.

Nervös att köpa nedlagt/udda fabrikat?

På begagnatmarknaden finns en hel del husbilar av idag nedlagda fabrikat. De kan kännas som udda fåglar och osäkra köp som är svåra att hitta delar till. Men så är sällan fallet.

I denna artikel beskriver vi några nedlagd fabrikat och ger tips om var man kan vända sig för att hitta reservdelar. När du läst färdigt hoppas jag eventuell oro för att köpa ett udda husbilsfabrikat stillats.

 

Av Stefan Janeld

 

Ofta är de udda modellerna tillverkade av en stor tillverkare med flera varumärken på programmet. Delarna användes till många modeller av olika fabrikat. När ett fabrikat lades ner fortsatte kanske modellen byggas, eller i alla fall att man fortsatte använda delarna, under annat namn.

Det är nämligen god ekonomi att använda samma delar till så många modeller som möjligt inom en koncern. Matematiken är enkelt. En husbil i mellanklassen omfattar cirka 2 000 artikelnummer. En tillverkare har normalt 3-5 modellserier med 5-10 modeller i varje serie. Att hålla nere det totala antalet artikelnummer man ska hantera är av största vikt.

Det är mycket på grund av detta man ibland ser förvånande ”missar”. Ett fönster som är mindre än det kunde vara på en specifik modell beror troligen på att den är den enda modellen som skulle behöva ett större fönster, så man tar från lagerhyllan istället för att skapa ny lagerplats.

 

Inte mycket är unikt

En annan faktor som gör att udda husbilar inte är så udda är att alla tillverkare fiskar utrustning i samma sjö. Kylskåp, spisar, fönster, takluckor, beslag, armaturer, pumpar, toaletter, värmare och annat köps in från underleverantörer.

Så även mellan olika fabrikat, tillhörande helt olika koncerner, finns gemensamma delar.

Det som är unikt för varje fabrikat är dekaler, textilier och fanér. Om man behöver ersätta något av detta kan det vara svårt.

Dekaler kan man ofta återskapa, om inte exakt så nära nog. På senare år lagras all design digitalt och kan sändas till lokala företag som skär ut exakta kopior.

Hos tapetseraren och även hos en del kapellmakare kan du få hjälp att klä om dynor. Det blir inte likadant, men troligen modernare och mer tilltalande.

Att ersätta fanér är inte lika enkelt. Fabrikerna har begränsade lager med äldre fanér. Här ska man ha tur eller äga en nyare modell. Annars får man vara uppfinningsrik och hitta en lösning man kan leva med.

 

Släktskapet kan vara en nyckel

Att ha koll på vilka de närmaste syskonen till din husbil är, är alltså en god idé. Men även mer avlägsna släktingar kan vara bra att känna till.

Inom de stora koncernerna delas alla möbellösningar i en stor databas. Utvecklingsavdelningen hos exempelvis Benimar kan pussla och trixa med befintliga moduler från koncernens övriga 20 husbilsfabrikat. När de hittar en modul som passar skickar de koderna till maskinen som skär ut trädetaljerna och vips är produktionen igång.

Så även om systerfabrikatet från samma fabrik inte använder just din husbils överskåpsdesign, så kanske en mer avlägsen släkting inom samma koncern gör det. Designkoderna lagras utan tidsbegränsning. En sedan tio år nerlagd överskåpsdesign från en Sharky kan ha återuppstå i en 2022 års Benimar modell. Nya handtag och annan fanér gör designen oigenkänlig.

Här hittar du en artikel som beskriver dagens släktband. Den tillsammans med de ledtrådar du får om de nedlagda fabrikaten här nedan gör att du kan börja ditt detektivarbete efter delar till din ögonsten.

 

Massor av fabrikat

Till Sverige har det importerats, mer eller mindre reguljärt, ett sextiotal husbilasfabrikat. Idag har nästan femtio svensk representation. Ute i Europa finns uppskattningsvis 150-200 fabrikat av husbilar och campingfordon.

Istället för att ducka för de udda fåglarna tycker jag man ska se dem som en chans att få mycket husbil för slantarna. För de kostar vanligtvis mindre.

Cristall

Byggd i samma fabrik som Home-Car och gick samma öde till mötes då Tirus-Gruppen gick under 2009. Sällsynt i Sverige men i Frankrike och Tyskland desto vanligare.

Har inte haft reguljär import till Sverige. Letar du delar är tipset att söka hos tidigare Home-Car/Cabby handlare.

Cristall A601 heter denna alkovmodell med fransk hörnsäng.

Eifelland

På sextiotalet en av de stora producenterna av husvagnar. Införlivades tidigt i Knaussfären och under några år kring senaste sekelskiftet gick det att köpa Eiffeland husbilar. Det var i allt väsentligt Knausmodeller med andra klistermärken.

Delar söker du hos Knaus handlaren.

Det tränade ögat ser att detta är en Knaus.

Eriba

Klassiskt namn på små resehusvagnar från Hymer. Namnet klingar väl på många marknader och det var därför vettigt att även sälja Hymers husbilar under Eribas namn på utvalda marknader.

Mot slutet fick Eriba ärva nedlagda Hymermodeller och på så vis hölls priserna nere.

Men situationen blev ohållbar när Eriba togs in på allt fler marknader och började konkurrera med Hymer. Istället för ökad försäljning klev de på varandras tår. 2012 blev sista modellår.

Delar får du hjälp med av Hymers handlare.

Toppmodellen sista året var Ivecobaserade Jumbo Jet. Samma bil som då nedlagda Hymer B-XL.

Esterel

Rapidogruppens exklusivaste fabrikat. Byggdes alltid på Mercedes och med hög kvalitet. Bodelen byggdes i glasfiberlaminat i tre sektioner, bakparti, front och en mittendel som varierades i längd. Metoden innebär färre skarvar och möjlighet till en unik design.

Men årsvolymen på drygt hundratalet fordon räckte inte riktigt till. Försök gjordes att tillverka en modell på mer traditionellt vis och med en design mer i linje med konkurrenterna i prisklassen. Det hjälpte inte, snarare tvärtom. Man förlorade sin unika profil – det fanns helt enkelt inga argument för att köpa en udda fransk premiumbil som såg ut som en tysktillverkad.

Har du lyckan att äga en Esterel och behöver delar är det Rapidos handlare som kan hjälpa till.

Bilden tagen på Parismässan sista året Esterel ställdes ut. Till höger den klassiska modellen och till vänster den som skulle ta över försäljningen och rädda fabrikatet.

EVM Systems

Italiensk tillverkare med mycket höga ambitioner som startade sin verksamhet i slutet av 1990-talet. Man byggde i monocoque. I sortimentet ingick såväl alkovbilar som helintegrerade. Ett drygt tjugotal bilar såg dagens ljus innan konkursen var ett faktum. Troligen var bilarna för exklusiva.

Ingen reguljär importör har funnits. Detta är en verkligt udda bil. Delar får du söka i tillbehörshandeln.

En av de sista bilarna som byggdes är denna X5L från 2003, hemmahörande i Sverige faktiskt.

Fendt

Ett anrikt fabrikat vars huvudsyssla är att bygga husvagnar sedan 1922! I början av 1990-talet utökade man sitt sortiment till husbilar, först alkovmodeller, senare även halvintegrerade.

I slutet av nittiotalet köptes Fendt Caravan loss från stora Fendt-koncernen av Hobby. Bilarna blev kloner av Hobbys fordon men med lite andra designelement utvändigt. Man hade även vissa unika modeller, bland annat halvintegrerade på Iveco, en verkligt udda fågel. Sedan 2012 har man slutat med husbilar och bygger endast husvagnar.

Delar får du hjälp med hos Forsbergs Fritidscenter som säljer Hobby husbilar i Sverige.

En av de sista Fendt som såldes i Sverige, året var 2009. Tre år senare rullade den sista husbilen av bandet.

FFB Tabbert

Alfred Tabbert började bygga fordon redan 1934, första husvagnen byggdes 1953. En exklusiv historia, dyrast på marknaden.

Första husbilen lanserades på 1980-talet med långtgående samarbete och visst samägande med Knaus, men bilarna var inga Knaus-kloner utan egna produkter.

Efter flera turer av namnbyten och konstellationer blev man 2002 Knaus Tabbert GmbH. Fast då hade man redan slutat bygga husbilar under Tabbert-namnet. Idag är det endast husvagnar som bär det anrika namnet.

Att hitta delar till dessa bilar efter så lång tid blir svårt. Får bli att jaga i tillbehörshandeln.

Classic var namnet på de helintegrerade husbilarna, på bilden sista generationen.

Home-Car

Belgiskt fabrikat som i Sverige såldes via Cabbys handlare. Gick i konkurs 2009 då ägaren till fabriken, Tirus-Gruppen, gick omkull. Man trodde länge att tillverkningen skulle fortsätta genom att någon annan aktör skulle gå in och rädda fabrikatet. Men icke så.

På programmet stod både halvintegrerade bilar och alkovbilar. Som basbilar användes Fiat och Renault. Kvaliteten var hygglig och det finns ganska gott om Home-Car i Sverige.

Kanske att någon handlare som sålde märket har delar kvar, men jag skulle inte räkna med det.

Vi har testat Home-Car både som ny och senare som begagnad. Bilarna verkar hålla ihop bra!

Joint

Spansk tillverkare av instegs och mellanklassbilar med bas i Zaragossa. Ingick på slutet i samma koncern som McLouis och Elnagh men byggdes i egen fabrik. Åtminstone till en början. Tillverkningen flyttades till Italien där det fanns överkapacitet. Men ganska snart rationaliserades fabrikatet bort helt och idag finns inga planer på ett återupplivande.

Delar kan du söka hos McLouis och Elnaghs handlare.

Mannen bakom Joint är samma person som idag bygger fabrikatet Ilusion. Men bilarna delar ingen teknik.

Miller

Ett fabrikat startat av dåvarande SEA Gruppen (McLouis, Elnagh, Mobilvetta). Ett lågprisfabrikat baserat på McLouis och Elnaghs sortiment men med annan fanér, andra dekaler och lägre utrustningsnivå.

Lades ner men har återuppstått och säljs av lågprishandlaren Uwe Ganthe i Tyskland. Ibland dyker det upp bilar i Sverige som köps via just Uwe Ganthe.

Mycket är gemensamt med McLouis och Elnaghs modeller så ett besök hos en McLouis eller Elnagh handlare är en god idé om man letar reservdel.

Idag tillverkas Miller enkom åt en tysk lågprishandlare.

Mirage

Italienskt fabrikat som på 1990-talet och i början av detta sekel sålde en hel del helintegrerade husbilar, men även alkovbilar och halvintegrerade.

Kvaliteten var hög och vinteregenskaperna goda. Isolerade uppvärmda tankar och luftspalter som minskade kondensen. Man garanterade att bilen klarade -30 grader!

Bodelen monterades med aluminiumprofiler istället för skruvar. Höga ambitioner som gav ett högt pris. Men marknaden var inte mogen.

På Caravan Salon 2003 visades den sista Mirage modellen upp. Den helintegrerade exklusiva bilen blev inte fabrikens räddning.

Moncayo

Spansk tillverkare av instegs- och mellanklassbilar. I Sverige är det vanligast att man hittar alkovbilar då de användes för uthyrning.

Fabriken var aktiv till för ett drygt decenium sedan och hade då en lite udda helintegrerad modell på programmet, den hade Fiats front kvar och var smal som en skåpbil.

2010 lanserades Moncayo Supra, ett försök att klättra upp i premiumsegmentet. Bodelen byggdes i monocoque. Prislappen närmade sig miljonen.

Mooveo

Instegsfabrikat från Pilote. Importerades en tid till Sverige i små volymer. Lades ner omkring 2013-14 någon gång. Men återuppstod i Tyskland 2018 efter önskemål från en handlare. Idag har man handlare över hela Tyskland. Men till Sverige exporteras inte modellerna.

Hjälp med delar får du av Pilotes återförsäljare.

Mooveo på nypremiären i Düsseldorf 2018

Polar

Tyvärr slog sig Polar aldrig in på husbilsmarknaden. Inte för att det var något fel på bilarna. De var både välbyggda och kompetenta. Möjligen att de var för sent ute eller att de inte marknadsförde satsningen tillräckligt. Om du vill veta mer om Polars satsning på husbilar så har du en artikel om utvecklingsarbetet här.

Är du lycklig ägare till en Polar husbil så får du hjälp av deras husvagnshandlare när det behövs.

Treaxlade Kodiak under vårt test

Romahome

Mycket speciell brittisk tillverkare. Specialiserade sig på ultrakompakta husbilar. Små hantverkarbilar fick en bodel i monocoque.

Hade svensk importör under flera år. Tyvärr finns inte företaget kvar så man kan inte räkna med hjälp från fabriken. En av de sista modellerna var en plåtis på Ducato med fiffig inredning. Men den kunde inte rädda fabriken.

Behöver man delar får man lösa det på egen hand tillsammans med en tillbehörshandlare.

En sen Romahome modell, fotad på mässan i Birmingham

Sharky

Lågprisfabrikat från samma fabrik som bygger McLouis och Elnagh. Startades när marknaden var överhettad för att kunna sälja husbilar via nya handlarnät utan att störa försäljningen av McLouis och Elnagh. När finanskrisen slog till fanns inte utrymme på marknaden.

Behöver du delar är tipset att besöka en McLouis eler Elnagh handlare.

Såldes en tid i Sverige, fanns både som halvintegrerad bil och alkovbil.

SMC

Svenskt fabrikat som hade sin bas i Partille. Välförtjänt rykte att bygga rejäla vinterbilar med bekväma bodelar. Höll priserna nere genom att även bygga på begagnade chassin. Planlösningarna var egna och inte sällan kluriga, man gick sin egen väg helt enkelt.

Många som ägt och sedan sålt en SMC saknar den.

Byggde även en skåpbil med vattenburen värme – “My Little SMC”.

Att hitta delar blir svårt. Under en tid hölls företaget igång genom att serva och renovera, men nu är det stängt.

SMC var en helt unik produkt, tyvärr ville ingen fortsätta produktionen när grundaren, Bert Simson, drog sig tillbaka. SMC är kort för Simson Motor Caravan.

TEC

Systerfabrikat till LMC. Delade det mesta av tekniken utom värmesystemet. LMC fanns med vattenburen värme vilket TEC inte erbjöd. Lades ner så sent som våren 2013 efter att man utan framgång försökt blåsa liv i det med några modeller unika för TEC.

Varumärket lever vidare i Frankrike eftersom LMC inte är känt på den marknaden.

Delar får du tag i via LMC:s handlare.

För att få fart i TEC gjordes ett försök att lansera en serie taksängsbilar som inte gick att få med LMC-emblem. Bilarna sålde hyggligt men inte tillräckligt bra för att fabriken kände det berättigat med två varumärken.

Tikro

Mycket speciell tillverkare. Byggde superkompakta husbilar med kluriga lösningar och hög kvalitet. Fiat Ducato var oftast basbil men det finns även modeller på förra versionen VW Crafter/MB Sprinter.

Bakom märket låg kända fönstertillverkaren Seitz.

Överlevde inte finanskrisen 2008. Officiellt pausades tillverkningen, men nu har pausen varat i tio år. Kom hit några enstaka exemplar, marknaden fanns i Tyskland.

Ingen reguljär import, för att finna delar får du ta hjälp av en handlare eller verkstad.

Det finns en hemsida med ett telefonnummer och email, kan vara värt ett försök.

Den sista Tikro som ställdes ut på Caravan Salon i Düsseldorf 2008.

Viking

Svensk fabrikat som under en kort tid i början av detta sekel försökte etablera sig som en riktig vinterbil i klass med Nordic. Men volymerna uteblev och sagan blev kort. För att slippa lägga ner gjordes försök med att sälja andelsägande i husbilar. Det föll inte väl ut.

Delar får man leta i tillbehörshandeln.

Viking syns ibland i begagnatannonser från handlare och privatpersoner runt om i landet.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email