.

Prisfälla eller fyndpris? Vi reder ut instegsklassen

Vilka förväntningar kan man ha på en husbil där krutet lagts på att erbjuda lägsta möjliga prislapp?

Öppningsbilden till denna artikel visar en husbil i instegsklassen. Modernt byggd, modern drivlina, hyggligt utrustad. Finns det egentligen någon anledning att sikta högre? Förutom den status en exklusiv husbil skänker sin ägare.

 

Av Stefan Janeld

 

Italienska tillverkare var först ut med en låg prislapp som vapen i kriget om marknadsandelar. När det lyckades kunde de etablerade fabrikaten inte tiga still.

Istället för att fortsätta smutskasta billiga bilar började man bygga egna i samma prisklass. Men inte under eget namn, ajabaja, inte solka sitt goda namn med billiga bilar. Varumärken som Itinéo, Moovéo, Sunlight, Carado föddes. Och än idag föds nya lågprismärken varje år. Ibland blir de kortlivade, ibland framgångssagor.

Vad är en instegsbil?

Definitionen varierar beroende på vem du pratar med. Concorde anser sin lägsta modellserie, Credo, vara en ”einsteiger” trots prislapp på väl över en miljon kronor.

Vår definition är husbilar med en prislapp på max 700 000 kronor. En hög ribba, men vi väljer den eftersom flera svenska importörer av instegsbilar har för vana att sälja sina fordon välutrustade, det trissar upp priset.

Bilar vars prislappar startar på 700 000 kronor i naket skick, läs osäljbart, kvalar inte in som instegsbil.

Trots den höga ribban kvalar inga helintegrerade bilar in. De billigaste helintegrerade bilarna har en prislapp över 800 000 kronor.

Några som däremot kvalar in – men ändå inte gör det – är inredda skåpbilar, så kallade plåtisar, där endast ett fåtal kostar över kvalgränsen. Men de spelar i en annan division och ska mätas efter en annan måttstock – därför väljer vi bort dem i denna artikel. Samma sak gäller Campers, som också klarar prisgränsen. Dock ska sägas att både plåtis och camper är utmärkta entrébiljetter till husbilslivet.

Man kan definiera en instegsbil som en husbil med absolut lägsta standard, typ:

  • Enklare möblemang – kantigt, lägre finish, enklare hopsatt
  • Kort tillvalslista
  • Få alternativ (om några alls) på fanér och textilier
  • Ej vinterutrustad
  • Billigare versioner av bodelsdörr, fönster och takluckor
  • Plastiga beslag
  • Lägre finish överlag

 

Lyckligtvis överträffar många instegsbilar den lägsta tänkbara standarden – av ekonomiska skäl! I samma fabrik byggs exklusivare bilar på samma lina som instegsbilarna. För att få en rationell, billigare, produktion ”ärver” därför instegsmodellerna både det ena och det andra från sina exklusivare syskon. Det kan handla om att bodelen byggs utan trä, att rutorna är lite bättre än de billigaste, att beslagen är rejälare än väntat etcetera.

Faktum är att många tillverkare får trixa en hel del för att motivera skillnaden i pris mellan sina mellanklassbilar och instegsmodeller. Man tar bort fönstret i bodelsdörren, lägger antisladdsystemet på tillvalslistan, tar bort största motorn ur tillvalslistan, erbjuder inga totalvikter över 3 500 kilo och så vidare.

Instegsbilars inredning är enklare. Spinkiga bordsskivor, tunnare dynor. Knappast ombonat men funktionellt.
Inte alla instegsbilar känns påvert inredda. Denna Elnagh har en mer ombonad och designad interiör.

Volymer ger kvalitetsfördelar

Instegsbilar ska ha så många gemensamma delar som möjligt med sina syskon i familjen för att snabba på produktionen. Tid är som bekant pengar. Från det att ett chassi rullar in på montagelinan bör det rulla ut igen som färdig husbil inom tolv timmar. I det tempot finns ingen plats för kundanpassade lösningar.

Köksmodulen är ofta gemensam, två badrumsmoduler – delat badrum eller samlat – kan varieras, rutornas placering är densamma för långbäddarsbil som för den med drottningsäng, likaså eventuella luckor och, slutligen, sittgruppens moduler är desamma men placeras lite olika beroende på hur mycket plats det finns.

Bra eller dåligt?

Bra. Förutom ett lågt pris får vi en bil där det är lätt att hålla reservdelar i lager. En annan fördel med en rationell – snabb – produktion är att man strävar efter enkla installationer. På VVS-sidan innebär det en rejäl tryckvattenpump istället för en klenare dränkbar. Den extra kostnad den rejälare pumpen innebär i inköp sparar man in på en snabbare installation. Den dränkbara kräver tidsödande eldragningar mellan pump och tappställe.

Instegsbilarna var först LED-belysning. Varför? Jo deras lager av omoderna halogenlampor gick åt snabbt. Premiumtillverkarna som satt på stora lager var tvungna att hävda att de höll kvar vid halogen för det ”trevligare ljusets” skull. Jomenvisst…

Håller värdet

De allra billigaste instegsbilarna sägs vara begagnatdödare. Till exempel: en tio år gammal premiumbil som kostar i nivå med en sprillans instegsbil får tuff konkurrens på marknaden eftersom folk sätter värde på nybilsgaranti, obegagnade sängar och nya tekniska saker som kyl, värmare, vattenpump, spis och gasolsystem.

Ser vi till värdeminskning är instegsbilarna rena rama sparbössorna jämfört med sina exklusivare kusiner. Värdetappet på en husbil är cirka 20-30 procent de första tre åren, i reda slantar 250 – 500 000 kronor. En instegsbil tappar under samma tid 100 – 150 000 kronor. Instegsbilen ”bottnar” dessutom tidigare. Med det menar vi att värdeminskningen bromsar in tidigare och går sedan långsammare.

Leder utvecklingen

Idag håller få tillverkare fast vid bodelar byggda med träreglar. De flesta använder plastreglar, en del aluminiumreglar, andra bygger helt utan regelverk. Trä försvagas av fukt, det gör inte plast. Båda materialen kan dock vara grogrund för mögel så någon halleluja lösning är inte träfria bodelar.

Faktiskt var det italienska instegstillverkare som gick i bräschen för att byta ut träreglarna. Visst, Kabe har haft plast i alla tider och tillverkare som Hymer, Frankia, Concorde och några till har träfria konstruktioner sedan länge, men ute i Europa var det ingen som pratade träfritt för 15 år sedan.

2010 valde jättekoncernen Trigano att överge träreglarna och frigoliten till förmån för plastreglar och isolering med slutna celler – styrofoam. Deras volymer var så stora att materialkostnaderna inte steg nämnvärt. Det var deras Italienska varumärke Ci/RollerTeam som tog fram och testade tekniken. När de var övertygade om dess goda funktion spreds den till övriga fabrikat i koncernen.

Man var så övertygade om systemets förträfflighet att man gav sex (6) års garanti mot fuktskador. Mer än någon annan vågade ge vid den tidpunkten.

Det satte press på konkurrenterna. Om en instegsbil kunde byggas träfritt och säljas med generösa garantier, hur ska man då motivera betydligt högre prislappar för bilar byggda på åttiotalsvis utan långa garantier?

Svaret var givet: Det kunde man inte.

Trä i konstruktionen inte är negativt i sig. Håll bara vattnet ute så fungerar det utmärkt. De exklusivare tillverkarna var duktiga på att hålla vattnet ute, de såg inte behovet att byta material som instegstillverkarna, vars bilar var mycket hårt drabbade av fuktskador. Men faktum kvarstår, det var i och med Trigano gruppens satsning vi idag har bättre byggda husbilar utan att priserna skenat.

För tio år sedan kvalitetskontrollerades instegsbilar endast genom stickprov, var tionde eller var tjugonde bil synades. Man ansåg att kvalitetskontrollen tog värdefull produktionstid. Idag går varenda bil igenom en mer eller mindre noggrann kvalitetskontroll. På bilden en RollerTeam som duschas i jakt på läckage.
Rationell produktion är en nyckel till lågt pris. Genom att använda samma möbelmoduler i flera olika modeller kan produktionstakten hållas hög. Här står garderober färdiga att lyftas in. Bilden är tagen på Rimors fabrik.
BildtInstegsbilar har en solkig historia fylld av fuktskador. Idag har bekymren minskat väsentlig. Bilarna byggs ofta med plastreglar istället för reglar av trä. Plast bryts inte ner av fukt som trä. Skulle vatten komma in blir skadan inte lika omfattande.ext
BildtextFör tio år sedan var isolering med slutna celler förbehållet premiumklassen. Idag har flertalet instegsbilar den begivenheten. Fördelen är att den inte tar upp vatten på samma vis som frigolit. Skillnaden är stor, 0,3 procent mot 5 procent. Du känner igen isoleringen på den klarblå färgen. Men det finns även rosa och gulaktig, färgen beror på vem som tillverkar.

Nackdelarna

Det du försakar när du köper en instegsbil handlar mycket om känsla. Det blir aldrig lika ombonat i en bil med enkla material. Det är sällan samma omtanke lagd vid detaljer som betyder mycket i det dagliga livet ombord. Man lägger heller inte samma omsorg på tekniska installationer.

 

Det kan handla om:

  • – hyllor i överskåpen som gör att man kan utnyttja dem bättre
  • – lådor istället för underskåp i köket
  • – riktiga läslampor i sittgruppen istället för ett allmänljus
  • – rejäla kablar istället för tunna.
  • – skruvade kabelanslutningar istället för simpla stift
  • – Kablar med rätt anpassad längd istället för standardkablage som används oavsett bilens längd med påföljd att man måste gömma ”skatbon”.
  • – Långt mellan fästpunkterna för slangar och kablar dragna under bilen. Med tiden töjs kabeln/slangen. Kabeln brister, slangen samlar vatten som blir grogrund för bakterier och dålig lukt.
  • – möbelstift istället för skruvar
  • – dålig passform på möblerna
  • – slarvigt iskruvade skruvar
  • – tunna textilier som snabbt förlorar sin färg och form
  • – värmare med långa slangar och få utblås fördelar värmen ojämnt
  • – känsliga plastkjolar runt bilen går sönder vid minsta lilla stöt.
  • – lastluckor med bristfällig tätning
  • – ramlösa rutor med simpel gummitätning som efter några år inte förmår hålla vattnet ute. Listen krymper helt enkelt och ”genar” i hörnen vilket ger vattnet fri väg in i väggen.

 

På pappret kan instegsbilen verka precis lika fin och funktionell som en dyrare mellanklass- eller premiumbil.

Ta värmesystemet som exempel:

Även om instegsbilen är försedd med samma 6kw Truma-panna som mellanklassbilen skiljer det i hur systemet runt värmepannan är uppbyggt.

Det krävs en hel del för att bygga en husbil med god värmekomfort.

  • -Man ska placera värmaren centralt i bilen
  • -Se till att slangarnas längd hålls nere
  • -Att luften kan cirkulera runt möblerna, in i överskåpen och så vidare.
  •  

Ett väl uttänkt värmesystem tar tid att bygga, den tiden finns inte när instegsbilen sätts ihop.

Solpanelen är ett annat bra exempel. Bara för att bilen har en 100 watts solpanel betyder inte det att den är maximalt effektiv. För att solpanelen ska leverera maximalt måste den ingå i en kedja av högkvalitativa produkter – kablar, regulatorer, batteri. Sparar man in lite i varje led blir funktionen sämre.

Vi har vintertestat åtskilliga instegsbilar, de klarar sig bättre än man tror. Om du bara undantagsvis använder bilen vintertid kan du absolut nöja dig med en instegsbil.

Kvalitet inte samma sak som lyx

När vi pratar livslängd och problemfritt ägande klarar sig instegsfabrikaten bra. Enkel konstruktion och låg utrustningsnivå är en fördel om vi håller med om att ju mer prylar, ju mer invecklade system, desto mer kan fallera.

Vi har testat begagnade instegsbilar som efter fem-sex år på vägarna är i mycket gott skick. Å andra sidan har vi sett instegsbilar med bara ett par år på nacken där bordet lämnat väggen och soffans möbelstift lossnat vilket fått den nära ett haveri.

Många talar om instegsbilarna usla vinteregenskaper som ett exempel på deras låga kvalitet. Men i tidningens första vintertest var det bara McLouis som kunde ta sig upp för isiga backar. Anledningen var att den lättare bodelen inte lyfte framvagnen som den gjorde hos de tyngre mellanklass- och premiumbilarna. Framdäcken fick fäste. Och det är ju ingen dålig vinteregenskap.

Vi har testat instegsbilar ner till -20 grader och aldrig frusit ombord. Dock har tömningen av gråvattentanken gjort det och renderats obrukbar. Och värmefördelningen ombord var inte särskilt god. 18°C i sittgruppen och 25°C i sovrummet är tvärt emot vad man önskar sig.

Gasolen går åt i raskare takt i en dåligt isolerad bil. I överskåpen blir det kallt och is bildas lätt på ställen dit varm luft inte kan cirkulera. Till exempel. Men det är egentligen inget kvalitetsproblem, instegsbilar är inte byggda för svensk vargavinter.

Används den sommartid och skyddas mot snö och is vintertid kommer en instegsbil vara till glädje lika länge som en dyrare husbil.

Summering

Instegsbilarna är generellt sett prisvärda husbilar. De har samma faciliteter – sovrum, kök, badrum, sittgrupp – som sina dyrare släktingar. Låt vara i enklare utförande.

Att få lite bättre kvalitet, lite mer ombonad känsla, lite mer komfort kostar oproportionerligt mycket pengar därför att det du betalar för är den extra tid det tar att bygga en bättre, kanske till och med en personligt anpassad, husbil.

När en instegsbil ska rulla genom en fabrik på tolv timmar behöver en mellanklassbil tre fyra dagar och en premiumbil en dryg vecka.

En Concorde spenderar sex veckor på linan varav tre dagar är kvalitetskontroll och urstädning. En instegsbil går igenom slutkontrollen på några timmar, inklusive täthetstest. Ja, ni förstår.

Kommer du ha bilen länge och använda den mycket, kanske året runt, då är instegsbilen inte rätt melodi. Tillåter budgeten inte en dyrare husbil är vår rekommendation att leta en bättre begagnad husbil av mer påkostad modell.

Är du nybörjare och vill testa på husbilslivet är en sprillans instegsbil ett tryggt val. Inte så kostsam, bra finansieringsmöjligheter, fulla garantier och liten värdeminskning är fördelarna. Dessutom är det ett attraktivt inbyte den dag du vill byta upp dig.

Till sist - instegsbilar utomlands vs Sverige

Hade denna artikel skrivits för tyska eller franska läsare hade den skiljt sig åt en hel del. På dessa marknader finns instegsbilar i en prisnivå en bra bit under de som säljs i Sverige.

De billigaste bilarna jag sett på mässorna i Europa har kostat 23 000€. Då pratar vi rejält avskalade bilar med lövtunna madrasser, portabla spisar, minsta motorn, inga armstöd på stolarna fram och med bodelsdörr som släpper in rikligt med frisk luft när den är stängd.

Inte sällan säljs dessa bilar genom så kallade discount-handlare. Alltså företag som endast arbetar med låga priser som argument. De har inte ens verkstäder som monterar de tillbehör du beställer, än mindre som kan serva eller laga bilen efter köpet.

När du hämtar bilen ligger markisen kvar i sin kartong bredvid bilen. Du får skruva dit den själv. Samma visa med radion, solpanelen, invertern eller vad det nu är du velat ha.

Det blir onekligen billigt. Men man kan fråga sig hur väl den där markisen blir monterad. Skulle den ramla av är det inget du kan skylla på handlaren.

Och om du funderar på att importera en dylik husbil som begagnad är rådet att syna alla installationer lite extra noggrannt.