Meny

.

Markistips

Alla husbilar, ja nästan i alla fall, har en markis. Ett tillbehör som knappast kräver någon instruktionsbok kan man tycka. Veva in, veva ut. Det klarar alla. Men det finns saker som är bra att känna till som man kanske inte omedelbart tänker på.

Inspirerad av kollega Lars nyligen publicerade tips vill även jag ge några markistips. Efter att ha vevat in och ut markisen under 30 år har jag lärt mig några ”knep”.

 

Av Stig Forsberg

 

Jag ser ofta att husbilsägare justerar sina markiser helt horisontellt, mycket estetiskt tilltalande. Men inte korrekt. En markis skall alltid luta tämligen kraftigt åt lämpligt håll så att eventuellt slagregn kan rinna av.

 

Undvik revor

När Du tar en trevlig och rofylld promenad så slår sommarens eftermiddagsskyfall till. Markisen fylls snabbt med vatten. Om den då inte är fullt utfälld kommer markisarmarnas vassa hörn skära söner duken. Detta hände för Monika och mig i Tyskland. Skadan var inte värre, c:a 30 cm, så jag kunde ”laga den” med silvertape på markisens översida. Så fick det vara, vi bytte aldrig markistyget.

 

Knäckt stödben

Min lillasyster Anita och hennes man Roger lämnade markisen ute under natten, vädret var ju så bra. De vaknade av kraftigt regn och ett brak. Markisen, som var fullt utfälld, hade fyllts med så mycket vatten att ena stödbenet brast. Den markisen blev aldrig riktigt bra igen trots idoga försök att laga. Den fick senare bytas ut.

 

Möglig duk

Många vevar in sina markiser när det börjar regna, det gör inte vi. Om vi inte redan har den ute så vevar vi ut, lutar den och sitter kvar ute och lyssnar på regnet. Det är mycket mysigt, trist bara att våra ställplatskamrater försvinner in i sina bilar. Plastmaterialet tål regn och om den inte är torr när man vevar in den så vevar vi ut den för att torka inom några dagar. En sen höst missade vi det, så till våren hade den möglat rejält. Vi sprayade på mögeltvätt och blåste ren den med högtrycket. Markisen blev som ny.

 

Luta bort från drivhjulen

När Du lutar markisen, gör det åt det lämpligaste hållet för avrinning, men tänk på att framhjulsdrivna bilar inte gillar vatten när de står på gräsmattor. Slirar och gräver då ner sig lätt vid avfärd. Samma för bakhjulsdrivna bilar, om än lite bättre. Dirigera därför inte vattnet mot drivhjulen på en gräsmatta.

 

Vindskador

Jag har sett exempel på markiser som varit oförankrade och blåst rakt över husbilstaket. Inte kul för det betyder ny markis och reparation av bucklor och repor. Vid ett tillfälle blåste det upp snabbt, men ägaren hann kalla på några medhjälpare som tillsammans höll i markiskanten medan han vevade in den. Inga skador den gången, men utan två hjälpande händer hade det inte fungerat.

 

Lutande stödben

Jag föredrar att fästa markisen i fästen på bilens nederkant. Enkelt/snabbt och inte krångel med pinnar som skall ned i backen. Jag får dessutom en kraftigt spetsig vinkel som håller ut markiskanten vid blåst. Jag har på tidigare bilar förankrat i backen, men jag lutade då benen c:a 50-75 cm in mot bilen. Ser dagligen markiser med snyggt vertikalt linjerade stödben. De är ofta även väl förankrade, men tryck lite försiktigt på markiskanten in mot bilen och markisen viker sig direkt om inte lite regn redan tippat in den. Luta därför alltid stödpinnen inåt och justera ner ena markisänden. Om Du har en lång markis finns en extra pinne att montera mitt på markisen. Använd alltid den.

 

Stormband

Om Du gör ett tillfälligt fikastopp och vevar ut markisen, luta markispinnen inåt och använd den lilla foten som en föranking ner i marken.

Lämnar Du bilen en längre tid se till markisen lutar kraftigt och att Dina förankringslinor är dragna rakt ut från bilen så att de håller emot vinden in mot markisen. Komplettera även med ett stormband i markisens framkant.

 

Inget regn i Strängnäs, men markisen är väl lutad. Om vi går till centrum är regnet ändå välkommet.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift