Chassibrist! Har ni hört det förut? Skulle tro det. Alla som är sugna på en fabriksny husbil har fått höra om leveransproblemen som råder. Tyvärr är det inget tillverkarna kan påverka. Heller inte chassileverantörerna. Men nu ser vi hur husbilsfabrikanterna i alla fall försöker mildra effekterna.
Av Stefan Janeld
Vi har i flera artiklar tagit upp bristen på husbilar. Efterfrågan överstiger tillgången så pass mycket att det blivit problematiskt. Ett visst underskott av fordon är inget problem, det skapar ett sug och en konkurrenssituation som marknaden mår bra av. Men det underskott som nu råder är något helt annat.
Risk att utställningshallarna står tomma till sommaren
Många handlare tog i rejält när de beställde 2022 års modeller. Visa av att ha stått utan fordon det gångna året. Men under december och nu i januari blir många av dem varse att de inte kommer få vad de beställde. Om vi ska generalisera får de 50-70% av vad de beställt.
Det räcker till de fordon de redan har order på. Men särskilt många lagerbilar blir det inte.
Tillverkarnas satsningar skjuts på framtiden
Många stora tillverkare har ökat sina fabrikers kapacitet. Investerat miljontals Euro för att kunna tillverka i den takt som kunderna vill ha produkterna.
För vissa har det handlat om nyanställningar så man kan köra ett extra skift, andra har förlagt produktion till fabriker med överkapacitet inom samma koncern. Några har byggt ut sin fabrik med en extra monteringslina eller två.
Men dessa satsningar får svårt att bära frukt eftersom man inte får chassin att bygga på.
Fler chassileverantörer
Eftersom chassin från den italienska fabriken Sevel Sud – Fiat Ducato/Citroën Jumper/Peugeot Boxer – helt dominerat husbilstillverkningen i flera decennier är det många tillverkare som slutat bygga på Ford Transit, Mercedes Sprinter och Renault Master.
Det kostar pengar att anpassa bodelen till ett nytt chassi. Att arbeta med endast ett chassi har varit sund ekonomi.
Men nu inser man att man måste ha flera chassileverantörer. Ty även om alla chassitillverkare har liknande problem så har de det inte alltid vid samma tillfälle.
Vi har sett hur MAN TGE blivit ett allt vanligare chassi för att inreda plåtisar. Även en del halvintegrerade modeller förekommer. Det är främst Knaus och ett antal mindre plåtisinredare som satsat på detta chassi. Men fler kommer följa.
Dock har MAN bestämt sig för att minska produktionstakten under 2022, detta för att inte behöva stänga fabriken periodvis pga komponentbrist.
MAN TGE är samma bil som VW Crafter. Ett chassi som är mycket sällsynt på husbilsmarknaden. Men vi hör att flera tillverkare ser över möjligheten att börja bygga på VW Crafter. Främst premiumtillverkare då det är ett dyrare chassi än tvillingen från MAN.
Ford har en lång historia av att leverera chassin till husbilsbranschen. På senare år har det mest varit fabrikat inom Trigano koncernen som använt Ford Transit.
Räkna dock med att fler koncerner kommer börja bygga på Transit. Särskilt som en av de största aktörerna, Erwin Hymer Group, ägs av Thor Industries, från Ford-landet USA. I Nordamerika dominerar Ford som chassileverantör till husbilsmarknaden. Dock är det oftast tyngre chassin. Här i Europa kommer man bygga på Transit. Främst i de lägre prisklasserna där Hymerägda fabrikat som Sunlight, Carado och Etrusco spelar. Men det skulle inte förvåna om även en lägre serie från Bürstner eller Dethleffs lanseras på Ford Transit. Båda fabrikaten har en historia av modeller på Ford Transit.
Mercedes Sprinter har redan ökat sin marknadsandel högst markant i och med den framhjulsdrivna versionen av Sprinter. Premiumtillverkarna hoppade snabbt på Sprinter-tåget eftersom de kan använda samma AL-KO chassi som till sina Fiat baserade modeller.
Nu kan vi se att Sprinter även tar plats hos instegs- och mellanklasstillverkare som exempelvis Weinsberg som bygger en halvintegrerad modell på Mercedes Sprinter med originalchassi, inte AL-KO. Likaså gör Bürstner sedan ett par år.
Även andra tillverkare som normalt inte använder Mercedes chassin har Sprinter-baserade modeller på gång. Både hel- och halvintegrerade modeller väntar på att visas för världen. Men det blir senare i vår och framförallt på Caravan Salon i slutet av sommaren.
Vad leder det till?
Vi på Alltomhusbilen är i stort positiva till utvecklingen. Inte bristen på chassin såklart. Men att det blir fler chassialternativ och en mer varierad marknad tycker vi är bra.
Halvledarbristen kommer inte vara för evigt. Vi ska bara ta oss igenom ett par år med bilbrist. Prognosen är att det kommer råda chassibrist under 2022 och 2023.
Fler transportbilsfabriker är på gång, tillverkningskapaciteten kommer öka. Men inte förrän om ett par, tre år. Lagom till att Euro 7 ska träda i kraft. Med allt vad det innebär i form av ännu renare motorer och mer aerodynamisk design.
För dig som kund
Chassibristen är ett gissel för tillverkarna och för dig som kund. Inte bara för att det är ont om husbilar. Det medför även en del andra saker som kan vara värda att ha i åtanke
- – När det är huggsexa på husbilar är det svårt att köpslå och känna att man gjort en bra affär. Inte mycket att göra åt, men bra att vara beredd på.
- – Det kan vara stressande att veta att om man inte slår till direkt riskerar man att bli utan. Risken att man köper en husbil som kanske inte passar behoven ökar. Vårt råd är att tänka igenom köpet noga. Kanske ta hjälp av vår Husbilsskola, vi ger gärna råd utifrån ekonomi och behov.
- – Om man har oturen att köpa ett måndagsexemplar kan handlarna inte erbjuda ett annat exemplar. För det finns inga andra exemplar.
- – Med väntetider som löper till nästa modellår är det svårt att veta hur husbilen man köper ser ut eftersom tillverkarna byter inredningsdesign årligen. Värre ändå, man vet inte vad den kommer kosta. Man lägger handpenning ”i blindo”.
Ett sätt att öka köptryggheten är att välja en välrenommerad handlare man har förtroende för.