Meny

.

Montering av HPC hydrauliska stödben

Fortsatt lyft för stödben

För några år sedan var hydrauliska stödben en relativt ny företeelse, som en del hävdade var en övergående fluga. De fick fel. Tokfel! Försäljningen av stödben är stor och ökar. Det finns en handfull aktörer som alla har sina egenheter. I denna artikel är det stödben från HPC som tar plats under en sprillans Hymer.

 

Av Stefan Janeld

 

Den första frågan är förstås varför man eftermonterar stödben på en sprillans husbil istället för att låta fabriksmontera. Anledningen är en prisfråga visar det sig. Fabriksmonterat är prislappen i detta fall ca 75 000:-, eftermontage går lös på 55 000:-.

Nu ska man tillägga att det inte är samma stödben som monteras på fabriken. Men för denna kund spelar fabrikatet ingen roll. Det visar sig att han inte ens kollat marknaden. Han valde de stödben som Torvalla LCV arbetar med. Det är ”hans” verkstad och de tar hand om allt annat på hans husbil.

Exklusiva material

Stödben är ganska enkla saker, i teorin. Fyra cylindrar lyfter bilen så den hamnar i våg. Ett gyro signalerar när målet är uppnått. Men teori och praktik är två skilda ting. För det första gäller det att lyfta smart så att man inte vrider och bänder i husbilen. Det är stora krafter inblandat i att lyfta en husbil. 

Systemet ska dessutom tåla vibrationer, vägsalt, vatten, grus, is. Stödben har ingen trevlig arbetsmiljö.

Dessutom ska en amatör kunna hantera systemet utan att orsaka skador på husbilen eller systemet i sig. Det måste alltså finnas en viss idiotsäkerhet inbyggd.

Allt detta har mig veterligen alla tillverkare av hydrauliska stödben löst. Men på olika vis.

HPC har valt att använda kolvar i rostfritt stål och cylindrar av anodiserad aluminium. Låter som ett recept för galvaniska bekymmer, men de två metallerna har ingen som helst kontakt med varandra. Hydraulslangen klarar -40°C. Motor och oljetank är en enhet som antingen monteras inne i bilens dubbelgolv eller garage, eller i en låda under bilen.

Att man använder aluminium låter som att man sparar vikt. Systemet marknadsförs också som ”ultralätt”. Men det är en sanning med modifikation. Det system som monterades på denna husbil vägde 45 kg.

En av de viktigaste delarna i systemet är gyrot. Det är gyrot som styr när bilen uppnått önskat läge – stabiliserad, nivellerad, tömma tank, luta bakåt för att regnvatten ska rinna av. Optimalt för ett gyro är att sitta så nära rörelsecentrum som möjligt. Därför har HPC valt att placera gyrot, ett digitalt sådant, i kontrollpanelen. Den monteras vanligen över bodelsdörren, en central plats. Det enda man ska vara uppmärksam på är att den monteras på en så lodrät yta som möjligt, om husbilen har en vinklad panel över dörren behöver man korrigera för detta.

Kommunikationen mellan kontrollpanelen och pumpen sker via ett Can-Bus system. Alltså ett databaserat elsystem. Det blir färre elkablar vilket i sig är trevligt, men den verkliga bonusen är att man kan diagnostisera systemet om det uppstår problem.

Bra app

Intelligensen och handhavandet är det HPC själva gör störst nummer av. Man är väldigt stolta över att systemet, förutom kontrollpanelen i bilen, är appstyrt. Ett blåtandsbaserat system, så det krävs ingen internetuppkoppling.

Det är onekligen ett mycket enkelt och intuitivt gränssnitt. Det jag särskilt uppskattar är att man kan gå direkt från en inställning till en annan om man knappat fel. En del system kräver att varje kommando utgår från ett noll-läge. Det blir irriterande långsamt att handha ett sånt system om man råkar ge fel kommando.

Ett exempel på att systemet försöker hindra handhavandefel är att stödbenen går upp automatiskt om man släpper handbromsen. Smart förvisso. Men vintertid använder jag själv ogärna handbromsen och i vissa bilar behöver man släppa ner handbromsspaken för att snurra förarstolen. Påpekar detta och får lugnande besked.

Är tändningen avstängd kan man släppa handbromsen utan att benen går upp.

Något jag noterar när systemet används är hur snabbt det agerar. Nivelleringen är inte uppseendeväckande snabb, normal skulle jag säga. Men att få upp benen går fort och likaså om man vill luta bilen för effektiv tömning av spillvattentanken. Att nivelleringen går långsammare är naturligtvis för att det är mer finlir inblandat.

Förutom nivellering kan man tilta bilen i sidled, lyfta front eller bak samt stötta vid parkering – då nivelleras inte husbilen utan benen går bara ner till marken och ser till så bilen inte gungar när man går i den. En bonus är att stödben är ett utmärkt stöldskydd!

Till sist: Stödbenen är just stödben. Man ska inte hissa upp bilen så hjulen går fria. Benen ska ta vikten, inte mer. Hjulupphängningarna är inte gjorda för att hänga och dingla!

Fakta

  • Vikt: 45 kg
  •  
  • Pris från ca: 55 000:- (Kraftigare system kan kosta upp till 75 000:-)
  •  
  • Monteringstid: 10 timmar (för rutinerad montör, planera för två dagar)
  •  
  • Lyftkapacitet: 3,5 ton/cylinder (finns cylindrar som lyfter 7 ton/cylinder
  •  
  • Slaglängd: 32 cm (finns ben med upp till 50 cm slaglängd)
  •  
  • Stödplattans diameter: 23 cm
  •  
  • Maxvinkel stödplatta: 7°
  •  
  • Garanti: 2 år

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift