Debutant med ”svensk” planlösning!
Lyseo, Bürstners instegsserie, som lanserades till denna säsong har till nästa säsong presenterats i en helintegrerad version. Vi är nyfikna på den här prispressade nykomlingen. Särskilt på modellen med låga långbäddar och badrummet bak, den populäraste planlösningen på svenska marknaden.
Text och foto: Carla och Kees Witvliet
I standardutförandet är Lyseo Time I byggd på ett lågbyggt Citroën-chassi samt utrustad med en stark 160 hk motor. Kan nämnas att under provkörningen var motorljudet lite väl närvarande. ABS, ESP och 16” fälgar är standard. Men automatlåda kan du inte få på Citroën. Vill du ha det måste du istället välja en Lyseo I på Fiatchassi, kostar en slant extra.
Bodelen har undersida och tak i glasfiberarmerad polyester, ger bättre hagelskydd än aluminium och skyddar mot väta från vägbanan. Det är inte en träfri bodelskonstruktion, reglarna är av trä, isoleringen i styropor (frigolit). Inte någon toppmodern konstruktion, men så är detta en instegsmodell.
Färskvattentanken hittar vi i dinettbänken och gråvattentanken, som inte isolerats, är placerad framför bakaxeln. Ett gasolutrymme för två stora gasflaskor hittar vi till vänster om entrédörren. Värmaren, en Truma Combi 6, är placerad under vänster säng, vilket innebär att det är favoritsängen för den mest lättfrusna av resenärerna. Tyvärr betyder värmarens placering att bilen kommer ha en ojämn värmefördelning i bodelen – varmt sovrum, svalare framme vid sittgruppen. Tvärtemot vad som är önskvärt. Ett resultat av att varmluften tappar både fart och värme under sin långa väg till de främre utblåsen.
Under sängarna finns gott om stuvutrymme, som även nås utifrån via luckor. Toalettkasetten är placerad i förvaringsutrymmet till höger längst bak. Bagage måste således plockas undan innan den kan tömmas. En inte helt lyckad lösning.
Ljus, inbjudande interiör
Med sina 7.43 meters längt är det här ingen lilliputt, vilket lett till rejäla fördelar inomhus för de boende. Bak har du ett fint badrum över hela bredden med en rymlig duschkabin. Till och med de längsta och bredaste av oss kan ta ut svängarna här!
Mot bakväggen har man placerat en handfatskommod. I det djupa skåpet ovanför toaletten är det en rejäl garderob. Toalettutrymmet stängs av med en trädörr försedd med spegel i fullhöjd.
Sovrummet med sina två komfortabelt låga enkelsängar torde ge god sömn. På vardera sidan finns tre stora överskåp med massor av utrymme. Den ljusa fanéren kombinerad med de gräddvita skåpsluckorna ger en trivsam atmosfär. Stämningsbelysningen längsmed överskåpen lyser också upp insidan på skåpen, så det är lätt att hitta vad man söker. Smart detalj är skjutdörren mellan sov- och bodelen när man vill ta sig en liten siesta. Men akta dig för nedsteget när du beger dig till köksdelen.
Även om köket är sparsamt utrustat är det väldesignat. Framför allt på kvällen med dess ljuseffekter. Diskhon och spishällen, med tre gasolbrännare, utgör en enhet vilket lett till att det är magert med arbetsyta. De tre lådorna är mjukstängande. Det smala men rymliga (142 liter) kylskåpet är placerat mittemot köksbänken.
I det vardagsrummet sitter man som en kung. Här finns gott om plats för trevliga sammankomster med vänner. En hel rad med takluckor – fyra små och en stor – släpper in mängder av ljus. Även sidofönstrena bidrar. Infällda spotlights, en elegant läslampa ovanför soffan samt indirekt belysning gör att man inte behöver sitta i något skumrask. Teven har en bra placering ovanför entrén. Och när vi ändå nämner entrén – det är skönt att dörren är hela 70 cm bred! Men då golvet har två steg, vid sitthörnan och vid sovrummet, är det en viss snubbelrisk.
Installationer
Det är gott om eluttag ombord. Vi hittade sex 230 volts-uttag och ett på 12 volt. Men tråkigt att vi inte hittade ett enda USB-uttag! I det här avseendet är det tydligt att man inte går i takt med tiden. Värmarslangarna i bagageutrymmet är dåligt skyddade. Var försiktig när du packar in campingmöblerna.
På vissa punkter kunde finishen klart varit bättre, även om det nu handlar om en instegsmodell. Du kan höja komforten med extrapaket, av vilka chassipaketet är ett måste i det här fallet. Då får du en airbag till passageraren samt farthållare. Borde självklart vara standard och man undrar om det i praktiken går att köpa bilen utan.
Fakta
- Chassi: Citroen light chassi
- Standardmotor: 2.0 BleuHDi 160 hk
- Vridmoment 350Nm
- L x B x H 743 x 232 x 292 cm
- Hjulbas 4035 mm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 460 kg
- Färskvattentank 125 liter
- Gråvattentank 90 liter
- Dieseltank 90 liter
- www.buerstner.com
Vi gillar
- Stort badrum med härlig duschkabin
- Låga långbäddar
- Bekväm sittgrupp
- Bred bodelsdörr, 70 cm
Vi önskar
- Golv utan nivåskillnader
- Att bilen var rimligt utrustad från start, som det är nu måste man köpa åtminstone ett tillvalspaket för att få en duglig bil
Utrustning testbil
Klädda vändbara stolar i förarhytten, airbag förare, ABS, ESP/ASR, Hill Holder, Fix & Go kit (inget reservhjul), elektriskt styrda och uppvärmda backspeglar, 16” metallfälgar, Truma Combi 6 kW värmare, Trelågigt gasolkök, 142 liters kylskåp, LED inomhusbelysning, 95 AH AGM bodelsbatteri, 2 gasflaskor á 11 kg.