.

Pössl Roadcamp R

Kompakta husbilar är i ropet. Och det blir inte mycket kompaktare än så här. De flesta modeller ser väldigt lika ut på pappret, vilken man slutligen väljer beror ofta på en viss detalj. I denna modell är det badrummet och sittgruppen som skiljer bilen från mängden.

 

Av Stefan Janeld

 

Solen skiner från en klarblå himmel och vitsipporna bildar matta i den blekingska urskogen som kantar vägen. De 140 hästarna under huven gör bilen lättfotad. Jag kör mer som vore jag i en personbil än en husbil. Inte så konstigt, bilen är marginellt större än en Volvo XC90.

Med en hjulbas på 3450 cm är svängradien snäv, betydligt snävare än på lite större plåtisar. Både 599 och 636 cm versionen har 4035 mm hjulbas.

Att parkera eller manövrera i trånga utrymmen är en barnlek. Till min hjälp har jag dessutom en mycket tydlig backkamera.

Bilen rullar på 15” hjul, idag är 16” vanligare, även på lightchassiet. 16” fyller ut hjulhusen bättre, snyggare. Men det finns andra fördelar med mindre hjul – vägljudet är lågt. Likaså är vindljudet, något som annars kan vara ganska högt i plåtisar med stor taklucka precis bakom föraren. I denna modell sitter taklucka med vev, den är tystare än takluckan som stängs med en bygel. Motorn gör sig bara påmind vid acceleration.

Detta är en plåtis med mycket god ljudkomfort.

Den sexväxlade manuella lådan är lättjobbad och jag kan utnyttja motorns kraft väldigt effektivt. Jag trivs verkligen bakom ratten.

Helt säkert räcker 120 hk motorn, om du vill spara en slant. Men drömmen vore 140 hk med den nya nioväxlade lådan från Fiat. Testbilen baseras på Citroën och till den finns ingen automatlåda. Jag får veta att Pössl bygger merparten av sina bilar på Citroën. Vill man ha Fiat får man beställa och i skrivande stund är väntetiden ett år. I det ljuset känns automatlådan inte lika viktig längre.

Separat duschkabin

Jag stannar och snurrar runt förarstolen. Bordet är större än väntat. I så här kompakta plåtisar är bordet ofta en smal historia och i soffan är det trångt mellan ryggstöd och bordsskiva. Men här är sittgruppen som i 599 och 636 cm plåtisar. Det är möjligt för att badrummet är smalt (eller kort kanske man ska säga, för det är på längden man sparat in). Duschkabinen är placerad i passagen till sängen.

Det är trångt om axlarna att sitta på toaletten, men man sitter inte där så många gånger på en dag, så det går att leva med. Duschkabinen är en smidig lösning, bäst beskriven i bildgalleriet nedan.

Tji garderob

Det går inte komma ifrån kompromisser i så här kort husbilar. I denna modell har man prioriterat badrum och sittgrupp. Även köket sticker ut i viss mån då det har lite mer bänkyta än i de flesta plåtisar – oavsett storlek. Men för att få till allt detta har man tvingats avstå garderob ombord. Det finns bra med överskåp, ett stort utrymme under soffan och garaget är synnerligen rymligt. Lastvikten är hela 780 kg, så man behöver knappast oroa sig för överlast.

Det finns en bäddsats till sittgruppen, en bra sådan, som gör att man kan sova tre personer i bilen. Men med tanke på de begränsade stuvutrymmena har jag svårt att se att tre personer ska bo i bilen någon längre tid.

Och vinter?

Med så här liten volym räcker den luftburna värmaren på 4 kW långt. Ingen behöver frysa ombord. Vill man kan man köpa utvändigt täcke till förarhytten och ett invändigt att hänga innanför bakdörrarna. Det spar en hel del gasol. Vilket kan vara nog så viktigt, för det finns ingen elpatron att stötta med.

En finess som höjer komforten nattetid när det är kallt ute är ett utblås som sprider varm luft utmed bakdörrarna. En lösning jag inte sett tidigare. Se bild i bildgalleriet.

Spillvattentanken är isolerad, men inte uppvärmd och tömningsventilen är placerad utanför isoleringen. Håll ventilen på glänt och ställ en balja under så slipper du att de fryser fast.

Vill man kan man beställa bilen med värmare med elpatron och även med dieselvärmare. Det senare är ett bra alternativ för den som vill resa mycket utanför vårt lands gränser.

Jag tycker

Det är mycket attraktivt med en så här kompakt husbil. Man drar sig inte för att ge sig in i stadskärnor, trånga byar, eller ens för att fickparkera. Det gör den vardagspraktisk och den kan utan problem vara enda bilen i hushållet. Det gör ekonomin fördelaktig. Att det är skralt med golvyta ingår i konceptet.

Det som är svårast att leva med är att det saknas en naturlig plats för ytterkläder. Om jag ägde bilen skulle jag montera en klädstång på toaletten.

För par eller ensamresenärer som vill åka fritt överallt och aldrig avstå en by eller citykärna passar bilen utmärkt.

Fakta

Jag gillar

  • Smidig att köra
  • Ljudkomforten
  • Rejält byggd
  • Välutrustad

Jag önskar

  • En garderob
  • Ramfönster

 

Utrustning: ABS, antispinn, ESP, hillholder, farthållare, elspeglar, AC, backkamera, CD radio, navigator, kylskåp med frysfack, spis med 2 gasolbrännare, Truma Combi 4 kW luftburen gasolvärmare, isolerad spillvattentank, solcell, markis, myggnätsjalusi till skjutdörrens öppning.