Husbilar har blivit bÀttre för varje Ärsmodell. Modernare material som stÄr emot fukt, lÀttviktsmaterial som hjÀlper till att fÄ vettiga lastvikter, chassin med bÀttre komfort och moderna motorer med bra kraft genom hela varvtalsregistret.
Dagens husbilar Àr generellt sett de bÀsta som byggts och de blir bÀttre för varje Är. Evolutionen Àr lÄngsam, men stadig.
Men det finns saker som var bÀttre förr, som gjorde husbilslivet bÀttre. à tminstone om ni frÄgar mig. HÀr Àr fyra saker jag vill ha tillbaka.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Fiats 3.0 liters motor
Motorn Àr kÀnd för sin robusta konstruktion. Ett urstarkt motorblock, kamkedja, effektuttaget kunde av trimmare mer Àn fördubblas utan att motorn gick sönder. Inte för att nÄgon trimmade sin husbil pÄ detta vis. Men motorn har haft mÄnga tillÀmpningar och de som trimmade hÄrdast tÀvlade i bÄtracing.
Den som har en husbil och vill öka effektuttaget ska vara försiktig. Inte för att motorn far illa. Men vÀxellÄdan klarar inte mer Àn 400 Nm. SÄ var försiktigt.
Â
Motorn Àr vrÄlstark och körkÀnslan Àr avslappnad, rofylld rent av.
Idag Àr den ersatt av Fiats 2.3 liters motor som i sitt starkaste utförande har smidda kolvar, variabel turbogeometri och förmodligen en del annat godis som jag inte kÀnner till. Motorn har specifikationer som pÄ pappret övertrÀffar sin voluminösare företrÀdare.
Men ÀndÄ, nÀr jag kör en Àldre husbil med 3.0 liters motorn Àr det en annan kÀnsla. Kraften levereras annorlunda, lugnare. Och Àven om vridmomentet Àr lÀgre Àn pÄ dagens motor upplevs motorn som starkare.
Â
Fiat menade att motorn inte gick att fÄ tillrÀckligt ren för Euro 6 avgaskrav. Men det var nog inte helt sant. Hos Iveco lever den nÀmligen vidare i flera olika versioner frÄn 160 hk till 210.
NÀrmare sanningen Àr nog att man ville fÄ ner vikten och dÀrför valde att satsa pÄ 2.3 liters motorn. Ett logiskt val, att hÄlla husbilar under 3,5 ton Àr ingen lÀtt uppgift.
Men mÄnga husbilar pÄ Fiat har högre totalvikter, i dessa skulle motorn vara vÀlkommen tillbaka.
120 liters brÀnsletank
Förr kunde man vÀlja 60, 90 eller 120 liters dieseltank till sin Fiat baserade husbil. Till 3.0 liters motorn var 120 liters tank standard.
Idag Àr tanken borta. Största tanken Àr 90 liter. Man sÀger att det Àr för att fÄ plats med Ad-Blue tanken. Och det Àr sÀkert sant.
Men idag Àr dieselvÀrmare allt populÀrare och att ha 30 liter extra diesel vore guld vÀrt. Den extra vikten kan man spara in pÄ att ha en gasolflaska istÀllet för tvÄ. Om man har kompressorkyl och dieselvÀrmare kan man klara sig lÀnge pÄ en liten 2 kg flaska som driver spisen
AL-KO ARS
Det var inte lÀnge sedan AL-KO presenterade en lösning för bÀttre komfort i plÄtisar. De kallade lösningen ARS (AL-KO Rear Suspension). Satsen bestod av dÀmpare med annan karaktÀr Àn Fiat original, spiralfjÀdrar att placera runt genomslagsgummit som assisterar bladfjÀdern och ett kortare genomslagsgummi som tillÄter extra fjÀdringsvÀg.
Vi testade satsen pÄ en fullastad plÄtis och resultatet var över förvÀntan.
TyvÀrr har AL-KO slutat med produkten. Inte för att den sÄlde dÄligt eller inte höll vad den lovade. Nej, man har slutat med den av företagspolitiska skÀl. I mitt tyckande Àr det sÀmsta tÀnkbara anledning och jag hoppas de tÀnker om.
HÀr kan ni lÀsa vÄrt test av systemet.
Â
Bakhjulsdrivna 3,5 tons husbilar
Fiat Àr vanligaste basen att bygga husbil pÄ. Alltid framhjulsdriven. Mercedes brukade vara detsamma som bakhjulsdrift. Men sedan de lanserade senaste versionen av Sprinter som finns Àven som framhjulsdriven har de flesta tillverkare valt att bygga pÄ den framhjulsdrivna varianten.
Ska man ha bakhjulsdriven husbil fÄr man vÀlja ett tyngre chassi frÄn Iveco eller ta steget upp till lastbilschassin.
Men Ford Transit och Renault Master finns som bakhjulsdrivna. UtmÀrkta basfordon att bygga husbil pÄ. Billigare Àn Fiat dessutom. Men tyvÀrr har de inte tillrÀckligt lÄnga chassin för att det ska gÄ att bygga 7,5 meters husbilar med rimligt överhÀng. Men upp till sju meter husbil funkar.
Att ha drivningen pĂ„ bakhjulen har flera fördelar. Den frĂ€msta Ă€r att tyngden hamnar över drivhjulen vilket ger gott grepp. I uppförslut ökar marktrycket ju mer det lutar vilket gör en bakhjulsdriven bil till en bergsget. Med bakhjulsdrift kan man dessutom montera tvillinghjul, fyra hjul pĂ„ samma axel. Det ger dubbla kontaktytan mellan bil och vĂ€g â mycket bra grepp!
TÀnk er en sju meters alkovbil med tvÀrbÀdd bak, stort garage, vattenburen vÀrme frÄn Alde, uppvÀrmd spillvattentank och en prislapp under 700 000 kronor. En instegsbil för nordiska förhÄllanden.