Har ni hittat vår Köp & Sälj? Massor av nya och begagnade husbilar till salu. Navigera till Köp & Sälj i menyn!

.

Prisvärt alternativ till litiumbatteri

Tekniska produkter är alltid som bäst när de är i slutet av sin livscykel. Man kan med fog hävda att bly/syra batterier är på väg att fasas ut som förbrukningsbatterier och ersättas av litiumbatterier. Men det finns en batteriteknik baserad på bly och syra som i vissa stycken kan mäta sig med litium – lead/carbon kallas det, bly/kol på svenska.

Av Stefan Janeld

Nackdelarna med traditionella bly/syra batterier är främst två.

  • 1: De är svåra att ladda fullt eftersom det inre motståndet ökar i takt med att de laddas.
  • 2: Man bör bara använda ca 50% av batteriets kapacitet innan polspänningen sjunker under den nivå som krävs för att driva förbrukarna. (det går att ta ut mer, men då är det risk att batteriet tar stryk)
  •  

Litiumtekniken råder bot på båda dessa svagheter och som bonus väger de hälften av ett bly/syra batteri och har en betydligt längre livslängd. Sett till livslängden kan man argumentera för att de faktiskt är billigare än bly/syra batterier.

Ett litiumbatteri på 100Ah kostar idag mellan cirka 10 000 och 25 000 kronor. Det som skiljer mellan de billigare och mer exklusiva batterierna går jag inte in på här. Kollega Stig jobbar som bäst på en sådan artikel, håll koll på sidan.

Hur man än vrider och vänder på saken är ett litiumbatteri en rejäl utgift. Vill man ha bättre prestanda än traditionella bly/syra batterier men inte betala för litium, kan man välja bly/kol batterier. De kostar betydligt mindre men har flera av litiumbatteriets fördelar.

Höga prestanda

Bly/kol batterier är i princip ett underhållsfritt bly/syra batteri där man på den negativa elektroden använder en bly/kol komposit.

Kolet skyddar de negativa plattorna från sulfatering. Detta gör att man kan ta ut mer energi ur batteriet utan att det tar skada. Detta är en mycket viktig fördel. Sulfatering är en beläggning på den negativa plattan som hindrar syran att få kontakt med blyet, därmed alstras ingen energi på den ytan, det påverkar batteriets prestanda negativt. Sulfatering sker i oladdade batterier, därför är det viktigt att hålla blybatterier laddade. Många bly/syra batterier kasseras innan sin tänkta livstid pga sulfatering.

Kolet främjar även energiutbytet vilket gör att batteriet tar laddning fortare då det inre motståndet är lägre.

Det är ofta svårt att ladda ett bly/syra batteri fullt med bilens generator eller den inbyggda laddaren i husbilen. Detta problem minskas väsentligt med ett bly/kol batteri.

Fördelarna med bly/kol i korthet:

  • 1: Man kan använda 70-80% av batteriets kapacitet (bly/syra ca 50% innan det tar skada)
  • 2: Längre livslängd (fler laddcykler)
  • 3: Tar laddning fortare
  • 3: Mindre risk för sulfatering
  • 4: Bättre egenskaper i kyla (en fördel även mot litium)

20% längre livslängd

Antalet laddcykler är beroende på hur mycket man laddar ur vid varje cykel. När man jämför batterier anges antalet cykler vid 100% DoD (depth of discharge). Man har då använt hela batteriets nominella kapacitet.

Vid 100% DoD klarar ett bly/kol batteri ca 500 cykler. Så använder vi inte bodelsbatterier i husbilen. Med en 40-60% urladdning per cykel kan man räkna med 1 000 – 1 500 laddcykler.

AGM och gel batterier har en livslängd på ca 400 laddcykler vid 100% DoD. Så ett bly/kol batteri har ca 20% längre livslängd än ett AGM batteri.

Litiumbatterier klarar minst 2 000 laddcykler vid 100% DoD. Vi har sett siffror på upp till 5 000 cykler för de mer påkostade.

Fördelar vid installation

En inte försumbar fördel för bly/kol tekniken är vid installation. Man kan byta rakt av från det AGM batteri man hade. Det enda man ska göra är att ställa laddaren på ”GEL läge” ty bly/kol batterier ska likt GEL batterier laddas med högre spänning.

Om man jämför med att byta till ett litiumbatteri, där det ofta krävs nya, grövre, kablar för att hantera de höga ampèretal som man kan ladda ett litiumbatteri med är det betydligt enklare att uppgradera till bly/kol batteri.

Prisvärt

Ett 100 Ah AGM batteri av god kvalitet kan du idag få för ca 3 000 kronor. Litium börjar på strax under 10 000 kronor. Det finns billigare, förvisso. Men de ska man enligt oss undvika.

Bly/kol batterier kostar mellan 4 000 och 5 500 kronor för ca 100 Ah. Det är vad man fick ge för ett AGM för några år sedan.

Det är helt klart att bly/kol har ett mycket bra pris/prestanda förhållande.

Mer om batterier kan du läsa här.

Inte så vanligt

Vi blev uppmärksammade på bly/kol batteri på en mässa nyligen. I Sellpowers monter. Inte alla batteritillverkare har baterier med denna teknik. Vi känner till två.

UPLUS från Sellpower
Victron har även de lead/carbon baterier i sitt program

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email