När jag för tolv år sedan testade Pössl Roadcruiser blev jag smått förälskad. Byggkvaliteten, boendekomforten och det revolutionerande badrummet imponerade storligen på mig. Modellen bildade skola i hur man inreder en långbäddarsplåtis. Efterföljarna var legio, alla tillverkare ville ha en Roadcruiser i sortimentet. Idag går det tretton dylika modeller på dussinet. Frågan jag ställer mig innan testet är ifall Roadcruiser fortfarande är måttstocken, eller om den blivit omkörd.
Av Stefan Janeld
En sak har inte ändrats sedan modellen föddes. Det känns fortfarande som en fullvuxen husbil. Bilen rullar på ett maxichassi med 16” hjul och kraftig fjädring bak. Motorn är på 165 hk och växellådan manuell.
Detta exemplar är baserat på en Citroën Jumper, tvillingbil till Fiat Ducato. Lika i allt utom drivlina. Men ingen kommer känna skillnad mellan Fiats 160 hk motor och denna. Enda anledningen att prompt välja Fiat är ifall man vill ha automatlåda. Det finns inte till Citroën.
Färden är trygg och jag känner att jag åker med pondus. Kraft saknas aldrig. Motorn passar perfekt, kanske lite overkill. Man skulle gott klara sig med 140 hk versionen. Men kraften i 165 hk motorn är förförande.
Ljudnivån är låg, även i motorvägsfart. Jag åker in på en gropig grusplan för att se om jag kan provocera fram lite missljud. Men icke.
För att vara en så pass kort bil, 636 cm, är den inte särskild smidig att manövrera i trång miljö. Vändradien är 14,2 meter. Många vanliga husbilar av samma längd har kortare hjulbas och en svängradie på 12,4 meter.
Fördelen med en lång hjulbas är att det är en stabil färd. Bilen står emot sidvind mycket bra vilket ger en trygg känsla bakom ratten. Långfärdsplåtis.
Cykelställ är en god idé
Det är gott om överskåp, garaget är stort och det finns några ”lönnfack” i golvet i sittgruppen. Garderoben har sin plats under vänster sängs fotända. Man når den genom att lyfta madrassens fotända, den är slitsad så det går enkelt. Någon lucka i sängens sockel finns inte, tyvärr. Man tvingas sabba bäddningen när man ska in i garderoben.
Man kan bygga om sovrummet till ett stort lastutrymme. Det är en enkel manöver men ändå inget man vill göra varje dag. Ni som vill ha med er cyklar bör skaffa utvändigt cykelställ.
Testbilen var i ett extra påkostat utförande och har då en extra hylla under överskåpen på vänster sida i sovrummet. Hyllan gör att dynor och sängbottnar inte ryms mellan sängens sockel och överskåpen. Det är annars här de är tänkta att spännas fast då man fraktar höga saker.
Kan tyckas vara en miss men om man har behovet att ofta växla mellan sovrum och lastrum bör man enligt mig välja en annan version av Roadrcuiser, jag visar alternativen sist i denna artikel.
Lastvikten är 530 kg, det är nog för två med semesterpackning. Det är snarare bilens format som begränsar vad man tar med sig.
Vintercamping tarvar en del anpassning
Pössl erbjuder flera olika värmaralternativ. Alla ur Trumas luftburna Combi serie. Gasol eller diesel, med eller utan elpatron. I testbilen sitter en 4 kW gasolvärmare utan elpatron. Den kommer hålla bodelen varm och go. Med två gasolflaskor klarar man sig en vecka om det inte blåser allt för mycket. Det sitter en Duocontrol i bilen så du slipper gå ut och växla flaska när den ena tar slut.
Köp till utvändigt isolertäcke för förarhytten och ett invändigt för bakdörrarna så sparar du gasol och får jämnare värme i bilen.
Spillvattentanken är isolerad men inte uppvärmd och tömningen sitter oskyddat. I minusgrader bör man lämna kranen på glänt. Annars fryser den fast.
Jag tycker
Att testa en Roadcruiser är lite som att försöka hålla i en ål. Det jag saknar i testbilen finns i en syskonmodell, en kompromiss jag ogillar i denna version har man avstått i en annan.
Det måste vara fantastiskt att vara säljare för Pössl. Så fort kunden tycker något inte passar kan man bara peka på bilen bredvid.
Roadcruiser har vuxit från att vara en modell till en hel modellserie omfattandes 5 olika versioner. Lägg till det olika utrustningspaket och designversioner.
Styrkan med Roadcruiser har sedan den lanserades varit att den ger sina ägare en kompakt men komfortabel bostad som kan mäta sig med panelbyggda husbilar. Sovrummet är lika bekvämt som i en vanlig husbil, sittgruppen likaså och badrummet är fullvuxet.
Jämfört med den bil jag testade 2009 har badrummets jalusivägg blivit mer funktionell, att bädda sittgruppen är inte längre en nödlösning och de husvagnsfönster jag alltid stör mig på är utbytta mot ramdito.
Värmaren har flyttats från sovrummet till sittgruppen för att ge plats åt en garderob, ett bra byte som dessutom gör att man kan få en stor kyl utan att helt avstå garderob. Hade jag varit kund hade jag dock valt en mindre kyl för att få två garderober. En lätt åtkomlig för var dag och så den under sängen för kläder jag har mer sällan.
Roadcruiser är enligt mig fortfarande referensen i plåtisarnas mellanklass. Det är inte många modeller som kan erbjuda samma kvalitet och komfort för pengarna.
Fakta
- Modell Pössl Roadcruiser
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Citroën Jumper heavy
- Motor 2,2 Blue HDi 165 hk
- Vridmoment 370 Nm
- Växellåda 6 växlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 530 kg
- L x B x H 636 x 205 x 258 cm
- Axelavstånd 4 035 mm
- Ståhöjd 191 cm
- Bränsletank 90 liter
- AdBlue tank 15 liter
- Vattentank 100 liter
- Gråvattentank 92 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris, från ca: 648 000 kr
- Pris som testad: 758 958 kr
- Hemsida: www.poessl-mobile.de
- Vi lånade bilen av Husbilar Pukavik
Jag gillar
- Sovrummet
- Kvalitetskänslan
- Välutrustad
- Stadig på vägen
- Ramfönster
- Prisvärd
Jag önskar
- Släde i gasolutrymmet
- Dörr in till garderoben under sängen
Utrustning: ABS, antispinn, ESP, hillholder, farthållare, elspeglar, AC, backkamera, CD radio, navigator, Slimtower kylskåp med frysfack, spis med 2 gasolbrännare, Truma Combi 4 kW luftburen gasolvärmare, isolerad spillvattentank, solcell, markis, myggnätsjalusi till skjutdörrens öppning.