Meny

.

Orangework Lennson 3C från 2013

Vi har sällan turen att få tag på en så extrem husbil att testa som denna Orangework Lennson 3C. En äventyrshusbil baserad på Mercedes Geländewagen. 3C står för Cross Country Caravan. Modellen är en extrem kombination av teknik och prestanda som möjliggör för två personer att bo och färdas bekvämt under extrema förhållanden.

 

Text och foto Rok Vizovišek

Översättning och redigering Stefan Janeld

 

Redan 1978, bara ett år efter att jag såg dagens ljus föddes lanserade Mercedes G-klassen, då hette den fortfarande Puch G. Beteckningen G står för det tyska ordet Gelände, ”terräng”, och inte staden Graz, där G-klassen har byggts i alla år. Denna G-Wagen är inte senaste upplagan utan den näst senaste inkarnationen. Men det gör den inte mindre imponerande. Kompetensen är betydande, det är trots allt en bil ursprungligen framtagen för militär användning. Den tar dig genom öknen, ut i vildmarken, upp för berget och ser inte heller bortkommen ut framför operahuset i någon av europas huvudstäder. Troligen är det vanligare att hitta en G-Wagen på exklusiva stadsadresser än i terrängen. Om det nu inte är just en Orangework Lennson 3C.

 

En best

Denna bil är en best redan i original. Ett intryck som förstärks av den kantiga karossen som i princip ser ut som när modellen lanserades 1978.

På Orangework kapar man karossen efter B-stolpen och tar bort allt bakom förar- och passagerarstolarna. Baksäte behövs inte, bilen är för två. Inte bara karossen fick säga hejdå. Man tar även bort hjulupphängningarna fram och bak. Monterar portalaxlar, Panhardstag, spiralfjädrar och stötdämpare. Balkar förstärks och likaså hjulupphängningarna. Resultatet är en robust konstruktion med rejäl markfrigång. Axelavståndet ökades till 3428 mm. Man vill inte ha långa överhäng på terrängbilar. När allt är gjort har bilen fått en markfrigång på 45 cm. Betänk då att en Hummer H3 har 23 cm markfrigång och en Volvo Valp 31 cm. Det ger perspektiv.

Färre än tio exemplar tillverkades av denna generation. Två med dieselmotor, resten med bensinmotor. Att de flesta föredrar bensin är för att 95 oktanig bensin finns över hela världen. Kvaliteten på diesel varierar kraftigt, det är stor risk att man får dålig kvalitet med smuts i som sätter igen filter. Inte så kul om man är i Afrikas vildmark eller reser genom Patagonien där det är glest mellan mackar och verkstäder. Att åka tjugo mil i ”limp home mode” är inget vidare.

I detta exemplar sitter en 5,5 liters V8 i aluminium med smidda kolvar, kamaxel gjuten i ett stycke, insug i magnesium och cylindrar med en beläggning av kisel/aluminium. Den levererar 382 hästkrafter och ett vridmoment på 540 Nm. Nu är detta ingen racer, kraften ska användas till att bestiga branta berg och flodbankar. Men det kan vara intressant att veta att den gör 0-100 på 6,1 sekunder. Världens kvickaste husbil? Njae, toppfarten har begränsats till 210 km/h. Men man kan säkert få en och annan yngling i pappas Porsche att tappa hakan vid rödljuset om man känner att det roar.

 

Hög komfort on- och offroad

Ett brummande ljud hörs när V8-motorn tänds. Djupt, rytmiskt, extremt behaglig för örat. Någonstans djupt nere i magen väcker det rytmiska vrålet glädjekänslor. Att trycka på gaspedalen visar vad V8:an är kapabel till. Även med växellådan i neutral fylls kupén med ett kraftfullt trummande, karossen svajar och jag kan inte vänta med att lägga i Drive.

När vi tar av från vägen ut i terrängen är känslan bakom ratten helt oförändrad. Komforten är suverän trots husbilens vikt och markfrigång. Det finns tre differentialspärrar, som manövreras genom att trycka på tydliga knappar på instrumentbrädan: den främre och bakre differentialen kan låsas individuellt eller båda tillsammans. Skodd med 37×12,5 R18 offroaddäck på Hutchinson Beadlock-fälgar har vi fäste på alla underlag. Skulle vi trots detta köra fast finns en kraftig winsch framtill.

Bränsleförbrukning? Mercedes anger 1,49 liter per mil. Inte så farligt för en husbil med 4,8 tons totalvikt. Verklig konsumtion? Vi mätte inte. Men oroar du dig för bränslekostnaden är detta inte din husbil.

 

Klarar alla väderförhållanden

Oavsett om du åker genom Marockos stekheta terräng eller spenderar vintern i nordligaste Sverige kan du vara säker på att bodelen är anpassad att bjuda god komfort. Den är byggd i monocoque. En stabil, vridstyv, konstruktion som tål de påfrestningar en terrängbil utsätts för. Bodelen är tillverkas av ett företag som heter Le Tech, de är specialiserade på monocoquekonstruktioner. De använder 40 mm isolering i bodelen, det räcker att hålla kyla eller värme utanför bilen. En integrerad stålram i botten hjälper till när chassiet flexar.

Om man vill kan man få bodelen i kolfiber, det spar lite vikt. En fullutrustad Orangework Lennson 3C väger i körklart skick 4 000 kg. En hel del med tanke på att den är blott 570 cm kort. Bodelen är 270 cm lång, 195 cm bred och 192 cm hög. Compact living!

Om ni undrar över den gula kulören så är den inte vald av en slump. Den är en klassisk kulör från RAL-skalan som används över hela världen. Var du än kommer finns en färghandel som kan blanda den åt dig.

Husbilen är bensindriven även när det gäller bodelen. Värmaren är en luftburen 3kW bensinvärmare. Mat lagas på induktionshäll. 100 liter färskvattentank räcker ett bra tag för två personer. Ett 210 Ah 24 V litiumbatteri ser till att man har el ombord. Elsystemet baserat på Mastervolt produkter.

 

  • 230 V laddare på 40 Ampère
  • 24 V 180 A generator
  • 160 W solpanel
  • 2000 W inverter

 

Komfortabel bodel

Man kommer in i bodelen antingen via bodelsdörren eller en öppning bakom passagerarstolen. Det senare alternativet kräver en vig person. Eller om man snabbt måste ta sig iväg för att vulkanen man slagit läger på har fått ett utbrott, eller om man blir bortjagad av den beväpnade markägaren i Texas. Vi gick in genom bodelsdörren. En eltrappa överbryggar markfrigången.

Väl inne möts vi av en bodel präglad av funktion. Designen är enkel. Personligen uppskattar jag de rena linjerna och avsaknaden av onödig utsmyckning. Allt är dessutom precis där jag förväntar mig. Efter en minut är jag hemmastadd.

 

Gott om invändiga stuvutrymmen

Köket är litet men erbjuder allt vi behöver för att laga mat. En induktionshäll, bänk i komposit med helt okej arbetsyta. Insidan av skåpsdörren till det stora köksskåpet är en smart kryddhylla. En lösning jag gärna hade haft i min egen husbil. Kylskåpet är inte stort, men stort nog. Alla beslag och material är av högsta klass, inklusive blandaren. Om man behöver få med sig förnödenheter för en längre expedition finns det gott om plats i dubbelgolvet.

Det finns gott om förvaring inne i bodelen. Två personer kommer knappast få problem att rymma det de behöver.

Bodelen domineras av en U-soffa. Här sitter två personer riktigt bekvämt. Gäster ryms de också. Bordet är stabilt och rymmer en rejäl middag. När det är dags att sova bäddas U-soffan till en 190×134 centimeters dubbelsäng. Om du inte gillar att ligga på lösa kuddar är en bäddmadrass en bra lösning. Den rullar du ihop till ett ryggstöd dagtid. Sängen är bekväm och det är trevligt att ligga och titta ut på stjärnhimlen genom takfönstret.

 

Klent med utvändigt stuv

Utöver de många stuvutrymmena och skåpen inne i bodelen finns det också bra med utvändigt stuv. Ett större utrymme bak som går in under soffan. Här har det stora litiumbatteriet sin plats. Här hittar du också en utvändig dusch. Det finns plats för en del annan utrustning också.

Nuvarande ägare har kompletterat med en utvändig lastlåda i durkaluminium, placerad på bakstammen. Ska man klaga på något är det att det inte finns plats för cyklar. Men å andra sidan, vem cyklar i öknen eller på tundran?

 

I bildgalleriet kan du bekanta dig närmare med denna best till husbil. Klicka för större bild och informativa bildtexter.

Jag tycker

Orangework Lennson 3C är allt annat än en typisk husbil. Den passar absolut inte alla. Men för de som söker ett kompetent offroadfordon för långa vistelser i vildmarken är den svårslagen. Det är svårt att se vad den inte kan klara.

Jag njöt i fulla drag under testet. Landsväg eller skogsväg, spelade ingen roll. Att ha denna kraft, denna kompetens och ändå inte tulla på komforten är en mycket speciell känsla. Det var ett av de roligaste och mest lärorika test jag gjort. Det är lätt att fnysa åt så här specialiserade fordon, de är små men kostar som en tio meters Liner. Men jag kommer aldrig mer fnysa åt dem, jag förstår nu.

Detta ekipage var vid testet till salu för 300 000 Euro. Då har den bara rullat 3 000 mil. Om du vill beställa en ny kan du kontakta Orangewerk. Då kostar den närmare 500 000 Euro fullutrustad.

Jag gillar

  • – Att köra den, on- och offroad
  • – Att den är kompromisslöst specialiserad för ett så specifikt syfte
  • – Det kompakta formatet
  • – Perfekt planerad för två äventyrligt lagda personer
  •  

Jag önskar

  • – Att det fanns plats för två cyklar (får beställa en egen med plats för dem)

Ett av de roligaste tester jag gjort. Och absolut den coolaste husbil jag kört.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift