Meny

.

Mythbusters

Det florerar mÄnga husbilsmyter, de flesta svÄra att ta kÄl pÄ. HÀr har du nÄgra av de som Àr hart nÀr omöjliga att avliva.

 

Av Stig Forsberg och Stefan Janeld

Man kan bli gasad

En av de vanligaste myterna Àr att tjuvar söver husbilsfolket med narkosgas innan de bryter sig in. Det har dock aldrig bevisats.

För att söva ner folket i bilen mÄste man veta var de sover. LÀtt gas om de sover högt, tung om de ligger lÄgt. MÀngden gas de behöver kan inte transporteras till platsen pÄ ett praktiskt sÀtt eftersom det krÀvs stora volymer. Bilens naturliga ventilation kan inte blockeras och krÀver ett fortsatt flöde av gas.

Dessutom krÀvs olika doser beroende pÄ en persons kroppsvikt. Att dÄ bÄde man och fru reagerar exakt lika pÄ given mÀngd gas Àr osannolikt.

Svaret ligger nog nÀrmare att man efter en dag pÄ vÀgen Àr trött och sover djupt. Och kanske dÀrtill delat en flaska vin eller tvÄ som spÀr pÄ djupsömnen.

Var ska man spruta in gasen? Hur mycket? Garanterat krÀvs sÄdana mÀngder att det blir praktiskt ogenomförbart om man inte har en tankbil till förfogande.

Det Àr dyrt att fÀrja en bil över sex meter

Föralldel, det kostar mer för bilar över sex meter. Men de flesta rederier har infört överkomliga priser för varje pĂ„börjad meter. Det Ă€r bara Öresundsbron som dubblar priset vid lĂ€ngder över sex meter. Om ett antal turer per Ă„r med fĂ€rja sĂ€tter ekonomiskt hinder i vĂ€gen bör man övervĂ€ga om man överhuvudtaget ska ha husbil.

FÀrjor kostar pengar, men ofta sparar man sÄvÀl tid som mil. Kostnaden Àr dÀrför lÀtt att leva med.

Alkovbilar drar mer diesel

Sant. Men bara för Àldre husbilar med motorer vars vridmomentkurva Àr snÀv. Och för de riktigt gamla bensindrivna husbilarna. Men för en modern commonraildiesel Àr skillnaden marginell.

Vi har gjort jĂ€mförande tester pĂ„ husbilar baserade pĂ„ Fiat, Ă„rsmodell 2007 och senare. Det skiljer ungefĂ€r en deciliter per mil mellan alkovbilen och den halvintegrerade i 90 km/h. Åk tusen mil och tanka en gĂ„ng extra per sĂ€song. Klart!

Vi har Ă€ven testat Fiat-baserade husbilar Ă„rsmodell 2002 – 2006. DĂ€r var skillnaden hela tre deciliter. Nu pratar vi tre extra tankningar per Ă„r.

Det Àr ju mÀrkligt att inte helintegrerade husbilar anklagas för att vara törstiga, de Àr ofta över tre meter höga och har frontareor som Àr större Àn alkovbilarnas.

En extra tankning per Är kan man vÀl leva med för att fÄ de tre extra kvadratmetrarna som alkoven faktiskt ger.

Alkovbilar Àr vindkÀnsliga

VÄra tester visar att husbilar med kort hjulbas och lÄngt överhÀng Àr mest vindkÀnsliga, oavsett om de har alkov eller inte.

Mytens ursprung kommer sÀkerligen frÄn den tid dÄ merparten husbilar var alkovbilar, byggda pÄ chassin med smal spÄrvidd, mjuk fjÀdring och kort hjulbas, egenskaper som har svÄrt att hantera en hög alkovbil.

Kort hjulbas och lÄngt överhÀng Àr ett recept för vindkÀnslighet. Alkoven har mindre med saken att göra.

Det Àr svÄrt att köra husbil

Inte sant. TvÀrtom Àr de lÀttare att köra Àn en modern personbil med runda hörn som man inte ser var de börjar eller slutar.

I en husbil sitter du högt, med perfekt överblick och kan planera din körning bÀttre Àn i en lÄg personbil. MÄnga husbilsÀgare vÀljer personbilar med högre sittstÀllning för att de fÄtt smak för den nÀr de Äkt husbil.

En modern husbil har dessutom lÄnga raka sidor, bra sidospeglar och ofta backkamera; smal sak att avgöra var bilens hörn befinner sig. Det enda man ska tÀnka pÄ Àr att bilen Àr tung och krÀver mer bromsstrÀcka och att man behöver ta ut svÀngarna eftersom hjulbasen Àr lÀngre.

Hög position, stora backspeglar, tydliga hörn, Husbil Àr lekande lÀtt att köra!

Helintegrerade husbilar Àr inte vinterdugliga

TvÀrtom! Som vinterbostÀder Àr de vanligen bÀttre Àn halvintegrerade eftersom de Àr isolerade Ànda fram. Transportbilarnas originalhytter Àr oisolerade.

Att bygga helintegrerad husbil Àr en dyrare process vilket gör att mÄnga tillverkare lÀgger lite extra krut pÄ vÀrmesystem och uppvÀrmda dubbelgolv.

De bÀsta vinterbilarna pÄ marknaden Àr helintegrerade. De tyngre modellerna Àr dessutom bakhjulsdrivna vilket ger dem överlÀgsen framkomlighet pÄ vintervÀg.

Vattenburen vÀrme Àr ett mÄste vintertid

Helt fel! Vattenburen vÀrme kan ibland var en fördel och Àr generellt snÄlare pÄ gas. Men luftburen vÀrme fungerar alldeles utmÀrkt om den Àr korrekt monterad. NÀr du bedömer ett luftburet vÀrmesystem Àr den enskilt viktigaste parametern var i bilen vÀrmaren Àr placerad. Sitter den centralt i bilen eller till och med har en framskjuten placering, vid sittgruppen, kommer du fÄ en jÀmn och effektiv vÀrme ombord.

Viktigare Àn typ av vÀrme Àr hur bilen Àr byggd och isolerad. Det ska till exempel finnas luftspalter bakom möblerna sÄ varm luft kan cirkulera nÀrmast vÀggarna och jaga vÀck kondens.

Vattenburen vÀrme Àr tyst, drar mindre gasol och Àr förstahandsvalet för mÄnga vintercampare. Men du kommer sova varmt och skönt Àven i en bil med luftburen vÀrme.

Inredda skÄpbilar Àr dyra

Om man köper husbil efter kilopris finns det viss sanning i pÄstÄendet. Men vÀrderar man mÄngsidighet, praktisk nytta, krocksÀkerhet och totalekonomi Àr myten just bara en myt.

En inredd skÄpbil ersÀtter ofta familjens andra bil, i vissa fall Àven den första. Det gör att du frÄn inköpspriset ska dra kostnaden för den bil plÄtisen ersÀtter. Och dÄ blir det helt plötsligt riktigt god ekonomi. Det Àr ingen tillfÀllighet att var tredje husbil i Europa Àr en inredd skÄpbil.

Med en inredd skÄpbil pÄ uppfarten öppnas möjligheter som en traditionell husbil inte kan matcha.

Om Du har nÄgra egna myter du vill krossa eller fÄ reda pÄ om huruvida de stÀmmer kontakta oss gÀrna och berÀtta.

stig@alltomhusbilen.se

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift