Meny

.

Priset knappast avgörande.

RoadCar mÄ vara marknadens billigaste plÄtis, men det finns fler skÀl Àn sÄ att ta en titt pÄ skapelsen. Som det stora köket, den skrammelfria fÀrden och det faktum att sittgruppen blir en riktigt bra extrasÀng.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

RoadCar mĂ„ vara ett helt nytt fabrikat pĂ„ marknaden, men en rookie Ă€r den knappast. Bakom skapelsen stĂ„r Europas största inredare av skĂ„pbilar – Pössl.  Och den byggs i en av de mest vĂ€loljade husbilsfabrikerna i Europa – Capron. DĂ€r byggs Ă€ven Sunlight och Carado, billiga husbilar som fĂ„tt ett vĂ€lförtjĂ€nt rykte om sig att vara bekymmersfria att Ă€ga. Det bĂ„dar gott.

För att Capron skulle kunna Äta sig uppdraget att bygga RoadCar öppnade man upp en ny produktionslinje enkom för att inreda skÄpbilar. Det planerades för 600 fordon men enligt insatta kÀllor klarar man av 1 000 bilar.

Tre modeller stÄr till buds. TvÄ med tvÀrbÀdd, en sex meter kort och en Ànnu kortare pÄ 5,4 meter. Och sÄ testbilen med lÄngbÀddar och en lÀngd pÄ 6,36 meter.

Basmodellen startar pÄ 370 000 kronor med minsta motorn pÄ 115 hÀstar och utan lull-lull. FÄ vÀljer den. Realistiskt ligger priserna mellan 420 000 och 500 000 kronor beroende pÄ modell och utrustningsnivÄ.

Tyst fÀrd

Testbilen har försetts med en 150 hÀstar stark motor och manuell lÄda. Den har antispinn, antisladd, airbags, ABS bromsar och hjÀlp för start i backe. Det senare var en vÀlsignelse under testet eftersom dagen var kall och ishal. Att starta i uppförsbacke pÄ isig asfalt med sommardÀck krÀver en nÀtt gasfot. Vilket underlÀttas om man vet att bilen stÄr kvar en stund efter att man lyft foten frÄn bromsen. Som ni förstÄr blev det inga fartexcesser under testet.

Fiats 150 hk motor  Àr idag den populÀraste motorn i husbilar i Europa och passar bilen mycket bra. Vill du spara en slant kan jag meddela att jag har kört mÄnga plÄtisar med 130 hÀstar under huven utan att sakna kraft. Den lilla motorn pÄ 115 hÀstkrafter Àr snÄlvalet viktmÀssigt, prismÀssigt och brÀnsleekonomiskt. SÄ lÀnge man kör mjukt.

Jag har vÀldigt begrÀnsad erfarenhet av drivlinan, helt enkelt för att den Àr sÄ ovanlig. Vilket knappast gör underverk pÄ andrahandsmarknaden den dag bytet stÄr för dörren.

Ljudkomforten ombord Ă€r pĂ„ ”Capronskt vis” god. Möblerna skramlar inte ens pĂ„ gropig grusvĂ€g typ tvĂ€ttbrĂ€da. Helt tyst blir sjĂ€lvklart inte fĂ€rden pĂ„ detta underlag. Det smĂ€ller i hjulstĂ€llen och gruset som sprutar upp resonerar i hjulhusen. PĂ„ slĂ€t asfalt Ă€r ljudkomforten hög.

Den typ av taklucka som sitter i testbilen brukar ge en hel del vindbrus i motorvÀgstempo, nÄgot jag inte kunde testa med tanke pÄ vÀglaget. Ha den i Ätanke manar jag den som tar en provtur i vÄr.

Lastar tungt lÀtt

Med sÀngen uppfÀlld fÄr man in rejÀla Ikeapaket eller jordsÀckar till en villatrÀdgÄrd. TillÄten last Àr 679 kilo (med minsta motorvalet och orÀknat extrautrustning), vilket Àr mycket för biltypen.

ÖverskĂ„p finns en masse och Ă€ven en garderob. Köket slĂ„r troligen plĂ„tisrekord i arbetsyta ­– gott om förvaring för torrvaror och utensilier. KylskĂ„pet drivs med kompressor, inte gasol. NĂ€r sommaren visar sig frĂ„n sin bĂ€sta sida Ă€r det bara matlagningen som krĂ€ver gasol. Nice.

Testdagen var som sagt iskall. VÀrmaren gick korta stunder och slog av nÀr termostaten deklarerade att det var varmt nog ombord. En bidragande, kanske avgörande, anledning till den effektiva uppvÀrmningen Àr att vÀrmaren Àr placerad under dinettesoffan. VÀrmesystem med centralt placerad vÀrmare Àr effektivare Àn system dÀr man placerat vÀrmaren lÀngst bak. En bra detalj Àr ett vÀrmarutblÄs i huvudÀndan pÄ vÀnster sÀng. Annars brukar utblÄsen förpassas till golvnivÄ Àven dÀr bak.

Spillvattentanken har sin plats under bilen. Den Àr isolerad men tömningsventilen i metall sitter helt oskyddad pÄ utloppsröret. Vintercamparen fÄr rÄdet att vintertid leva med öppen kran och sÀtta en balja under.

Jag tycker

Mina förvÀntningar pÄ RoadCar var lÄga. Det jag sÄg som hastigast pÄ höstens mÀssor lÀmnade inget bestÄende intryck. Men efter att ha umgÄtts med bilen en tid och synat den i sömmarna vÀxer den.

Bilen Àr prisvÀrd. Skillnaden till en Pössl/Globecar Àr inte sÄ stor som man först kan tro. Det jÀmnar nÀmligen ut sig lite nÀr man utrustar dem till jÀmförbara nivÄer. Det skiljer ca 40-50 000 kronor i slutÀndan. Mindre Àn vÀntat men fortfarande en hygglig slant .

Köket sticker ut. Ingen plÄtis har, mig veterligen, större bÀnkyta.

Jag uppskattade Àven vÀrmarens placering och vÀrmesystemets utförande.

Att bÀdda sittgruppen sker knappast blixtsnabbt, men resultatet blir bra. De extra dynorna tar dock en hel del lastutrymme i ansprÄk.

Vad försakar den som köper marknadens billigaste plĂ„tis? Det handlar mestadels om finish, design och teknisk förfining – och: status, det höjs inga ögonbryn i villaomrĂ„det med en RoadCar pĂ„ uppfarten.

En prisvÀrd, flÀrdfri, funktionell plÄtis med allt som krÀvs för att upptÀcka Europa pÄ tu man hand, om du frÄgar mig.

Fakta

Vi gillar

  • Prislappen
  • Köket – för arbetsytan
  • Gott om överskĂ„p
  • God lastvikt
  • Inga sidofönster bak – skönt vintertid. Bakrutorna Ă€r lĂ€tta att isolera bort med invĂ€ndigt tĂ€cke

 

 

Vi önskar

  • Att sĂ€ngarnas madrasser inte hade lösa passbitar utmed vĂ€ggarna
  • Att 230V intaget satt nĂ„gon annanstans Ă€n under motorhuven
  • Stabilare bord, det glappar i vĂ€ggfĂ€stet (justeringsfrĂ„ga?)

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystem, Hill Descent Control, hillholder, elspeglar, elhiss, AC, farthÄllare, 4kw Truma luftburen vÀrme, 80 liters kyl med frysfack, myggnÀtsdörr, bÀddbar sittgrupp

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift