Meny

.

Servat gasolsystemet på sistone?

Ett väl underhållet gasolsystem gynnar säkerheten. Det är varken svårt eller dyrt. Så varför slarva?

 

Gasflaska, reduceringsventil, slang, kopparrör, kranar och slutligen en förbrukare. Så ser gasolsystemet ut i en husbil. De flesta delar i systemet har begränsad livslängd. Inte så att det står ett bäst före datum tryckt på produkten, man ska själv hålla koll. Det gör man genom provtryckning, jag rekommenderar att man provtrycker systemet inför varje säsong. Chansa inte på att inget tagit stryk under vintern.

När du låter provtrycka systemet är det av yttersta vikt att det går rätt till. Jag vet av erfarenhet att det ibland görs på fel sätt. Och det är livsfarligt!

När man provtrycker ska man göra det med tre gånger arbetstrycket i tio minuter. Våra system arbetar med 30mbar, alltså ska man provtrycka med 90 mbar.

Anledningen att man provtrycker med så högt tryck är om reduceringsventilen går sönder måste systemet stå pall för trycket.

Jag har flera gånger sett hur den som ska provtrycka kopplar loss flaskkopplingen och ansluter manometern. Med resultatet att testet blir värdelöst! Eftersom han kopplar på före reduceringsventilen kommer ventilen sänka trycket till 30mbar och systemet utsätts aldrig för de 90 mbar som det ska klara.

Byt reduceringsventil ofta!

Reduceringsventilens gummimembran och en del rörliga delar har en begränsad livslängd och med tiden går alla reduceringsventiler sönder. Jag är förvånad att det inte finns bestämmelser som reglerar hur länge en reduceringsventil får vara i bruk.

Köper du en begagnad bil är mitt råd att byta för att kolla statusen. Byt ventilen var tredje år. Den är inte dyr, se det som en billig försäkring.

På våra breddgrader är det viktigt att slangen är av rätt kvalitet. Den ska klara -30 grader. Slangen har tillverkningsåret angivet så du kan kolla på åldern, viktigt är också att den är märkt med -30°C. Oavsett ålder på slangen, har den börjat spricka – byt!

Tommy arbetar på Mobilen i Borås AB och har mekat, reparerat och fixat med ett par tusen begagnade husbilar av alla fabrikat och årsmodeller.

Han har sett vad tidens tand gör med husbilar och vilka tekniska lösningar som håller.

På Allt om Husbilen  delar han med sig av sin erfarenhet.

www.mobilen.eu

 

Vill du ta del av fler av Tommys tips?

Klicka här!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift