Meny

.

LMC Liberty ti 7305 från 2005, begagnattest

Vill man ha en husbil som tar sig fram bra även vintertid är bakhjulsdrift en tillgång. Bakhjulsdrivna LMC Liberty ti 7305 har efter åtta år en human prislapp. Men hur står den sig i konkurrens med dagens husbilar?

 

Omvärderad av Björn Genberg och Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

Liberty serien från LMC har funnits sedan sekelskiftet och byggs än idag. Den har byggts på Fiat, Ford och Mercedes. Under några år alla tre chassin parallellt. Dock har inte alla planlösningar byggts på alla chassin. Alkovbilar har ofta byggts på Ford, de exklusivare modellerna på Mercedes och mellanklassbilarna på Fiat.

När krisen slog till försvann Ford och Mercedes som chassival och därmed blev LMC till hundra procent framhjulsdrivna.

LMC Liberty ti 7305 är byggd på Mercedes med långbäddar i sovrummet. Den är en sällsynt fågel på den begagnade marknaden. De som finns är oftast sidoimporterade, så även testbilen.

Att bygga på Mercedes har sina sidor. På plussidan har vi status, motorerna och bakhjulsdriften. Att bilen blir hög, eventuellt dubbelgolv blir inte genomgående, och att chassit är svajigt i sidled hamnar på minussidan. Svajigheten kan avhjälpas med krängningshämmare och/eller stödluftfjädring på bakaxeln.

Drivlina i klass med dagens

I förarsätet sitter man aningen högt, ratten hamnar i knäet. Förarmiljön är annars ergonomiskt korrekt och allt finns där man förväntar sig. Utom armstöden och airbags. Dock har bilen antispinnsystem och ABS.

Accelerationen är duglig. De 156 hästarna under huven är starka och vridmomentet tillgängligt från låga varv. Körbarheten är god, automatlådan gör färden avslappnad. Här var Mercedes långt före Fiat. Först 2007 kunde Fiat matcha den här drivlinan.

Växellådan är den berömda Sprintshift som kan växlas manuellt eller automatiskt. Den blev snabbt budbilschaufförernas hatobjekt nummer ett då den ofta gick sönder och har en tendens att växla osmidigt på låga växlar. En husbilist ska dock inte väja för en bil med Sprintshift. Vi kör mjukare med färre start och stopp och det trivs lådan med. I testbilen gick växlarna i mjukt och fint utan klonk. Just klonkande ska man vara observant på, det är ett tecken på att man har en kostsam reparation framför sig. Likaså om den lämnar automatläget utan att du bett om det.

Under färd märks svajigheten, särskilt i låg fart på sönderkörd väg och om man tar kurvor och rondeller för snabbt. På motorväg är färden stabil.

Gott om stuvutrymmen

Det här är en tung bil. 3 230 kilo i strumplästen. Totalvikten är satt till 3 800 kilo. Lastvikten på 570 kilo får godkänt, särskilt med tanke på att bilen är ett strikt tvåpersonersnöje. Man kan inte bädda sittgruppen och den är född innan taksängarnas tidevarv.

Garaget är stort, och det finns ytterligare ett utvändigt stuvfack för saker man helst inte tar in i bilen. Under sängarna finns avgrundsdjupa stuv, här har vattentank och värmare sin plats, men lämnar gott om utrymme för packning. Överskåpen är stora, tudelade, och många. Garderoben är stor. För två resenärer är det mer än väl sörjt med stuvutrymmen.

Året runt?

LMC:s rykte som vinterbil är gott. Testbilen lever upp till det. Isoleringen är god. Runt alla möbler och i överskåpen cirkulerar varm luft i luftspalter. Runt sängarna löper hålstucken värmeslang som jagar bort kallras från fönster och vägg.

Vattentanken ligger frostfritt i uppvärmt stuv. Spillvattentanken är isolerad och värms av värmaren. I sovrummet är dubbelgolvet uppvärmt.

Värmaren är luftburen och saknar gasolbesparande elpatron. Inte helt idealiskt. Men så länge det finns gasol fungerar vintercamping! Två flaskor borde ge en veckas fricamping även i bister vinterkyla.

Att värmaren är placerad längst bak är en klassisk miss. Värme och lufthastighet förlorar energi på väg fram till sittgruppen. Värmen fördelas ojämnt.

Vi tycker

Den här bilen behöver lite kärlek. En utvändig lastlucka måste bytas; fukt har trängt in och skruvarna tappat fästet. På vissa ställen är tätningsmassan torr och behöver bytas.

Inredningen har klarat åren bra. Det är bara handtagen till garderob och badrum som blivit slappa. Allt annan är i god vigör. Snickerierna är rejäla utan billiga möbelstift.

Bilen är trivsam, byggd för två personer, inte fler. Detaljlösningar och allmänt kvalitetsintryck ligger i nivå med dagens bättre byggen och inte ens drivlinan halkar efter. Helt okej bil för den som letar en välbyggd husbil för åretruntbruk med begränsad budget.

Fakta

Håller än

  • Drivlinan
  • Sittgruppen
  • Sovrummet
  • Badrummet
  • Bra överskåp
  • Trådkorgar i köket

 

Hopplöst ute

  • Saknas hall
  • Inget fönster i bodelsdörren
  • Små rackliga handtag till badrum och garderob
  • Inga armstöd i framstolarna
  •  

Utrustning testbil

Elhissar, elspeglar, farthållare, ABS, antispinn, AC, centrallås inklusive bodel, gasolomkopplare, TV med DVD, kyl med frys, spis, kassettoa, duschkabin, markis, CD stereo, luftburen värme, varmvattenberedare

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift