Meny

.

McLouis – Klassresenär med Sverigetycke

Ni som läser vårt nyhetsbrev känner säkert igen denna artikel, ni fick den i förväg som tack för ert förtroende. Ni som inte prenumererar på Sveriges bästa nyhetsbrev om husbilar kanske ska börja göra det? Det är busenkelt, skriv in er mailadress här.

 

McLouis är ett populärt fabrikat i Sverige sedan många år. Men i övriga Europa har det inte alltid varit så. Än idag är man inte allestädes närvarande.
De marknader man har ett större handlarnät i är Italien, Frankrike, Spanien, Belgien och Sverige. I Tyskland är man inte närvarande alls. Förvånad? Kan tro det. En förklaring är att man inte har produktionskapacitet för att ge sig in på en så pass stor marknad. 

Här kommer en kort resumé av McLouis historia och deras succéfyllda Sverigeresa. Från enkelt instegsfabrikat till respekterat mellanklassfabrikat.

 

 Av Stefan Janeld

 

Instegsfabrikat har inte alltid funnits på husbilsmarknaden. Den första instegsbilen var en Chausson som inte gjorde mycket väsen av sig. Åtminstone inte här hemma. Men på kontinenten blev den uppskattad.

En som tyckte om tanken på billiga husbilar var Pier Luigi Alinari. En av pionjärerna inom husbilsbranschen och en av Italiens främsta husbilsprofiler. 
Han hade i början av 80-talet köpt brittiska Caravans International, Ci, och flyttat märket till Italien. Han var senare med och utvecklade varumärken som Elnagh, Mobilvetta med flera. I Sverige är han nog mest känd som grundare av PLA, husbilsfabrikatet som bär hans initialer. Men McLouis var faktiskt det första märket han startade på egen hand. I samråd med sin hustru.

 

Tänkt för uthyrning

När Pier Luigi startade McLouis hade han sålt sitt innehav i Caravans International till Trigano Gruppen och skrivit under ett kontrakt som förbjöd honom att konkurrera med dem. Han fick inte sälja husvagnar eller husbilar. Men det stod inget om att hyra ut. En lucka i kontraktet som gick att utnyttja. McLouis startades alltså som ett fabrikat enkom för uthyrning. 

Men Pier Luigi kände många handlare, de såg och gillade produkten och ville bli återförsäljare. McLouis ställdes ut på en mässa i Italien och när mässan stängde beställde handlarna 2000 fordon. Man ska komma ihåg att Italien under många år var en stor husbilsmarknad. Innan krisen 2008 såldes det 12 000 – 15 000 husbilar årligen i landet.

Två år efter den första succén såldes McLouis till SEA Gruppen. Inte för att Pier Luigi ville. Han avskydde att sälja. Men han var tvungen eftersom han brutit mot avtalet han hade med Trigano. De stämde honom helt enkelt.

Hos SEA Gruppen fick McLouis syskon som Elnagh och Mobilvetta. Under många år var Elnagh och McLouis tvillingar. Idag äger Trigano Gruppen SEA fabriken, man kan säga att cirkeln är sluten.

 

2005 – svensk introduktion

Det blev inte någon rivstart för försäljningen i Sverige. 28 exemplar hittade till kund. Men redan året efter såldes 90 McLouis och man hamnade på en elfte plats i statistiken.
2012 lanserade importören, Autohallen Husbilar, All Inclusive konceptet för McLouis. De blev de mest standardutrustade husbilarna på svenska marknaden och man klättrade i statistiken till en åttonde plats med 144 sålda fordon. Inom ett par år passerades 200-vallen.

All Inclusive konceptet har utökats med åren. Idag ingår allt inklusive solcell och teve. Många har kopierat konceptet efter att man sett McLouis succé.

 

Lämnar instegsklassen

Med åren förbättrades såväl kvalitet som kompetens. Mycket på grund av den svenska importörens engagemang och tryck mot fabriken. Man lyckades till och med få fabriken att installera Aldes vattenburna värmare i bilarna. Det är ingen överdrift att påstå att utan den svenska importörens engagemang hade McLouis troligen varit klart mindre som fabrikat. Det hade garanterat inte varit det fabrikat vi känner idag.

Det fanns planer på treaxlade modeller. Men dessa skrotades då SEA Fabriken har en mycket speciell monteringslina med cirka åtta meter långa gropar i golvet där man sänker ner bilarna för att montera på taket. En mer ergonomisk lösning än att arbetarna ska springa upp och ner för trappor. Men groparnas storlek omöjliggör bilar längre än ca 7,5 meter. Så några treaxlade McLouis blev aldrig verklighet.

Under några år, vill minnas att det var runt 2015, hade McLouis den bäst säljande, enskilda, husbilsmodellen i Sverige. Den hette Mc4-75 och såldes i över hundra exemplar per år.
Planlösningen lever vidare i McLouis modellutbud, den heter idag Mc4-875.

Mc4-75 var under några år Sveriges bäst säljande husbilsmodell. Vi tycker om låga långbäddar och ett stort badrum bak. De flesta tillverkare har denna planlösning i sortimentet. Men en sak var McLouis ensamma om - det går att bädda ihop sängarna till en dubbelsäng. Och ändå kan man öppna badrumsdörren.

Vintertest tystade belackarna 

Ett av de första test jag gjorde som husbilsjournalist var 2009, ett vintertest där vi ville testa en instegsbil och en mellanklass och ställa dem mot en husbil med vinterprofil. Se vad som skiljde i verkliga livet. 
Bilarna var Kabe, Eura Mobil och Mclouis. När jag pratade med folk från husbilsbranschen var de snudd på hånfulla mot McLouis. Att en italiensk instegsbil skulle klara svensk vinter var befängt att tro. 

Men testet gav vid handen att McLouis inte bara klarade av svensk kyla utan att man behövde sova i sovsäck eller ha fårskinnstofflorna på ombord. Den excellerade när det gällde framkomlighet på hal vinterväg. Helt enkelt för att den var lätt och hade kort överhäng. De andra två modellerna kämpade med greppet eftersom deras tyngre bodelar gav de drivande framhjulen sämre grepp.

Efter det har vi testat många McLouis och följt märkets evolution från instegsfabrikat till ett av Sveriges populäraste mellanklassfabrikat. 

Bild från det första vintertestet av en McLouis. Året är 2009, platsen Borgafjäll.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift