Den minnesgode kommer ihÄg att jag förra hösten monterade tvÄ nya solpaneler pÄ min husbil. Om du inte lÀst artikeln kan du göra det hÀr. TvÄ orsaker lÄg till grund för bytet:
- Den som var limmad pÄ fronten hade gÄtt sönder
- Jag ville testa dagens moderna solcellsteknik.
- Â
Min bil Àr 14 Är och solpanelen som Àr monterad har teknik frÄn 2007 eller tidigare. Alla vet att teknikutvecklingen varit snabb, jag ville veta hur mycket den förbÀttrats i praktiken. DÀrför har den gamla panelen fÄtt sitta kvar, som referens. Nu har jag kommit ett steg nÀrmare resultatet. Och det Àr inte det förvÀntade.
Â
Av Stig Forsberg
Â
En modern solpanel ger i stort sett dubbla effekten pÄ samma yta. Vidare har det blivit mycket vanligare med paneler som limmas direkt pÄ taket. En fördel Àr lÀgre vikt, en annan ett mindre luftmotstÄnd och minskat vindbrus. Att man faktiskt kan gÄ pÄ dem Àr ocksÄ en fördel. Utan grus under skorna naturligtvis. Det samlas heller inte massa smuts under som Àr ett litet helsike att fÄ bort.
Den limmade panelen jag valde har ett undre laminat med ventilationskanaler under sig för att kyla panelen nÀr den blir varm. VÀrme minskar nÀmligen solpanelers effektivitet. En vanlig glaspanel sitter pÄ distanser och Àr vÀlventilerad, det gör
den svalare. Hösten och vintern har gett mig möjligheten att verifiera dessa pÄstÄenden.
Björnkoll
Jag har tvÄ identiska regulatorer med display för de nya solpanelerna. Displayerna visar laddström, batterispÀnning samt hur mycket som har laddats (Wh) över tid sedan senaste nollstÀllningen.
För den gamla panelen anvÀnder jag bilens originaldisplay som fÄr sin information frÄn shunten i EBL-blocket. Jag kan hÀr endast se hur mÄnga ampÚre den gamla panelen laddar samt hur mÄnga ampÚre den laddar ur med.
Jag har ett antal tillbehör direktanslutna till batteriet: Invertern, gasollarmet, billarmet samt ett antal USB-uttag. Mitt litiumbatteri har ett via blÄtand anslutet BMS-system. Det har varit den största hjÀlpen under testet. Jag ser med denna konfiguration total ström in frÄn solpanelerna samt varje solpanels bidrag. Summan Àr tÀmligen rÀttvisande, de brÄkdelar av en ampÚre som miss-stÀmmer tillskriver jag mÀtfel i enheterna.
Â
Ofta rÀcker panelerna för att hÄlla batteriet fullt
En solig dag under höst och vÄr Àr tillskotten sÄ pass bra att jag under dagen fÄr batteriet fulladdat. PÄ vintern med lÄg solvinkel och snö pÄ solpanelerna finns dagar nÀr jag inte uppnÄr full laddning. Vinterperioden definierar jag frÄn slutet november till slutet av februari. Jag var borta runt nyÄr sex veckor, tog en tur till Tyskland och norra Frankrike. Det spelar roll ty panelerna hade under den perioden bÀttre solvinkel Àn hemma i Stockholm.
NÀr solen inte rÀcker till fixas det med elanslutning pÄ stÀllplatsen. Jag ansluter mig huvudsakligen inte för att ladda batterierna utan för att spara pÄ gasol till min vattenburna vÀrmare.
NÀr vi fricampar, vilket vi ofta gör, kan jag ta laddstöd av vÄr Efoy brÀnslecell. Det Àr dock inte mÄnga gÄnger vi anvÀnt den.
En intressant iakttagelse
Under hela vintern har den limmade panelen över tid givit mer laddning Àn den traditionella glaspanelen. Detta har jag konstaterat ett flertal gÄnger nÀr jag mÀter över ca en mÄnads tid. Detta Àr under resa, sÄ bilen har haft en mÀngd olika uppstÀllningar i förhÄllande till solen.
Jag kan inte förklara varför, möjligen att taket kyler den limmade bÀttre?
SĂ„ fort vĂ„rsolen tittar fram gĂ„r glaspanelen om den limmade panelen och vinner âladdkampenâ i mĂ€tperioderna. Ă andra sidan blir dĂ„ solvinkeln bĂ€ttre sĂ„ Ă€ven den laddning den limmade panelen ger rĂ€cker till att ladda batteriet fullt.
DÀrmed kan det anses bekrÀftat att en limmad panel ger mindre nÀr det blir varmt. Min uppfattning Àr dock att den rÀcker till och har fördelen, i alla fall i mitt fall, att den laddar bÀttre pÄ vintern.
Â
Resultatet i siffror
Min gamla solpanel frÄn 2008 tycks idag leverera i storleksordningen som en 60 watts panel. Möjligt att den nÀr den var ny var pÄ 100 watt, med tidens pÄverkan har effekten den sjunkit.
Mina nya paneler leverera i regel det dubbla vid motsvarande solförhÄllanden. De Àr i stort sett lika stora, 165 watt för den limmade och 170 för glaspanelen pÄ monteringsdistanser. Jag har inte tagit hÀnsyn till denna marginella skillnad.
NÀr de nya panelerna levererar 7 A var levererar den gamla 4 A. Dvs 7+7+4= 20 ampÚre i total laddström. Det högsta vÀrde jag hittills sett batteriet ta emot Àr 22 A.
NĂ€r motorn gĂ„r laddar motorn 40 A, om batteriet Ă€r halvtomt. Ăr det dessutom soligt blir batteriet matat med ca 60 A. Jag har aldrig haft batteriet i nĂ€rheten av tomt sĂ„ jag vet inte vad laddströmmen dĂ„ blir.
NÀr jag kör en mulen dag laddas batteriet upp pÄ en styv timme. Nu i juni Àr batteriet fullt nÀr vi kommer pÄ rull vid 11-tiden.
Jag upplever att ladda de sista 5% av litiumbatteriet Àr segt, en effekt som blybatteriet ocksÄ har. Men anledningarna Àr olika. I litiumbatteriets fall har det troligen att göra med BMS:en som saktar ner laddningen. I ett blybatteri ökar motstÄndet i batteriet varefter det laddas.
Â
Mina slutsatser
Det kan vara mycket lönsamt att byta sina gamla solpaneler för att fÄ effektivare laddning. De ger dubbla laddningen pÄ samma yta om de förses med en modern regulator.
Jag valde att lÀgga mina paneler i parallell eftersom det ger fördelen att om en havererar har jag tvÄ kvar i drift. Dubbla regulatorer behövs inte, jag valde det för att kunna jÀmföra de olika panelerna.
Att tunna paneler Àr vintercamparens val vÄgar jag inte slÄ fast, Àven om det för stunden ser ut sÄ.
Testet fortgÄr, nÀsta rapport kommer i höst. Kanske mina slutsatser dÄ justerats lite?
Fakta
Solpanel Är 2007, okÀnt fabrikat, idag ca 60 watt
Regleras via Schaubt EBL 220 Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ingick i leverans av bilen
Limmad Solpanel NDS LightSolar 165W: 5.520:-
Regulator NDS Sun Control 320W: 1.780:-
Display NDS Display för Sun Control: 1.510:-
Solpanel i glas solpanel Go Camp 170W: 3.995:-
Regulator NDS Sun Control 320W: 1.780:-
Display NDS Display för Sun Control: 1.510:-
Â
BehjÀlplig med teknisk support vid installationen har Daniel Lindgren pÄ Kama Fritid varit.