Vi installerar Alde Flow
Som husbilsägare duschar man snabbt och inte för tätt inpå varandra för att ge beredaren tid att värma nästa sats varmvatten. Med nya Alde Flow utlovas nya rutiner. Vi har under några månader hårdtestat denna sprillans nya produkt för att se om den lever upp till förväntningarna.
Text och foto Stig Forsberg
Alde Flow??? Fabrikanter har en förmåga att döpa ting till obegripliga namn. Alde känner alla till och flow betyder flöde på engelska, men varför inte döpa den till logiska Alde Continious Warm Water –Alde kontinuerligt varmvatten. Då skulle man förstå nyttan med produkten utan att behöva läsa en lång förklarande text.
Poängen med Alde Flow är att man lägger in en extra sexliters vattentank före Aldepannans kallvattenintag. Vattentanken får värme genom att den kopplas in sist i bodelens värmeslinga. Kallvattnet kommer därvid att förvärmas innan det går in för ordinarie uppvärmning i pannan. Genom att koppla in sig sist i returen på värmeslingan påverkas inte bodelens värmesystem. Man utnyttjar enbart restvärmen i systemet, kalla det gärna för värmeåtervinning.
När kallvattnet är förvärmt hinner pannan värma upp varmvattnet och ge ett kontinuerligt varmvattenflöde så länge det finns vatten. Förutsättning är att man har en normal husbilsdusch á 3 -3,5 liter per minut. Man behöver även köra pannan på full effekt där både gas och el är aktiva. Med ett hemmaduschmunstycke med sex liters flöde kan varmvattnet begränsas vid fullt öppen kran.
Vattnet blir rejält varmt, kanske rent av för varmt om man har småbarn i bilen som duschar själva. Jag rekommenderar en kran med termostatstyrd blandningsventil eller Aldes extra blandningsventil vid pannan där temperaturen begränsas. Det fiffigaste av allt, tycker jag som tekniker, är att lösningen inte kräver inkoppling av vare sig gasol eller elektronikkomponenter om man bortser från en extra utvändig cirkulationspump. Förvärmningstanken är helt enkelt en värmeväxlare.
Lösningen ger en del nya möjligheter. Man kan reglera varmvattnet i tre lägen: Prioriterat, På och Avslaget, en grundfunktion i 3020-pannan.
Det skall förstås på följande sätt:
Vid läge Prioriterat produceras enbart varmvatten under 30 minuter förutsatt att vattnet är uppe i full temperatur. Bodelsvärmen får vänta. Det är i det här läget som kontinuerligt varmvatten finns tillgängligt.
Vid mellanläget På värms vatten och/eller bodelen efter behov. De delar på resurserna så att säga.
Vid Avslaget värms inget varmvatten. Det är dock en sanning med modifikation eftersom pannan alltid värmer varmvatten när det finns behov av värme i bodelen. Finns inget kommer varmvattnet så småningom att kallna.
Kravet är Alde 3020 panna
Den extra förvärmande varmvattentanken kan bara kombineras med den nya Alde 3020-pannan och dess nya styrpanel. Med nya panelen följer även andra små finesser.
Bland dessa kan nämnas:
- Önskad prioritering mellan el och gasol.
- Styrning av extra pump för uppvärmning av motorn.
- Styrning av extra cirkulationspump i expansionskärlet.
- Styrning av extra boosterelement i bilen.
- Enklare system för nattsänkning med automatiskt val av temperaturgivare i sovdelen eller i samvarogruppen.
- Panelen kan dimmas nattetid.
- Speciellt läge för drift av pannan på höjder över 1 000 meter där luften är tunnare.
- Utökad verktygsmeny.
- För den som har en Truma AC även automatisk klimatautomatik.
Så fungerar styrningen med Smart Control via mobilen
Som namnet antyder är det ett smart sätt att styra värmesystemet. Fungerar till både 3010 och 3020-pannorna. Du får på mobilen upp samma styrpanel som du har till pannan. Du ändrar inställningarna enligt önskemål och sänder ett SMS. Pannan rättar sig nu efter de nya värdena och du ser dem på panelen i bilen. Du kan även starta kylen eller någon extra utrustning. Mycket smidigt faktiskt! Vi har sju grader i bilen när vi inte använder den. Jag ökar till 20 grader när vi är på väg och har en varm skön bil när vi anländer.
Eftersom systemet går över mobilnätet får du även larm om Smart Control tappar kontakten med pannan. Vi valde att köpa ett kontantkort och laddade det med 100 kronor för de SMS som vi får i retur. Jag räknar med att de pengarna räcker något år.
Byte från 3010 till 3020 pannan
I vår bil satt en Alde 3010, som inte fungerar med Alde Flow. Vi gjorde valet att efter sex år med pannan igång 365 dagar per år göra ett byte till nya 3020. Ett byte vi tror lönar sig på sikt. Den begagnade 3010:an är värd en hygglig slant, mellanskillnaden är inte så stor som man kan tro.
Byte är normalt tämligen enkelt eftersom samma inkopplingar görs i nya pannan på samma ställen som i den gamla. Bytet skulle alltså gå snabbt och enkelt– OM DET INTE vore för att bilbyggarna ibland inte tänker sig för. Följande är inget påhopp på vår bils tillverkare, Frankia, det gäller dessvärre många tillverkare.
Bilar byggs som bekant inifrån och ut. Kanske effektivt för dem, men helt galet för oss när något skall bytas ut. I vårt fall har vi en mycket smart servicelucka(46×51 centimeter) vid värmaren, vilket gör det lätt att serva den. Men om värmaren (49×31 centimeter) behöver plockas ut för större ingrep blir det helt fel. Som framgår av måtten så skulle värmaren lätt kunna plockas ur om det inte vore för den lilla detaljen att luckan är felvänd. Det finns inget utrymme att vända pannan där den sitter, det blir omöjligt att lirka ut den.
Riva köket och såga upp bakväggen
Enda möjligheten blev att riva ut kökets lådor och såga upp bakväggen. En inte helt enkel operation eftersom golvet också måste lyftas under lådorna. Bilderna visar några av dessa moment. Enbart för att bodelspåbyggarna skall se vad som sker när de inte tänker på service som ägaren kanske måste vidta ett antal år efter köpet. Pannan håller säker länge vid normal användning och behöver inte bytas under bilens livslängd, men vad sker om någon missat att tömma pannan så att den frusit sönder?
Våra erfarenheter
Sedan vi monterade Alde Flow duschar Monika och jag efter varandra samtidigt som en av oss diskar om lusten faller på. Vi behöver inte planera aktiviteterna på morgonen.
Vi duschar längre när vi inte behöver ta hänsyn till varmvattenåtgången. Jag duschar som hemma, mycket varm och länge. Nästan som en morgonbastu!
Man får vara försiktig när man drar på varmvattnet första gången. När det väl kommer är det mycket varmt. Har man småbarn i bilen rekomederar jag att man sätter in Aldes blandningsventil och begränsar temperaturen till 40 grader.
Vad kostar kalaset?
- – Alde Flow för kontinuerligt varmvatten c:a 5 000 kronor
- – Tillhörande monteringsdetaljer beroende på installation c:a 400 kronor
- – Montering, helt beroende på hur installationen kan utföras, fråga på verkstaden.
- – Alde Smart Control för fjärrstyrning av pannan via mobilen ca 4 000 kronor
Tekniskt underlag till denna artikel har jag fått av Christian Delfin på Alde, www.alde.se