Ute i Europa blir campingbilarna allt populärare. De är det enskilt snabbast växande marknadssegmentet. En utveckling som kommer ske även i Sverige. Var så säker.
Således hög tid för en introduktionsartikel om detta mångsidiga fritidsfordon.
Av Stefan Janeld
Historiskt är Sverige ett land där det säljs en större andel stora, välutrustade och exklusiva husbilar än i andra länder. Men de senaste fem-sex åren har det skett en förändring. De kompakta plåtisarna har blivit allt populärare. En biltyp som långt tidigare hade en stor marknadsandel i övriga Europa. Redan för 15 år sedan stod plåtisar för 25% av marknaden i Tyskland.
Högt kilopris
För fjorton år sedan förutspådde vi på redaktionen att plåtisarna skulle bli populära. Men handlarna var eniga i sitt omdöme. Bilarna var för dyra för sin storlek. Man fick mer valuta för sina pengar om man köpte en stor husbil. De såg till fordonet, inte till användningsområdet, och dömde ut vår spådom.
Nu är det samma visa igen. De kompakta campingbilarna anses för dyra för sin storlek. Kostar lika mycket som en stor och bekväm husbil eller plåtis men erbjuder inte i närheten av samma komfort.
Mångsidig
Men man köper inte en campingbil för bekvämligheten. Man köper den för dess mångsidighet. Istället för en personbil som vardagsbil och en husbil för helger och semestrar har man ett fordon till allt. En plåtis kan förvisso också vara vardagsbil. Men den är inte lika enkel att fickparkera och ryms inte i alla parkeringshus.
Att det är ett enklare boende är ingen nackdel. Faktiskt en del av bilens charm och lockelse. Det är mer camping. Mer ”back to basics”. Och grönare eftersom de är bränslesnålare och inte lika resurskrävande att bygga. Ett starkt argument i klimatförändringens tidevarv.
Campingbilen ligger helt enkelt rätt i tiden.
Tar marknadsandelar
Idag har plåtisar och campingbilar tillsammans drygt halva husbilsmarknaden i Tyskland, Frankrike och England. Det säljs nästan lika många campingbilar som plåtisar. På mässorna i Europa ser vi allt större montrar med campingbilar och allt fler fabrikat. De stora ägargrupperna har lanserat flera nya varumärken specialiserade på campingbilar.
I Sverige har plåtisarna kanske 20-25%. Svårt att veta exakt då statistiken inte är indelad i biltyp, bara i tillverkare. Campingbilarnas marknadsandel är knappt mätbar.
Jag förutspår att detta är på gång att ändras. På samma sätt som att plåtisarna gick från hundratalet om året till över tusen på fem år kommer campingbilarnas popularitet växa i snabb takt. Några mer trendkänsliga handlare har redan campingbilar i utställningshallen.
När kunderna börjar se fler campingbilar på vägarna och känner att biltypen är så pass populär att det finns en begagnatmarknad där man snabbt kan sälja sin bil, då kommer marknaden öka även i Sverige.
Brett utbud
Man kan tycka att alla campingbilar är likadana. VW California kloner med bäddsoffa, popup-tak och en köksbänk längs vänster sida. Inget kan vara mer fel. Det finns många sätt att inreda en campingbil. Men visst, den traditionella möbleringen är den vanligaste. Helt enkelt för att den är utrymmeseffektiv.
Man kan dela in campingbilarna i två huvudsakliga typer.
- – De som i första hand är vardagsbilar men som kan användas för camping. Ofta är campingutrustningen placerad på tillvalslistan.
- – Campingbilar med allt som krävs för komfortabelt campande. En del har till och med badrum med dusch och toalett.
Snabbguide till campingbilarnas värld
- – Vanligaste chassialternativen är Ford Transit Custom och Renault Traffic. VW T6 och MB Vito används i de exklusivare alternativen. (Renault Traffic säljs även som Fiat Talento, Opel Vivaro, Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Toyota proace. Alla inreds i olika utsträckning.)
- – Alla campingbilar har ett popup-tak. I alla fall 99,9%. Om det öppnas i framkant är bilen inredd med bäddsoffa och kök men inget badrum. Öppnas det i bakkant är det för att få ståhöjd i kök och badrum som placerats bak i bilen.
- – Varför inte fler modeller med glasfibertak? En stor del av campingbilens lockelse är att den är låg nog att komma in i parkeringsgarage.
- – I England finns modeller där popup-taket öppnas i sidled. Då har man inte taksäng utan endast bäddsoffa. Taket gör att man får ståhöjd vid köket.
- – Vanliga husbilar är dieseldrivna. Punkt! Men campingbilar finns både som hybrider och rena elversioner. Hybriderna baseras på Ford som har en enliters förbränningsmotor som agerar elverk vid behov. Det är alltid elmotorn som driver hjulen. Det har visats eldrivna modeller baserade på Mercedes EQV och Opel Vivaro och Nissan eNV200. Fler lär följa eftersom de mindre transportbilarna elektrifieras i snabb takt. Där är motsättningen mellan räckvidd och totalvikt inte lika svår som i de större transportbilarna.
- – Det finns ännu kompaktare campingbilar än de som byggs på transportbilar i VW T6 storlek. Här används VW Caddy och andra bilar i den storleken. Denna marknad är dock liten även på kontinenten. Det är möjligen engelsmännen som köper lite fler. Att dessa ska börja säljas i några volymer här hemma är det inget som pekar på.
Några exempel
På mässorna de senaste två åren har jag fått en god uppfattning om vad campingbilsmarknaden erbjuder. Här nedan visar jag ett antal modeller som är goda representanter.
Klicka på rubriken för att komma till artikeln om respektive modell.
Stylevan Equinox IV
Ett fabrikat inom Rapido Gruppen. Specialiserat på campingbilar. Equinox IV är innovativ med en möblering som visar hur mycket man faktiskt kan få in i en så pass kompakt bil. Baseras på VW T6 och därmed en exklusiv modell.
Dethleffs Globevan
En modell som främst är tänkt som vardagsbil. Men kan utrustas till en nivå av campingbil som passar ägarna.
Panama
Trigano Gruppens dedikerade campingbilsfabrikat. Traditionellt inredda än så länge, men utbudet kommer växa. Tog med dem här för att de visat en modell utrustad för åretrunt bruk. Med invändiga isolertäcken till alla rutor och även till popup-takets tygväggar.
Karmann Duncan
Plåtisspecialisten Karmann har tagit fram en serie campingbilar kallade Duncan. Störst i den familjen är Duncan 545. En bil med badrum och kök baktill.
Pilote
Pilote Gruppen har ett dedikerat campingbilsfarbikat kallat Hanroad. Det exporteras inte utanför Frankrike men kunskapen inom företaget spiller över till övriga fabrikat inom Pilote Gruppen. Pilotes modeller är samma som Frankias Yucon modeller.
ECO Campers
I England är campingbilar närmast religion. Ingen annan marknad har fler fabrikat eller mer varierad campingbilsmarknad. ECO Campers är inte stora, men innovativa. I denna artikel är de med som exempel på en hybridmodell baserad på Ford.
Stylevan Belize
En modell som imponerar med såväl finish, kompetens och mångsidighet. Har allt som behövs för bekväm camping. Inklusive toalett och dusch.
Pössl Campstar, Vanstar
Pössl har flera olika campingbilar på programmet. Modellerna på Mercedes Vito kallas Campstar och Vanstar. Campstar är campingutrustade från start medan Vanstar är mer inriktade på persontransport än camping.
Westfalia Nugget Plus
En udda fågel på marknaden. Istället för popup-tak är det ett högt glasfibertak. Bättre vintertid. Finns även på VW T6, då heter den Club Joker.
Rolling Homes Edition 10
Detta är troligen den mest exklusivt inredda campingbil jag sett. Inredningen är i mahogny med beslag i rostfritt stål. Det tog en möbelsnickare med 40 års erfarenhet flera månader att få klart inredningen. Prislappen 2019 var 1,4 miljoner kronor.
Bilen är ett bra exempel på att även om man inreder med en traditionell planlösning kan man få en bil som skiljer sig helt mot det traditionella.