Alla husbilar, ja nÀstan i alla fall, har en markis. Ett tillbehör som knappast krÀver nÄgon instruktionsbok kan man tycka. Veva in, veva ut. Det klarar alla. Men det finns saker som Àr bra att kÀnna till som man kanske inte omedelbart tÀnker pÄ.
Inspirerad av kollega Lars nyligen publicerade tips vill Ă€ven jag ge nĂ„gra markistips. Efter att ha vevat in och ut markisen under 30 Ă„r har jag lĂ€rt mig nĂ„gra âknepâ.
Â
Av Stig Forsberg
Â
Jag ser ofta att husbilsÀgare justerar sina markiser helt horisontellt, mycket estetiskt tilltalande. Men inte korrekt. En markis skall alltid luta tÀmligen kraftigt Ät lÀmpligt hÄll sÄ att eventuellt slagregn kan rinna av.
Â
Undvik revor
NĂ€r Du tar en trevlig och rofylld promenad sĂ„ slĂ„r sommarens eftermiddagsskyfall till. Markisen fylls snabbt med vatten. Om den dĂ„ inte Ă€r fullt utfĂ€lld kommer markisarmarnas vassa hörn skĂ€ra söner duken. Detta hĂ€nde för Monika och mig i Tyskland. Skadan var inte vĂ€rre, c:a 30 cm, sĂ„ jag kunde âlaga denâ med silvertape pĂ„ markisens översida. SĂ„ fick det vara, vi bytte aldrig markistyget.
Â
KnÀckt stödben
Min lillasyster Anita och hennes man Roger lÀmnade markisen ute under natten, vÀdret var ju sÄ bra. De vaknade av kraftigt regn och ett brak. Markisen, som var fullt utfÀlld, hade fyllts med sÄ mycket vatten att ena stödbenet brast. Den markisen blev aldrig riktigt bra igen trots idoga försök att laga. Den fick senare bytas ut.
Â
Möglig duk
MÄnga vevar in sina markiser nÀr det börjar regna, det gör inte vi. Om vi inte redan har den ute sÄ vevar vi ut, lutar den och sitter kvar ute och lyssnar pÄ regnet. Det Àr mycket mysigt, trist bara att vÄra stÀllplatskamrater försvinner in i sina bilar. Plastmaterialet tÄl regn och om den inte Àr torr nÀr man vevar in den sÄ vevar vi ut den för att torka inom nÄgra dagar. En sen höst missade vi det, sÄ till vÄren hade den möglat rejÀlt. Vi sprayade pÄ mögeltvÀtt och blÄste ren den med högtrycket. Markisen blev som ny.
Â
Luta bort frÄn drivhjulen
NÀr Du lutar markisen, gör det Ät det lÀmpligaste hÄllet för avrinning, men tÀnk pÄ att framhjulsdrivna bilar inte gillar vatten nÀr de stÄr pÄ grÀsmattor. Slirar och grÀver dÄ ner sig lÀtt vid avfÀrd. Samma för bakhjulsdrivna bilar, om Àn lite bÀttre. Dirigera dÀrför inte vattnet mot drivhjulen pÄ en grÀsmatta.
Â
Vindskador
Jag har sett exempel pÄ markiser som varit oförankrade och blÄst rakt över husbilstaket. Inte kul för det betyder ny markis och reparation av bucklor och repor. Vid ett tillfÀlle blÄste det upp snabbt, men Àgaren hann kalla pÄ nÄgra medhjÀlpare som tillsammans höll i markiskanten medan han vevade in den. Inga skador den gÄngen, men utan tvÄ hjÀlpande hÀnder hade det inte fungerat.
Â
Lutande stödben
Jag föredrar att fÀsta markisen i fÀsten pÄ bilens nederkant. Enkelt/snabbt och inte krÄngel med pinnar som skall ned i backen. Jag fÄr dessutom en kraftigt spetsig vinkel som hÄller ut markiskanten vid blÄst. Jag har pÄ tidigare bilar förankrat i backen, men jag lutade dÄ benen c:a 50-75 cm in mot bilen. Ser dagligen markiser med snyggt vertikalt linjerade stödben. De Àr ofta Àven vÀl förankrade, men tryck lite försiktigt pÄ markiskanten in mot bilen och markisen viker sig direkt om inte lite regn redan tippat in den. Luta dÀrför alltid stödpinnen inÄt och justera ner ena markisÀnden. Om Du har en lÄng markis finns en extra pinne att montera mitt pÄ markisen. AnvÀnd alltid den.
Â
Stormband
Om Du gör ett tillfÀlligt fikastopp och vevar ut markisen, luta markispinnen inÄt och anvÀnd den lilla foten som en föranking ner i marken.
LÀmnar Du bilen en lÀngre tid se till markisen lutar kraftigt och att Dina förankringslinor Àr dragna rakt ut frÄn bilen sÄ att de hÄller emot vinden in mot markisen. Komplettera Àven med ett stormband i markisens framkant.
Â