Efter fyrtiosju år med husvagnar på programmet kommer så den första husbilen. En helt egen produkt utvecklad från grunden. En spännande resa, inte helt utan hinder.
Av Stefan Janeld
Inget varumärke inom svensk camping är mer känt än Polar. Till och med i Sydeuropa känner man igen isbjörnen från Dorotea. Grunden är satsningen på motorsport i mitten på sjuttiotalet där legender som Ronnie Peterson och Nicki Lauda bar isbjörnsloggan.
I Junsele, åtta mil från dagens fabrik, byggdes den första Polarvagnen 1964. I en lada. Ryktet spred sig och redan året därpå var ladan anpassad för serieproduktion och spottade fram 100 husvagnar. Till dags dato har det blivit 132 000 husvagnar.
Måttlig målbild
Planerna att bygga husbilar under Polars namn är lika gammal som logisk: en stor andel husvagnsägare tenderar att byta till husbil när barnen är utflugna och med väl över 100 000 vagnar i omlopp är det rejält krattat i manegen.
Men planerna har alltid stupat av en eller annan anledning. När man nu äntligen tar steget får inget gå fel. Marknaden går för högtryck, produkterna är bättre än någonsin, aktörerna är många. Trenden är dessutom att redan etablerade fabrikat stärker sin position medan inbrytarna får det allt svårare.
Ska Polar lyckas vill det till att prestera något extra.
En testballong skickades upp förra året på Elmia. En hästtransport med liten bodel kallad Multi 800. Unik i sitt segment och riktad mot en mycket specifik målgrupp. Men den var mer än så. Den gav Polar möjlighet att fullskaligt testa sin konstruktion, lära sig var knutarna satt.
Målet är att tillverka 50-100 husbilar säsongen 2012, främst för marknaderna i Sverige och Norge. Kapaciteten finns, fabriken kan bygga 3 000 enheter och går inte för fullt, frågan är hur man bäst ordnar flödet i fabriken och utnyttjar maskiner och personal.
Mercedes förstahandsval
Polars dröm var att bygga en helintegrerad husbil. Men den typen av husbil kräver betydligt mer resurser och kunskap än företaget förfogar över i dagsläget. De kunde valt att bygga en husbil kring dryga sju meter och sällat sig till den stora massan – men där är konkurrensen närmast mördande och risken att försvinna i mängden bedömdes vara för stor.
Valet blev en rejäl halvintegrerad husbil som kan göra samma jobb som en helintegrerad. För att understryka Polars vinterkvaliteter föll valet på bakhjulsdrivna Mercedes med AL-KO tandemchassi. Men Pilote-gruppen har rättigheterna på den kombinationen i ytterligare ett år och satte därmed krokben för den planen. Istället valdes Fiat med AL-KO.
Betyder det att vi i framtiden kan förvänta oss ett chassibyte? Nej! Verktygskostnaderna för att anpassa bodelen till ett nytt chassi är höga och kräver volymer om priset ska hållas konkurrenskraftigt.
Nu är man inte särskilt besvikna att Mercedes med AL-KO inte var ledigt. Fiat är en erkänt bra husbilsbas och priset gynnsamt. Polar 800 är redan en bil i övre prisklassen och med Mercedes hade den kostat ytterligare dryga hundratrettio tusenlappar. Med hästbilen testades dessutom framkomligheten och trycket över framhjulen visade sig fullgott även i brant grusbelagd uppförsbacke.
Nästa steg var att specificera bilen. Ska vi bygga en rimligt prissatt sommarbil eller en mer påkostad vinterbil? Volymerna finns i de enklare husbilarna utan vinterambitioner. Samtidigt är varumärket Polar synonymt med vinterduglighet.
Till sist enades man om följande grundläggande specifikation:
- 1: En riktig åretruntbil – i enlighet med Polars profil
- 2: Dubbelgolv – styvare, mer lastutrymme, all teknik ryms här, frostfri plats för tankar.
- 3: AL-KO chassi – med dubbelgolv och taksäng krävs ett lågt chassi
- 4: Tandemaxel – dels kräver längden det och dels är det en fråga om profilering.
- 5: Delat badrum i anslutning till sovrummet – ligger i tiden
- 6: Fyra rejäla bäddar – taksäng över dinetten rymlig nog för två fullvuxna.
- 7: Dinetten ska vara bekväm att sitta i – ej bäddbar, det går inte att göra dynor som är både bekväma att sitta i och använda som madrass.
- 8: Två planlösningar – höga enkelbäddar eller drottningsäng. I övrigt lika.
- 9: Hög utrustningsnivå i grundutförande – enda tillval från fabrik är luftfjädring, taksäng, dragkrok, automatlåda.
- 10: Garage att lasta in cyklar och annat i.
- 11: Fem tons totalvikt för att få vettig lastvikt.
Svårt få fram chassi i tid
Bara för att man är husbilsbyggare har inte Polar direkt tillgång till Fiat fabriken. Man handlar av den lokala Fiat handlaren men beställer av Fiat Sverige. En italienskt krånglig tågordning som gav vissa problem. Chassit som skulle komma tidig vår blev tolv veckor försenat och anlände först i maj. Det satte käppar i hjulen med omplanering som följd
Ursprungsplanen var att ha två demobilar klara till Elmia, en med varje planlösning. Istället blir det nödvändigt att satsa allt på att få fram långbäddarsbilen – den förväntade bästsäljaren av de två – enligt principen ”Better safe than sorry”.
Taksängen var en nöt att knäcka. Det finns flera olika lösningar men till sist föll valet på en italiensk version med elmotor och rullband, den tålde mest vikt, 400 kilo och gick att bygga in snyggast. Känns den igen kanske? Bland andra Carthago och Laika använder den i sina husbilar.
På bilden ses hur man byggt upp en modell och testar funktionen. En metallram som ska dölja mekaniken har specialbyggts.
För att se hur kökslådorna känns och montera har även de satts upp provisoriskt. Man hade flera val och ett av kriterierna vid val av kök är just känslan att hantera lådorna.
Planlösningen med långbäddar byggd i CadCam och sedd rakt ovanifrån. Polar avstod från sittplatsen som vanligen finns innanför bodelsdörren och satte dit en byrå med plats för teve. Teven är gömd i byrån men kan ”tryckas fram” vid behov.
Lösningen har flera fördelar: bredare passage, dold plats för teven och sist men inte minst viktig: alla som har en sittplats kan se teven.
Hallen är kopierad från husvagnarna. En riktig instegsgarderob med plats för skor, ytterkläder, handskar, småsaker.
18 juli. När övriga personalen njuter av sol och bad jobbar Pelle hårt för att få en första demobil klar i tid för Elmia. En vägg har kommit på plats och arbetet att montera dubbelgolvet har påbörjats.
På testbanan
Att man kan bygga husvagnar betyder inte att man vet hur en husbil bör byggas. Särskilt inte om man siktar på att bygga en riktigt bra husbil som ska ta upp kampen med de stora etablerade fabrikaten.
Allt kan gå fel under en husbils långa livslängd. Fogar kan spricka, rutor lossna, fukt tränga in, karossen spricka, möblemanget lossna, elsystemet haverera. Variablerna är otroligt många och innan bilarna levt i tjugo år vet man inte den verkliga kvalitetsnivån.
Polar ville inte vänta i tjugo år. Man ville säkerställa kvaliteten innan husbilen nådde marknaden. Åtgärda eventuella brister och leverera den kvalitet man bestämt sig för. Därför tog de hjälp av sin chassileverantör AL-KO som bistod med testbana. Ett varv på banan är en kilometer långt ungefär men motsvarar tio mils slitage under normalt användande. Testfordon hade man redan i form av hästbilen – Multi 800.
Under cover
I mars var det dags och vi bjöds in av Polarledningen att övervara. En kontroversiell inbjudan. Normalt tillåts inga journalister på testbanan, fotografering är strikt förbjuden. Dessutom var inte alla på Polar bekväma med att två murvlar eventuellt kunde få bilder på en sönderkörd husbil och för alltid sabba Polars rykte. Men till sist tog man chansen, man litade ju faktiskt på sin konstruktion. Vi presenterades som anställda på Polar för att ta bilder för internt bruk.
Slingan består av slät asfalt parad med olika moment av varierande underlag. Beroende på fordon väljer man relevanta moment. Man kör i noga bestämd hastighet.
Det låter inte så farligt men i bilen är det som att sitta i en färgblandare.
Vi ber om ursäkt för de något suddiga bilderna, men omständigheterna försvårade…
Efterkontrollen visade att:
- 1: Bilen var något låg – kjolarna var tvungna att höjas 30 millimmeter.
- 2: Sprutet från framhjulen blästrar med tiden bodelens nedersta punkt i anslutning till kupén – konstruktionen anpassades
- 3: Skärmarna över bakhjulen klarade inte full fjädringsväg och var dessutom för tajta mot karossen– de flyttas ut och har gjorts om så hjulen inte kan stöta i.
- 4: Inredningen sitter rejält förankrad och klarar 27 000 mil utan att börja gneka eller skallra.
- 5: Bodelens uppbyggnad klarade påfrestningen utan sprickor eller andra strukturella problem. Enda som lossnade var en för hårt åtdragen skruv till främre takluckan.
Fakta
- Modell Polar 800 (Ändrades vid lanseringen till 3405 och sedan slutligen till Kodiak)
- Ursprungsland Sverige
- Chassi Fiat med AL-KO
- Motor 3,0MJ 157hk
- Vridmoment 400 Nm
- Växellåda 6 växlad manuell
- Totalvikt 5000 kg
- Max last 800-1000 kg, ej säkerställd i skrivande stund
- L x B 850 x 230 cm
- Bränsletank 120 liter
- Vattentank 85 liter
- Gråvattentank 85 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bäddar 4
- Antal bältade platser 4
- Grundpris cirka 1 300 000 kronor
- www.polarvagnen.se
Männen bakom projektet
De är en erfaren grupp som tagit fram Sveriges senaste husbil. Alla djupt förankrade i de norrländska skogarna och plågsamt fåordiga. Att som journalist försöka lossa deras tungor visar sig nästan omöjligt.
Den som bryter mönstret är projektledaren – Roger Johansson. Han pratar mer än gärna om sitt teams kompetens och är märkbart stolt och även ivrig att få visa kunder och konkurrenter vad man åstadkommit.
”Vi har fyrtio års erfarenhet och ett mycket gediget kunnande. Men det kommer inte riktigt fram när vi bara förfinar det befintliga vagnsortimentet. Nu när vi startar med ett blankt papper släpps kreativiteten loss och vi kan verkligen dra nytta av den enorma kunskap som faktiskt finns.”
Roger Johansson
Ansvarig för: Projektledare och platschef SoliferPolar AB.
Svåraste nöten: Det blir det som kommer efter att produkten är pressenterad. Krav kommer på produktion av en mindre/billigare bil. Hur skall vi hantera frågor runt produktion av helintegrerade bilar? Samordning av inköp, logistik och produktion med våra husvagnar blir nödvändigt. Organisationen måste anpassas så att utvecklingsresurserna används optimalt. Men, dessa nu öppna frågor är något som ett företag som ”vårt” är väl rustat för att ta itu med.
Mest nöjd med: Engagemang och kunnande hos medarbetarna, som så gärna vill visa vad vi är kapabla till när företaget ”släpper tömmarna lösa”. Det kan sägas att det i huvudsak är samma personer som tog fram vår Multi 800 (hästhusbilen).
Fick kompromissa med: Utprovning av vissa lösningar ex. mjukt innertak i kombination med mycket hård isolering fick inte den analys som den borde fått. Våra mest kritiska granskare har inte ”ännu” fått ta del av produkten. Det vill säga vår monteringspersonal i produktionen. Kritik skall då förstås ges likväl som att komma med smarta lösningar och utseendemässiga ändringar eller idéer.
Vägrade kompromissa med: Detta är den enklaste frågan, Polar står för kvalitet och allt som är kopplat mot kvalitet är inte kompromissbart.
Så här i efterhand: Vi som företag borde ha tillverkat husbilar redan för flera år sedan, Kompetensen hos vårt stolta gäng husvagnsbyggare behöver utmaningar för att utvecklas. Många i vår organisation har väntat länge på att något sådant här skulle ske.
Fritt ur hjärtat: Vi har tillåtit en marknad att fritt få agera inom ett område där vi är självklara aktörer.
Att vi, när vi spänner musklerna kan vara med bland de bästa det vet vi. Framtiden avgörs dock i beslut, som vi i projektet inte påverkar, annat än med att visa vad vi kan.
Ulf Sellgren
Tid i företaget: 30 år i branschen, 5 år hos SoliferPolar AB
Ansvarig för: Marknad och ”know how”. Vår kontakt under projektet.
Svåraste nöten att knäcka: Att få leverans av chassit i tid. Normal leveranstid 14 veckor+ montage av Alkochassi. Tid för frakt tillkommer. Fiatfabrik till Alko och sedan från Alko till Dorotea. (En eloge till Per Åkerblom på Alko för all hjälp i projektet.)
Mest nöjd med: Sittgruppen fram och loftsängen.
Fick kompromissa med: Färgvalet utvändigt.
Vägrade kompromissa med: Loftsängen, köksdetaljer och dörrplacering.
Så här i efterhand: Projektet har fungerat bra med så kort tidsram.
Fritt ur hjärtat: Som ansvarig för husbilsförsäljningen i Sverige hoppas jag på en stor orderingång och att kunderna tycker produkten är bra. Att vi får möjligheten att utveckla en 2 axlig bil, 7 meter framöver.
Gunnar Nilsson
Tid i företaget: Anställd sedan 1990 i Dorotea, innan dess 2 år på Nilsson & Söner i Åsele där inredningen gjordes.
Ansvarig för: Sammanhållande länk för projektet, ansvarig för yttre design tillsammans med Strukturdesign i Umeå samt ansvarig för planlösningar och inredning.
Svåraste nöten att knäcka: Att tidsmässigt hinna med alla nya stora detaljer som skulle tas fram, exempelvis yttre plastdetaljer där det krävs mycket bollande fram och tillbaka innan det kan godkännas samt inredningen där i princip allt är nytt, inget från husvagnssidan.
Mest nöjd med: Helheten, vi har försökt ta de bästa idéerna från branschen plus lite eget förstås och sammanföra allt så långt det varit möjligt.
Fick kompromissa med: Köksluckorna ska vara vita med en dekorrand i trämönster men leverantören hann av tillverkningstekniska skäl inte med utan vi fick använda samma design som i gavelskåpen bak – trämönster med dekorrand i vitt. Får bytas i efterhand.
Vägrade kompromissa med: Kvalitet/säkerhet, vinteregenskaper.
Så här i efterhand: Tidsplanen var i snävaste laget för att kunna optimera alla led men det får bli ett arbete i efterhand.
Fritt ur hjärtat: Ett väldigt kul och intressant projekt där hela teamet och samtliga våra leverantörer har ställt upp på ett utomordentligt sätt och därigenom gjort det hela möjligt. Nu får vi invänta reaktioner och synpunkter på den första prototypen för eventuella korrigeringar om möjligt/önskvärt.
Kent Korsén
Tid i företaget: 34 år
Ansvarig för: Homologisering, trafikbelysning och besiktning, hjälper till med lite av varje.
Svåraste nöten att knäcka: Det var ett antal, svårast?
Fick kompromissa med: Allt utom nästa fråga
Vägrade kompromissa med: Lagar och paragrafer
Fritt ur hjärtat: Kanske saker och ting gått att göra på annat vis. Puh, det är lite olöst.
Pelle Eskelind
Tid i företaget: Sedan 1988
Ansvarig för: Montering
Svåraste nöten att knäcka: Sammankoppling av hytt och bodel
Mest nöjd med: Helhetsresultatet
Fick kompromissa med: Det mesta
Vägrade kompromissa med: Sammansättning av bodelen
Så här i efterhand: För lite tid
Fritt ur hjärtat: Ett otroligt roligt projekt att jobba med
Urban Andersson
Tid i företaget: 7 år
Ansvarig för: Elsystemet
Svåraste nöten att knäcka: Ingen nöt är för svår, alla kan knäckas
Mest nöjd med: Touchskärmen för styrning av belysning och övriga funktioner
Fick kompromissa med: Allt är inte klart ännu, återstår att se
Vägrade kompromissa med: Vet inte riktigt, har några käpphästar jag hoppas få igenom.
Så här i efterhand: Det är för nära inpå.
Fritt ut hjärtat: Hästbilen ifjol blev jag väldigt nöjd med så jag kommer garanterat bli nöjd med husbilen också.
Ytterligare en person var med i gruppen, Kenneth Forslund. Hans semester krockade med denna artikels pressläggning och han har inte gått att nå för att svara på frågorna.
Vårt intryck
Erfarenheten av husvagnar och närheten till den produktionen har medfört vissa lösningar som med tiden troligen blir Polars husbilars signum. Vi tycker att hall och sittgrupp är särskilt lyckade och hoppas de får leva vidare. Tveklöst kommer de som idag äger en Polar husvagn att känna igen sig i husbilen.
Slående är att man är en liten aktör med begränsade resurser. De finska ägarna har lidit av tuffa tider på hemmamarknaden och inte kunnat investera i nya maskiner och produktionsmetoder. I gengäld har Polar blivit otroligt duktiga på att använda det man har och att anlita underleverantörer för det man inte kan göra själva.
Det gör att man måste planera långt i förväg och dessutom köpa stora volymer för att få ner kostnaderna. En kapitalkrävande sits och inte optimal för rationell produktion.
Ett talande exempel är hur man lyckats anpassa sina kök och luckor till överskåp efter rådande omständigheter. Till hela Polar Solifer programmet med husvagnar – 17 modeller – köps tre luckstorlekar och sju bänkskivor. Hade man egna maskiner kunde man detaljanpassa bättre och få mer anpassade inredningar. Färre passbitar helt enkelt.
Nu finns en femårsplan som ska förnya och förbättra fabriken. Mer kommer kunna göras ”in house” och det kommer ge kortare ledtider och större flexibilitet. Vi talar om investeringar i storleksordningen 100 miljoner kronor.
Efter denna treaxlade toppmodell är tanken att arbeta sig nedåt i storlek, tvåaxlade husbilar på samma tema. Inte en uppsjö modeller men väl utvalda. Profilen med dubbelgolv, taksäng, vinterduglighet står fast.
I vinter planerar vi att göra ett vintertest med denna husbil och då får vi veta om fabrikens vinterambitioner är infriade.