Meny

.

Stor Snubbe i en Malibu, del 3 – Stormvindar och dåligt plogad väg

Tiden med Lillan lider mot sitt slut. Om knappa två veckor ska jag lämna ifrån mig nycklarna på Malibus huvudkontor i Aulendorf. För att göra det mesta av tiden tillsammans packade jag in tonåring och mops för några dagars husbilsliv. Det blev en tripp som bjöd storm, blå himmel, avkoppling och den sämst plogade väg jag någonsin kört.

 

Av Stefan Janeld

 

Inspirerade av väderrapporten drog vi norröver. Inte så långt. Man behöver inte åka långt med husbil. Äventyret och avkopplingen finns som regel nära. Vi lunkade norrut på E4 och såg lockande reklam för Axmar Brygga. Vi beslöt på uppstuds att det var ett perfekt nattläger. Det började bli mörkt och enligt GPS:en var det bara halvannan mil dit.

Svänger av E4 och får en smärre chock. Vägen har plogats några centimeter ovanför vägbanan. Troligen för att spara plogens skär. Men det man sparar i ena änden kostar i andra.

Eftersom temperaturen pendlat mellan plus och minus har snön ömsom tötat, ömsom frusit. Nu var den hårt frusen, det är närmare tio grader kallt.

Det var som att åka puckelpist på ren is. Fick dra ner farten till 25-30 km/h. Ändå smällde det hårt i hjulställen i alla gropar. På vissa avsnitt hade det blivit en yta lik ett tvättbräde, det riste och vibrerade i hela bilen och inredningen klagade på ett sätt som nästan oroade mig. Hade jag suttit i en enklare byggd bil hade jag nog vänt tillbaka. Det enda jag kan jämföra med är när vi varit med och testat husbil på Ivecos testbana och kör på avsnittet där man hårdtestar stötdämparna. Där stannar man med jämna mellanrum och kyler ner stötdämparna eftersom oljan i dem kokar av belastningen. Jag kan lova att det rök om våra dämpare trots den låga farten.

Nåja. Vi kan i alla fall ge full pott åt Malibus byggkvalitet.

Väl framme vid Axmar Brygga var det tvärstängt. Ställplatsen höll på att byggas om och var helt snötäckt. Varför har man skylt vid motorvägen om man har stängt?

Vi beslöt att slå nattläger på gårdsplanen vid restaurangen. Det fanns inte en själ i närheten och vi stod inte i vägen. Jag ringde numret på deras hemsida, en sida där man faktiskt upplyser om att man hade stängt, men det var en svarare som upplyste att man öppnar för säsongen på Skärtorsdagen. Nåja. Knackar någon på får vi förklara läget.

Vårt nattläger vid Axmar brygga. Ställplatsen var inte öppen. Bilden tagen morgonen efter att vi anlände.

Stormig natt

Under natten blåser det upp till kuling som enligt SMHI nådde 25 m/s och stundvis högre i byarna. I byarna rörde sig bilen så pass mycket att det gnekade i inredningen. Vi stod på grusad is och ibland trodde jag bilen skulle kana iväg över isen.

Det var -8°C utanför bilen. Och med vinden inräknad är det en köldeffekt på cirka -18°C.

I bilen hade vi härliga 23°C och kände oss väldigt priviligierade. Omhändertagna.

Glöm objektivitet i omdömet om bilen efter en sådan natt. Lillan kommer för alltid vara älskad i denna familj.

Vi vaknade till klarblå himmel och en sol som speglade sig i snö och is. De gamla byggnaderna vid vattnet visade sig från sin absolut vackraste sida. Likaså gjorde den isbelagda fjärden.

Nattens storm hade blåst bort alla föroreningar och luften kändes hög och full av syre. Jag kan lova att Axmar Brygga aldrig varit vackrare.

Svensk vinter är svårslaget vacker. Foto Elliott Janeld

Skönt att få vara ifred

När man är ute med husbil i februari möter man inte många husbilar på vägarna. Ställplatser där man normalt får ligga på lur och vänta på en ledig plats ekar tomma. Det är en fröjd att åka husbil vintertid. Du behöver inte ha en helintegrerad premiumhusbil som denna Malibu för att använda husbilen under vintern. Man kan njuta vintercamping i de flesta husbilar med lite planering. Skillnaden mellan att vintercampa i en husbil byggd för ändamålet och en som inte är tänkt för det brukar jag sammanfatta så här:

  • -En vinteranpassad husbil tar hand om dig.
  • -En icke vinteranpassad husbil får du ta hand om.

 

Låt vara att mycket är stängt och att det kan vara lite svårt att hitta gasol på vissa orter. Men vi lämnade Haninge med full vattentank, fulla gasolflaskor och tom toakassett. Så 4-5 dagar klarar vi oss utan att gå i depå.

Hur ofta är man ensam på ställplatsen vid Gävleån? 150 kr dygnet inklusive el.

Mest fricamping

Hittills har jag endast fricampat med Lillan. Det har gått bra. Jag är inte någon slösare av ström. Laddar telefon och dator under färd. Uppskattar en dämpad ljusatmosfär. Dricker inte kaffe så bryggaren ombord använder jag inte alls. Som reserv har jag en stor batteribank till telefonen. Den kan även ge mig några timmar vid datorn om det kniper.

På denna resa har vi fricampat ett par nätter och spenderat två på ställplats med elstolpe. Dagsetapperna är inte lika långa som förut då jag körde 6-8h varje dag. Nu är det blott ett par timmars färd mellan stoppen. Det räcker inte för att batteriet ska bli ordentligt laddat. Det sitter ett 95 Ah AGM batteri i bilen. Det ger mig 35-40 ampere att använda innan det börjar krokna. Med tanke på att värmaren vill ha sin beskärda del till fläkten, jag uppskattar det till 15-20 ampere/dygn och att vi har en del belysning tänd, använder vattenpump ibland, betyder det två dagars problemfri fricamping innan vi antingen behöver en längre dagsetapp eller elstolpe. Med litiumbatteri på lika många amperetimmar skulle denna tid fördubblas.

 

I bildgalleriet nedan kan du se bilder från vår tripp. Klicka för större bilder och beskrivande bildtexter.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift