Meny

.

Mysteriet Arca

FÄ fabrikat har lockat mig mer. Förfört mig med mjuka former i ombonade bodelar. Tagit fram unika modeller dÀr man gÄr sin egen vÀg. Haft hög kompetens med dubbelgolv och goda vinteregenskaper. Man har dessutom en lÄng historia och kÀnns genuina. Men trots allt detta ville det sig aldrig riktigt för fabrikatet. Det lyfte aldrig.

Idag görs ett försök att Äteruppliva fabrikatet. Jag hoppas det lyckas och att de fortsÀtter gÄ sin egen vÀg.

 

Av Stefan Janeld

 

Italienska husbilar har haft stora framgĂ„ngar. Inte minst i Sverige med fabrikat som McLouis, Ci/RollerTeam, Rimor och i viss mĂ„n Laika. Det sistnĂ€mnda sticker ut eftersom det Ă€r ett premiumfabrikat. Övriga Italienska fabrikat tillverkar husbilar i instegs- och mellanklass. Kanske Ă€r det dĂ€rför Arca inte haft de framgĂ„ngar de förtjĂ€nar? Att Italienska husbilar helt enkelt inte förknippas med premiumsegmentet. Laika Ă€gs ju av tyska Hymer och kan dĂ€rför rida pĂ„ Hymers kvalitetsrennomĂ©.

Mobilvetta har ocksÄ försökt ta upp kampen med de tyska fabrikaten men inte nÄtt Ànda fram. Deras recept Àr mycket likt Arcas. Faktiskt byggs idag Arca och Mobilvetta i samma fabrik söder om Florens.

 

LĂ„ng historia

Företaget grundades redan 1959 och Ă€r den första Italienska tillverkaren av fritidsfordon. I en fabrik söder om Rom tillverkades husvagnen ”Uno” som 1961 följdes av ”NoĂ©â€.

SĂ„ tidigt som 1968 byggde man sin första helintegrerade husbil, kallad Superjolly – ”Superglad”. Vid den hĂ€r tiden var det inte ens en handfull husbilstillverkare i Europa.

PÄ 80-talet lanserade man modellserierna America och Europa. Serierna fanns som alkovbilar och helintegrerade. BÄda serierna blev populÀra pÄ hemmaplan och Àr idag Italienska klassiker. Namnen har levt fram till idag. Arcas senaste modell heter Europa New Deal.

2001 blev Arca en del i Trigano Gruppen. I början var det bra för fabrikatet. Man hade nu rÄd att bygga de modeller man ville. Men nÀr Italienska marknaden störtdök runt 2010 var marknaden för exklusiva familjehusbilar död och Trigano gruppen beslöt att utnyttja koncernfördelarna för att hÄlla mÀrket vid liv. Man skulle bygga enklare modeller, dÀr försÀljningsvolymerna fanns. Men det hjÀlpte inte.

Arca Europa frÄn 1986 pÄ Talbot chassi.
Arca Freccia 1 Big frÄn 1983

Lansering i Sverige var planerad

2016 bjöds jag ner till SEA fabriken i Poggibonsi. Jag skulle fÄ följa produktionen av Arca America och Àven ge mina synpunkter pÄ modellen. Man tÀnkte nÀmligen lansera den i Sverige Äret dÀrpÄ. Man ansÄg att den svenska marknaden passade bilen perfekt dÄ den var en riktig vinterbil med dubbelgolv och vattenburen vÀrme.

Men dÄ jag kom till fabriken informerades jag om att planerna skrotats samma förmiddag. Man behövde mer tid att utveckla modellen ytterligare. Man kÀnde ocksÄ att försÀljningen pÄ hemmaplan inte motsvarat förvÀntningarna. Att börja exportera innan hemmamarknaden accepterat produkten vÄgade man inte. I praktiken slutade Arca dÀr och dÄ vara ett aktivt fabrikat.

 

Omstart

Men att sitta pÄ ett premiumfabrikat och inte göra nÄgot av det Àr förstÄs inte lönsamt. SÄ man tog nya tag och lanserade 2020 modellserien Europa New Deal.

Ännu har man inte fĂ„tt upp volymerna. Inte för att kunderna ratar bilarna, mer för att man inte fĂ„r upp produktionstakten.

Idag sÀljs Arca hos 13 Italienska handlare. Export ligger pÄ framtiden. Gissningsvis blir första exportmarknad Frankrike. DÀr sÄldes Arca fram till 2016. NÀr vi fÄr se Arca i Sverige vÄgar jag inte sia om. Men jag hoppas det inte dröjer allt för lÀnge.

Modellutbudet 2022 bestÄr av sju Europa New Deal modeller, tre integrerade och fyra halvintegrerade.

 

Nedan följer ett axplock av modeller jag sett, och uppskattat, pÄ mÀssor genom Ären. Ni som vill se dagens modeller kan ladda hem deras broschyr som pdf hÀr.

H699 GLG frÄn 2009

2009 gjorde Arca ett försök att komma in pÄ Tyska marknaden. Nyckeln var att lyckas pÄ Caravan Salon. Man stÀllde ut en helintegrerad och en alkovbil. Alkovbilen var smart, men fick knappast pulsen att öka. Det fick dÀremot den helintegrerade. SÀrskilt nÀr man klev ombord. Skinn överallt, runda former. SkinnklÀdda vÀggpaneler som vÀlvde sig och fortsatte i taket dÀr de ramade in taklamporna, som var LED! Ingen hade LED som standard 2009.

FormsprÄket var som inget jag sett förr eller senare. Till och med soffornas socklar var skinnklÀdda. Vitt skinn, knappast praktiskt, men ack sÄ trivsamt. Det var sÄ ombonat, sÄ bekvÀmt, sÄ dÀmpad ljudatmosfÀr. Jag minns att jag i artikeln beskrev det som att kliva in i en grÀddbakelse.

Diskhon tĂ€cktes av ett lock i ”chinchilla glas”, okrossbart, vĂ€rmetĂ„ligt, hygieniskt. Premium!

Jag var helt sÀker pÄ att modellen skulle göra succé och att Arca hade en ljus framtid i Tyskland. Men det var sista Äret de stÀllde ut pÄ Caravan Salon.

M720 GLT

PÄ Salon VDL i Paris hade Arca en stor monter 2010. Man stÀllde ut tvÄ helintegrerade modeller, en med vÄningssÀng bak och en med queensbed. En halvintegrerad pÄ Renault, en klar flirt med franska marknaden.

Men bilen jag fastnade för var en grön alkovbil byggd pÄ Iveco Daily. Mycket ovanligt, pÄ den tiden var det antingen bakhjulsdrivna Ford Transit eller Mercedes Sprinter som man byggde lastÄsnor pÄ. Det var bara Concorde och Phoenix som byggde alkovbilar pÄ Iveco Daily.

Jag beskrev bilen sĂ„ hĂ€r i mitt mĂ€ssreportage: Utsidan Ă€r spektakulĂ€r. Insidan en barnfamiljs dröm. VĂ„ningsĂ€ngar bak, rejĂ€l toalett, dugligt kök och en helt fantastisk sittgrupp – kanske marknadens bĂ€sta i en sju meter lĂ„ng bil. Modellen heter M720 GLT och ska enligt reklamen förena miljövĂ€nlighet med komfort och design genom att anvĂ€nda LED lampor, bygga pĂ„ Ivecos Euro 5-motorer och god aerodynamik. Ibland tar reklamen vĂ€l stora ord i sin mun.

H720 GLC

2011 hade Arca 20 modeller pÄ programmet. De flesta ganska slÀtstrukna. PÄ Salon VDL i Paris visade man tvÄ nya helintegrerade bilar. De var billigare Àn kunderna var vana vid frÄn Arca. Priserna startade pÄ 80 000 Euro. Det som ÀndÄ fick nÄgra att höja ögonbrynen och mig att skriva om dem var att sÀngarna, bÄde i modellen med tvÀrbÀdd och den med queensbed, var elektriskt höj- och sÀnkbara. Idag Àr detta vardagsmat, men 2011 var Arca en av de första med finessen.

H738 GLC

2012 var mycket av Arcas sjÀl borta. De nya helintegrerade modellerna var mer eller mindre designversioner av Ci:s modeller. Snygga, prisvÀrda, praktiska. Men inte innovativa eller med den ombonade kÀnslan i bodelen som varit typisk för Arca.

De helintegrerade modellerna sÄldes pÄ mÀssan för 62 655 Euro, fullutrustade!

Man hade fortfarande en del klassiska Arca modeller kvar, som alkovbilen pÄ Iveco. Men det var tydligt att Trigano gruppen gjorde allt för att hitta volymer.

America 1 & 2

2013 visades inga nyheter pÄ vare sig mÀssan i Parma eller Paris. Man hade varit upptagna med att flytta fabriken frÄn Milano till Poggibonsi.

Men 2014 satsade man stort. America var tillbaka som modellnamn. TvĂ„ helintegrerade modeller, America 1 och America 2, stĂ€lldes ut i Paris. Bilarna hade alla premiumattribut – AL-KO chassi, dubbelgolv, Alde vattenburen vĂ€rme.

I America 1 var det U-soffa och en spektakulÀr garderobslösning. Garderoben hade sin plats i duschkabinen. NÀr man skulle till att duscha tryckte man pÄ en knapp och en elmotor sköt ut garderoben frÄn duschen in till vardagsrummet. Effektfullt, innovativt, smart rentav. KÀndes mycket Arca. Men eftersom bilen i övrigt kÀndes mörk och övermöblerad uteblev succén.

America 2 var mer traditionellt inredd med queensbed i sovrummet, inte lika övermöblerad, men heller inte spatiös.

Jag fick senare veta att serieproduktionen aldrig kom igÄng, man byggde de tvÄ mÀssbilarna och sedan lades serien ner.

Europa new Deal P699 GLM

Det skulle dröja till mÀsan i Parma 2020 innan Arca Äteruppstod. DÄ med modellserien Europa New Deal. Allt gammalt var utkastat. Nu skulle Arca Äter visa att de kunde vara med och slÄss i premiumsegmentet. Volymambitionerna var skrotade. Inga instegsmodeller mer. Bara premium. Bilarna byggs pÄ samma lina som Mobilvetta och mycket teknik Àr gemensam, men man ska verkligen vara en kÀnnare av rang för att se vad som Àr lika.

AL-KO chassi, rymligt dubbelgolv, Alde vÀrme, skinnklÀdsel och ett klÀtt innertak Àr husbilsgodis. Och nog kÀnns det sÄdÀr mysigt ombonat ombord igen.

Vid lanseringen var prislappen ca 72 000 Euro för den halvintegrerade versionen med taksÀng.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift