Byggd med insikt om utsiktens betydelse
Snart fyller den tjugo år. Men bär sin ålder med värdighet och har en del saker att lära dagens husbilsbyggare. Hur man bygger så det håller är en sak. Hur man skapar ett trivsamt vardagsrum är en annan.
Omvärderad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
1995 var Niesmann+Bischoff kungen i husbilsdjungeln. Deras Clou-Liner var redan en klassiker och hade greppet om premiumklassen. Det var då man befäste sitt namn som ett av de stora premiumfabrikaten.
Flair 8000i är en långlivad modellserie. Det finns relativt gott om dem på begagnatmarknaden. Om inte i Sverige, så i Tyskland.
Från början byggdes bilarna på Fiat. Men för att få rejälare lastvikter övergick man 2001/2002 till Iveco Daily. Byggda på Fiat är bilarna treaxlade, på Iveco nöjer man sig med två axlar då bilen driver på bakhjulen.
2013 slopades den sista nollan, modellserien heter numera 800i. Dagens variant av den testade bilen heter Flair 800i LW och kostar ny runt två miljoner.
Vridmomentkurva som en alptopp
Bilen är tung, den väger in på 4 150 kilo med all utrustning. Den i sammanhanget pyttiga 2,5 liters turbodieseln på 116 hästkrafter klarar uppgiften i spannet 40 – 80 km/h. Då känns den rentav pigg. I lägre farter, innan turbon kickat igång, är den kort och gott seg. Under accelerationen får man vara kvick på lådan för att hålla ångan uppe. Vridmomentet finns i ett mycket kort varvtalsspann.
Närmare nittio knyck går det åter segt, man når hundratio men trivselfarten ligger strax under nittio. Går det uppför får man växla ner, men lyckas ändå inte alltid hålla tempot uppe.
Ljudnivån är behaglig. Motorljudet har isolerats och inredningen håller klaffen. Det enda som låter är taksängen, den gnekar lite i kurvorna.
Att manövrera bilen är en enkelt, den känns varken stor eller klumpig på vägen. Det är först på parkeringsplatser och liknande som måtten gör sig påminda. Tyngden och de sex hjulen ger en härlig körkomfort. Skarvar och gupp passeras mjukt utan att det smäller i hjulupphängningarna.
Utrustningen når inte upp till nivån som dagens komfort- och säkerhetsstinna fordon håller. Bilbälten är den säkerhetsutrustning som bjuds. Ja, och den magnifika utsikten – man sitter nära rutan och A- och B-stolparna är lövtunna – ska naturligtvis tillföras säkerhetskontot: En modern backkamera och rejäl stereoanläggning har monterats på senare tid. I övrigt saknas lull-lull.
Ärlig lastvikt
Bilen är nyligen importerad. Det betyder att den är vägd i befintligt skick, med all utrustning ombord. Och det är ganska tunga prylar – takmonterad luftkonditionering, hydrauliska stödben, stor markis och en parabol. Kvar att lasta innan totalvikten på 4 500 kilo slår i taket är 350 kilo.
Med tanke på bodelens arton överskåp, två garderober och en hel del stuv i kök och under långsoffan får man vara aktsam med vad man packar in. Dessutom är garaget stort. Att överlasta är ingen konst.
Vintern då?
Rejäl isolering i väggarna och ett mycket väl utformat vattenburet värmesystem som dessutom värmer dubbelgolvet gör den till en god vinterkamrat. Tankar och tömningskranar riskerar knappast att frysa så länge det finns gasol eller så länge man står vid en elstolpe. Framdörrar saknas, vilket gynnar isoleringen framtill.
Men! Frontens generösa glasytor släpper in kylan – det kan knappast framrutans metalljalusi eller sidorutornas enkla rullgardiner göra något åt.
Vi tycker
Att bilen är tjugo år gammal är svårt att tro. Det enda som avslöjar åldern är drivlinan. I övrigt känns bilen som en välhållen tio år gammal kvalitetsbil. Inga sladdriga beslag, inga skavanker i möblemanget. Möbeltyget är förvisso inte i bästa skick och utsidan har fått några törnar, men det hindrar inte det goda totalintrycket.
Rymden ombord är bilens styrka. Att bre ut sittgruppen över halva bodelen skapar en trivselkänsla som få husbilar kan matcha. Bekvämt sittandes i soffan eller i någon av pilotstolarna har man full koll på omgivningen genom de stora rutorna..
Badrummet håller inte med dagens mått mätt. Okej, hyggligt disponerat men på tok för plastigt. Köket känns fjuttigt med tanke på bilens storlek och sängen har klena bäddmått. Men det finns ju två sängar gubevars – klarar man att sova var för sig är sovkomforten inget bekymmer.
För paret som vill lunka fram längs vägarna i en välbyggd, bekväm och rymlig husbil för en billig peng är Niesmann+Bischoff Flair 8000i från 1995 ett fynd. På ställplatsen blir bilen den naturliga möteslokalen, ingen annan har en bil kan husera lika många gäster.
Fakta
- Modell Niesmann+Bischoff Flair 8000i
- Årsmodell 1995
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,5TD 116hk
- Vridmoment 255 Nm
- Växellåda 5 vxl manuell
- Mätarställning 11 000 mil
- Totalvikt 4 500 kg
- Max last 350 kg
- Bränsletank 80 liter
- Årsskatt 5 078 kronor
- Vattentank ingen uppgift
- Gråvattentank ingen uppgift
- L x B 815 x 234 x 315 centimeter
- Pris ca 275 000 kr
- Vi körde bilen hos Mobilen i Borås
Utrustning testbil
CD stereo, backkamera, vattenburen värme, hydrauliska stödben, metaljalusi till framrutan, kyl med frys, spis, kassettoa, duschkabin, markis, dubbla bodelsbatterier, uppvärmt dubbelgolv
Håller än
- Sittgruppen
- Byggkvaliteten
- Åkkomforten
- Stuvutrymmena
- Rymden ombord
- Värmesystemet
Hopplöst ute
- Bäddmåtten
- Pyttekök med låg kyl
- Drivlinan
Kuriosa
Alla kanske inte vet att Niesmann+Bischoff på sjuttiotalet, importerade och sålde amerikanska husbilar från Fleetwood. Man växlade på åttiotalet om till att bygga egna husbilar. Förstlingsverket från 1981 var en mindre alkovbil, men redan efter ett par år presenterades Clou-Liner, den första Liner-modellen i Europa och måttstocken som allt därefter mättes efter.