.

Missarna är medvetna val

När vi testar husbilar hittar vi då och då till synes onödiga missar. Men är det missar? Det kan lika gärna vara väl avvägda beslut.

 

Av Stefan Janeld

 

Ta exklusiva Smove från Niesmann+Bischoff. Den har ett steg upp till sittgruppen. Eftersom golv utan nivåskillnader står på de flestas önskelista är det förvånande att en av marknadens exklusivaste halvintegrerade husbilar inte tillgodoser kundernas önskemål i det avseendet.

Det är dock ingen miss. Niesmann+Bischoff vet mycket väl hur man gör golv utan nivåskillnader. De har klarat den biffen i decennier.

Men man gjorde en avvägning. För att för att kunna sälja en så pass exklusiv halvintegrerad bil är designen viktigare än det lilla steget upp till sittgruppen. Så en låg, snygg, taklinje prioriterades högre än golv utan nivåskillnad.

Hymergruppen envisas i sina bilar med simpla in-line vattenpumpar. Inte för att de inte känner till att det finns rejälare pumpar. Utan för att det är en viktmässigt fördelaktig lösning, billigare och enklare att installera. Dessutom är den idiotsäker eftersom att om ägaren glömmer stänga av strömmen ombord kan en läcka i vattensystemet inte starta pumpen och orsaka vattenskador ombord. Att man tullar på kvalitet och funktion anses vara mindre viktigt.

 

I Trumas installationsanvisning för deras Combi värmare framgår tydligt att man ska ha max åtta meter värmeslang i hela systemet och ingen slang ska vara längre än två meter.

De har dessutom utbildningar för tillverkarna där de lär ut hur man optimerar värmesystemet.

Ändå är värmaren i flertalet husbilar placerad långt bak i bilen med följden att slangarna blir långt över två meter och den totala slanglängden kan vara den dubbla mot rekommenderat.

 

Exemplen kan göras många. Ibland har de en produktionsteknisk grund. Ibland en viktmässig. I de flesta fall handlar det om pengar i form av tidsbesparingar.

Tre saker jag kan vara utan i alla prisklasser: dränkbara in-line vattenpumpar, bodelsdörrar utan ruta och utanpåliggande husvagnsfönster.

Viktiga signaler

Nästa faktor att väga in är bilens profilering, vilken klass ska den positioneras i. Insteg, mellan eller premium. Det gäller att kunden ser vad de extra slantarna köper.

Att positionera en modell strax under eller över en annan handlar ofta om simpla saker, signaler, som utanpåliggande eller ramförsedda fönster, bodelsdörr med eller utan fönster eller om mysbelysning eller inte. Och så vidare.

Vi husbilsägare tvingas på grund av detta ”signaltänkande” acceptera sämre lösningar bara för att tillverkarna vill ha modeller med täta prisintervaller.

Idag erbjuder exempelvis Trigano Gruppen med alla sina fabrikat en modellserie per 20 000 kronors intervall. Hymergruppen är inte lika extrem, men närapå.

Enligt min mening är det inte till gagn för kunden, bara förvirrande. Bättre att rensa i modellfloran och erbjuda rekorderliga produkter utan medvetna ”missar”.  Jag tror dessutom att ekonomin skulle bli bättre för såväl kund som tillverkare eftersom serierna skulle bli längre på varje enskild modell. Och långa serier håller kostnaderna nere.

Jag är helt säker på att även tillverkarnas designavdelningar skulle välkomna att arbeta med ett tiotal modeller istället för ett femtiotal som många stora tillverkare idag erbjuder.

Fönsterlös högersida. Trist för de boende. Hur mycket är det värt med ett stort fönster i dörren och ett på väggen bredvid dörren? För tillverkarna kostar det några tusenlappar. De kanske dessutom väljer en annan finish på fanéren. Kostar inget extra men gör att modellerna skiljer sig mer för ögat. Vips så kan man begära femtio tusen mer för i princip samma bil. Helt enkelt för att det signalerar att bilen ligger en klass högre.