Dometic ger sig in i kampen om husbilarnas värmesystem med två luftburna värmare med integrerad varmvattenberedare. De premiärvisas på Caravan Salon i Düsseldorf. Men Alltomhusbilen.se har redan testat i skarpt läge.
Av Stefan Janeld
Vi testar denna nya Truma-utmanare i en Easy Camper i maj. En välisolerad och kompakt bostad som i 8 graders utetemperatur dagtid och 2-3 grader kallt nattetid knappast utmanas särskilt hårt.
Att med dessa förutsättningar ha 6kW effekt till sitt förfogande ger en mycket snabb uppvärmning av bodelen. Slangarna är korta till de fem utblåsen, det bidrar till effektiviteten.
Det faktum att vi inte hade vatten i tanken och därmed inte använde den inbyggda varmvattenberedaren ger också högre effektivitet. Att värma vattnet stjäl effekt.
Jag lämnar det femte utblåset i camperns stora utvändiga stuv öppet. Rekommendationen från S. Karosser är att ha det stängt. Ty även i stängt läge slipper en del luft igenom, tillräckligt för att hålla utrymmet varmt och ge mer effekt till att värma bodelen.
Inte ett serietillverkat exemplar
Testexemplaret är en prototyp, tillverkad för hand. I serieproduktion kommer det vara delar med högre specifikationer, tillverkade i andra verktyg. Därför ska man ta mina ljudintryck med en nypa salt. Jag nämner detta ty vid uppstart väsnades värmaren en hel del. När den väl fått upp farten sjönk ljudet till ett surr.
Jag får dock känslan av att det inte bara är värmarens fel i detta fall. Jag anar en del resonansljud. Det är första värmaren som monteras så det finns lite att lära om hur man får till det på bästa vis.
Intuitivt handhavande
Det bästa och sämsta med värmaren är kontrollpanelen. Att få fart på värmaren är busenkelt. Ett knapptryck bara. Att ställa in önskad tempereratur är lika enkelt det. Man vrider på det stora vredet till önskad temperatur. Detta är allt man gör i 90% av fallen.
Men vill man göra lite mer avancerade inställningar är det inte lika simpelt. Principen är enkel. Och om jag levde med värmaren en tid skulle jag säkert lära mig. Men vid första mötet irrar jag runt och får inget flyt i användandet. Nu ska man i ärlighetens namn säga att konkurrenterna inte är mer lättjobbade, så detta är ingen konkurrensnackdel egentligen.
Två effektstorlekar
Värmaren görs i fyra versioner, 4 kW och 6 kW, med eller utan elpatron. Precis samma specifikationer som Trumas Combi värmare. Lite fantasilöst kan jag tycka.
Varför inte en 2,5 kW version nu när marknaden skriker efter kompakta fordon? Och kanske en på 9 kW för husbilar över 8 meter. Där är det idag nästan ett måste med Alde eftersom de luftburna systemen inte räcker till för en jämn värme ombord.
Jag tycker
Första intrycket är väldigt positivt. Jag tillhör de som gärna har 23 grader ombord och sover med bara ett tomt påslakan. Det kunde jag göra.
Jag läser helst inte instruktionsböcker, så att instinktivt kunna starta och ställa in önskad temperatur vid första försöket gav en klar stjärna i kanten.
Att den är ljudlig passar mig. Jag sover som bäst om jag med ett öra hör att värmaren är på. Blir det tyst oroar jag mig för att något är fel eller att gasolen är slut. Men jag vet att det finns de som kräver absolut tystnad för att få god nattsömn. Dessa bör välja ett fordon med vattenburen värme.
Huruvida värmaren är en pålitlig reskamrat är för tidigt att säga. Mitt test var helt problemfritt. Men för kort för att dra slutsatser om driftsäkerheten. Någon anledning att betvivla den finns inte. Jag skulle gärna ha värmaren, mycket för att den är så enkel att manövrera.