddar karossen i sovrummet för att få tvärbädd i full längd.
Tre längder, 599 cm,680 cm och 740 cm. Vanligaste versionen att inreda är mellanstorleken, den fungerar bra med långbäddar.
Vi har inte hunnit köra så många plåtisar på detta chassi. Men de vi kört har imponerat med sin kombination av komfort och stabilitet. Troligen det bäst avvägda chassiet i detta avseende.
Även drivlinan imponerar med styrka och smidig automatlåda. Den mest personbilslika körupplevelsen av alla skåp.
Styrkor
- Körupplevelsen
- Kvalitetskänslan
- Kan fås med 4WD från fabrik (finns även som bakhjulsdrivet skåp)
Svagheter
- Smalt skåp som måste breddas för att få plats med tvärbädd i full längd
Renault Master
Ett ovanligt skåp att göra plåtis av. Så pass ovanligt att vi aldrig testat en plåtis på Renault. Men väl halvintegrerade modeller, så drivlinan är bekant.
Vi har sett flera Renault-baserade plåtisar på mässor. Då har de upplevts som trånga, övermöblerade. Skåpet smalnar av en del.
Hjulbasen sticker ut. På den 623 cm långa modellen är hjulbasen hela 4 332 mm. Det är ca 30 cm längre än exempelvis Fiat. Det blir en stabil färd i god komfort med minimal sidvindskänslighet på motorvägen. Som en limousine. Men svängradien blir stor.
Renaults motorer har alltid haft gott om kraft. Växellådan är manuell, lättjobbad. Det finns en robotväxlad automat men den brukar kunder undvika.
Styrkor
- Lång hjulbas ger stabil och komfortabel färd
- Ofta lågprismodell och därför snäll mot plånboken
Svagheter
- Framstolarna kan bara skjutas i bilens färdriktning, oavsett åt vilket håll man vinklat stolen. Passageraren kan alltså inte komma närmare bordet.
Med andra ögon
Man skulle kunna tro att vilket chassi som är bäst vore en absolut sanning. Att saker som komfort, väghållning, kvalitet och praktikalitet är universella. Men det visar sig att det finns kulturella skillnader när det kommer till vilket chassi som är bäst och varför.
I USA ses Dodge Ram Promaster (Fiat Ducato) som instegschassiet, det billigare alternativet. Medan Ford hålls högt och har mer status. Även i USA anses Mercedes Sprinter vara toppchassiet. Men man avstår det ofta för att det bara finns 400 serviceverkstäder för Sprinter i hela USA. Ford har 4 000 och Dodge 3 500.
Mina reflektioner
Visst är det lite lustigt att många avstår att köpa en plåtis på Ford Transit för att de anser den vara för smal och för mjukt fjädrad. Men samtidigt hyllar Mercedes Sprinter. Som är precis lika smal och faktiskt lika mjukt satt. Om man skulle göra ett blindtest mellan dessa skåp skulle få känna någon skillnad. Så pass lika är de att köra. Om något skiljer så är det att Ford har rappare respons och känns piggare.
Bäst på ställplatsen anser jag helt klart att Fiat och dess syskon är. Det rymligare skåpet gör stor skillnad som bostad. Under transportsträckan sitter jag helst bakom VW/MAN:s ratt. Dock gör prislappen och den snävare svängradien att i ett skarpt läge skulle jag nog välja en plåtis på Ford. Mercedes förblir en plåtis att drömma om.