Meny

.

Stor Snubbe i en liten Adria, del 1 – lära känna bilen

Mitt blogg-alias, ”Stor Snubbe”, myntades när jag under några månader levde med en liten campingbil. Nu är det dags igen. En flång ny Adria Active Pro ska vara mitt resesällskap en tid. Första intrycket är gott.

 

Av Stefan Janeld

 

Campingbilar delar verkligen husbilsvärlden i två delar – de som älskar konceptet och de som inte kan se tjusningen alls. De senare är snabba att peka ut allt som biltypen saknar. Jag ids knappt ta diskussionen med dem, de kommer aldrig förstå. Vi som älskar biltypen har svårt att tänka oss något annat. Som min kamrat, Åke och hans älskling. De sålde sin campingbil till förmån för en lite större plåtis med långbäddar och badrum. Men efter ett år har de bestämt sig för att byta tillbaka. Jag förstår dem.

 

Detta är Adria Active Pro

Det är ju lite kul att en soffpotatis som undertecknad ska åka runt i en bil med texten Active Pro på sidan. Jag gissar att Adria tänkte locka en yngre, bergsklättrande, skärmflygande och basejumpande målgrupp med namnet. Men nu blir det en trind medelålders man vars äventyrslystnad sträcker sig till att testa en ny lokal öl under resan.

Bilen är 499 cm kort, inredd på klassiskt vis med en så kallad rock’n’roll soffa som man gör säng av. I popup-taket finns en säng till. Liten kylbox, två gaslågor, diskho, utedusch och en dieselvärmare är faciliteterna som står till buds. Var man än tittar har man försökt göra något praktiskt av ytan. Ett fack, ett skåp, en låda, ett fäste.

För mig som kommer åka mestadels ensam är det gott om utrymme. Med soffan skjuten maximalt bakåt och framstolarna snurrade är det riktigt bra med svängrum ombord. Med soffan bäddad till säng finns det fortfarande en del golvyta.

Jag skulle kunna leva med soffan bäddad och alltid ha en säng redo. Men eftersom det går så fort att växla mellan soffa och säng kommer jag göra så varje dag. Det är nämligen trevligare att sitta i soffan, man har bättre utsikt.

Jag kommer inte sova i popup-taket, bara använda det för att få ståhöjd.
Under färd har bordet sin plats under soffan.
Bäddsoffa av rock'n'roll modell och en möbel utmed vänster sida med förvaring och kök. Ett klassiskt sätt att inreda en campingbil. Jag är glad att bordet är väl tilltaget och mycket stabilt.
Att göra säng av soffan går på sekunder

Redan kört en del med bilen

Jag har inte campat med bilen ännu. Men väl kört den en del. Bland annat inne i Stockholm. Där är bilens format en välsignelse. Att parkera är enkelt, finns inte plats på gatan tar man plats i ett garage.

Bilen är automatväxlad, så att sitta i köer är avslappnat, men lådan tämjer motorn en hel del. Jag hade gott kunnat tänka mig manuell låda.

Jämfört med den Ford-baserade bilen jag körde förra sommaren har denna en mjukare fjädring bak, det blir inte samma ”studs” över fartgupp och ojämnheter. Toppbetyg för åkkomforten, även om jag gärna suttit aningen lägre på en något längre sittdyna.

Något jag saknar är en gps. I detta exemplar sitter en enklare stereo, backkameran är i backspegeln. Jag har förvisso gps i mobilen men telefonens batteri tar snabbt slut om jag använder den. Och jag vill inte ha telefonen på laddning hela tiden under färd, jag vill även ladda kameror och laptop.

Nu kan man såklart ladda när man står på camping eller ställplats. Men jag vill fricampa så mycket som möjligt. Har därför en större powerbank med mig som nödlösning.

Parkerad vid Stockholms Centralstation. Här kan man inte stå med en plåtis, på skylten bakom varnas för att maximal höjd är 2,10 meter.

Gasoltrassel (men ändå inte)

Bilen gjordes i ordning av Caravanhallen i Haninge. De fixade till gasolslangen med svensk koppling och provtryckte. Men de hade ingen gasolflaska liten nog att rymmas i gasolutrymmet. Bilen är byggd för 2-3 kg flaskor. Så jag köpte en liten tvåkilos Campingaz flaska. Den kommer räcka länge då det endast är spisen som använder gas. Men på den flaskan passar inte svensk standardkoppling. Det finns adaptrar men jag valde, i samråd med Conny på Fogas i Uppland Väsby, att ta bort kopplingen och ersätta med en koppling som passar direkt på flaskan.

I samtal med Gasolfyllarna i Jordbro förstod jag att det ofta är lite trassel att få till gasolanläggningen i campingbilar. De har en stor VW handlare i närheten som kommer till dem då de har sålt en VW California. Men de kan inte hjälpa till utan hänvisar alltid till Fogas.

Det är inte en tekniskt svår lösning, men det är väldigt få företag i Sverige som har rätt delar att sälja. Ute i Europa är det en vanlig lösning eftersom denna biltyp säljs i tiotusental.

Fogas i Upplands Väsby kan allt om gasol. Har dessutom det mesta man kan behöva i lager.
Conny byter koppling på slangen. Han tog inte ens betalt för det. Service tycks vara en naturlig del av arbetet.
Nu är det rätt koppling och jag kan köpa flaska i hela Europa, inklusive Sverige, som passar.

Målet är Afsluitdijk

När jag skriver detta har jag precis packat bilen för en veckas äventyr. Kan nog bli lite mer än en vecka och vädret tillåter. Jag har inga bestämda planer men tanken är att åka till Holland och se Afsluitdijk. Kan nog även bli ett dopp i varma källor i Arcen och anka i mangosås på vietnamesiska restaurangen TO1984 i Düsseldorf.

Funderar på att köpa en 200-500 mm zoom till min gamla Nikon kamera och se om jag kan ta lite fina fågelbilder också. Finns en begagnad till salu för en billig peng.

Hoppas jag får lika vackert väder som på denna bild. Foto: © Richardt777 | Dreamstime.com

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift