Redo för äventyr
Så känner man sig när man vistas i detta ekipage. Både bakom ratten och inne i campern är äventyret nära. Bilens kompetens parat med camperns vildmarksutstrålning är ett recept som man inte hittar i vanliga husbilar. Men detta är inte det enda som lockar med ekipaget.
Text och foto Stefan Janeld
Ända sedan jag första gången stiftade bekantskap med en camper har jag tyckt om konceptet. Att ha en bodel man ”boar in sig i” och sedan ser till att hålla bildelen uppdaterad så man åker snålt och säkert.
På campingen kopplar man loss huset och använder pickupen för att handla och undersöka omgivningarna. Fyrhjulsdriften och pickupens robusta attityd gör att man känner sig redo för äventyr till skogs eller till fjälls.
Lägg till detta att du slipper besiktiga, slipper köpa däck, slipper kostnader för att serva en extra motor. De ekonomiska argumenten är starka. Särskilt om du redan använder en pickup i jobbet.
Med tanke på hur populärt det är med inredda skåpbilar är det förvånande att campers inte säljer bättre. De är samma andas barn, till och med lite billigare och ännu flexiblare.
Stabil körupplevelse
En camper ställer krav på bilen den monteras på. För det första ska den klara lasten. För det andra ska den gå stabilt trots hög tyngdpunkt.
Ford ranger i detta utförande får lasta över 1 100 kg. Campern väger 650 kg så som den är utrustad i testet. God marginal således.
Fjädringen är original, inga modifieringar. Och det behövs inte heller. Färden är stadig och hjulupphängningarna sväljer ledigt potthål och gupp. I rondeller och tvära kurvor håller jag instinktivt igen. Men mindre och mindre varefter testet lider. Ibland glömmer jag helt av att jag har en camper på flaket.
Kan det bero på att tyngdpunkten ligger framför bakaxeln? Kan det vara för att popup-taket sänker tyngdpunkten? En kombination? Hur som helst är det en trygg och avslappnad körupplevelse.
På motorvägen accelererar jag upp till 110 km/h. Farten påverkar först inte känslan i ekipaget alls. Men när jag får stark motvind, det blåser kuling, påminns jag om min last. Inte för att bilen beter sig illa. Nej, det är vindbruset som tilltar och jag måste gasa lite mer för att övervinna luftmotståndet. Detta beror troligen på att camperns alkov och bilens hytt lämnar ett ovanligt stort mellanrum mellan varandra. En följd av att campern ska passa många olika pickuper.
I stort är körkänslan personbilslik. Och det är tryggt att veta att alla säkerhetssystem håller modern standard. Airbags överallt, ABS, ESP, antispinn. Även på komfortsidan finns allt en modern bilist är van vid. Jag saknar en backkamera, det är allt.
Inte så spartanskt boende som man kan tro
Min erfarenhet av popup-tak kommer från mindre campingbilar. De vinklas upp med gasfjädrars hjälp och ger ståhöjd i halva bilen när man inte använder sängen.
Med en stege tar man sig upp i sängen. Väl där är det en tunn, impregnerad, väv som skyddar mot elementen. Mysigt, men knappast lämpat för vintercamping.
Här är det en helt annan femma!
Camperns tak lyfts rakt upp av elmotorer. De mjuka väggarna är isolerade. Även fönstren har isolergardiner. Det ser mycket förtroendeingivande ut. Jag kan inte syna vinterkomforten, det är nästan trettio grader varmt ute, men av det jag ser tvivlar jag inte på att man klarar att bo i campern vintertid. Värmaren på 4700 watt drivs av gasol. Med tanke på den ringa volymen känns det som en fullt tillräcklig värmekälla.
Med taket uppe blir det hela 211 cm ståhöjd ombord. Var man nu ska stå? Det är begränsat med golvyta. Den som lagar käk tar upp hela ytan.
Men bristen på golvyta är inget problem, det ligger i konceptet. Det enda man försakar i denna lilla camper är ett badrum. Man duschar utomhus och vid behov tar man fram en Porta-Potti. Jag tycker man prioriterat korrekt. Med ett badrum blev det trångt ombord.
I övrigt finns ett funktionellt kök, plats för kläder, dinette för två personer och en rejält tilltagen dubbelsäng.
Av naturliga skäl är det ont om stuvutrymmen jämfört med en husbil. Men det är nog för två personer. Under den stora sängen är det stuvutrymme, bredvid likaså.
Dessutom har man ju plats i pickupens hytt för en hel del prylar.
Klicka på bilderna för större bild och informativa bildtexter
Jag tycker
Northstars minsta popup-camper har mer att erbjuda än man först kan tro. Konceptet är mycket lockande. Och prisvärt! Om man väljer enklast möjliga utförande av pickupen och campern är priset strax över en halv miljon – för ett fyrhjulsdrivet campingfordon!
Modellen är inte bekväma människors val. För dessa finns större och därmed bekvämare campers. Men den som vill komma långt ut i naturen, nära sjöar och vattendrag har här ett alternativ.
Jag gillar
- Komforten under färd
- Lastvikten
- Sängen
- Köket
- Totalekonomin
Jag önskar
- Stort takfönster
- Fast trapplösning
- Lägre steg till sängen
Fakta
- Modell Northstar 650 TC Scandinavian Edition
- Ursprungsland USA
- Chassi Ford Ranger
- Motor 2,2TDCi Duratorq 160 hk
- Vridmoment 385 Nm
- Växellåda 6 växlad manuell
- Totalvikt Ford Ranger 3 270 kg
- Max last Ford Ranger 1 117 kg
- Vikt camper 640 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B (endast camper) 385 x 215 centimeter
- Invändig höjd 211 cm (200 cm i sovrummet)
- Bränsletank 80 liter
- Vattentank 65 liter
- Gråvattentank 28 liter (tillval)
- Pris Ford Ranger från ca 268 400:-
- Pris camper som testad ca 279 375:-
- Grundpris camper ca 245 000:-
- Vi lånade bilen av Camperways
Utrustning testcamper
Luftburen värme 4,7 kw, spis, kylskåp, Porta-Potti, utomhusdusch, taklucka med elfläkt, gasollarm, brandvarnare, P6 gasolflaska, myggnätsdörr, stereo.