Lika bra, men bra olika
2019 präglades av två nyheter. Mercedes framhjulsdrivna Sprinter och Fiats nioväxlade automatlåda. I detta test synar vi dem båda i en duell. För att få en extra referens kastar vi in Fiats förra automatlåda, den robotväxlade Comfort-Matic.
Vårt test består av tre dueller.
1: Växellådorna
2: Chassierna
3: Körkänslan
Frågorna vi söker svar på är:
Ska man välja Fiat eller Mercedes?
Är det värt att byta husbil för att få Fiats nya växellåda?
Av Stefan Janeld
Testet sker hos Kabe i Tenhult, de erbjuder identiska bilar på antingen Fiat eller Mercedes.
Alla är lastade till 5 ton inklusive förare och passagerare. Vikterna – 115 ah batterier – är utplacerade så att ingen axel är överlastad.
Ringtrycken i bilarna är identiska – 4,2 kg fram, 4,2 kg på främre bakaxel, 4,0 på bakre bakaxel.
De båda helintegrerade bilarna är i stort sett identiska. Det skiljer 10 cm i axelavstånd då Mercedes drivhuvud har hjulen längre fram än Fiat. Man kunde tänka sig att det skulle påverka svängradien till Fiats fördel. Men eftersom Mercedes framhjul kan vinklas lite mer blir radien densamma. 12,46 meter för MB, 12,40 meter för Fiat.
Motorerna är jämnstarka. Den halvintegrerade bilen har Fiats nya automatlåda och det betyder att man tar ut 50 Nm extra i vridmoment mot när motorn var kopplad till den gamla robotväxlade lådan eller om du väljer en manuell.
Dessa 50 Nm finns tillgängliga under ett snävt varvtalsintervall och i normal körning upplevdes ingen skillnad.
Däcktrycket justeras så det är lika på alla tre bilar. Däcktrycket spelar stor roll för hur bilen upplevs på vägen och bör alltid anpassas efter bilens faktiska vikt.
Många väljer att pumpa i 5,0 – 5,5 kg. Men det är alltid för mycket och gör färden stötig och försämrar greppet.
Våra bilar vägde alla 5 000 kg under testet. Framaxlarna var belastade till sin maximalt tillåtna vikt.
Vi körde på 4,2 kg fram, 4,2 kg på främre bakaxel, 4,0 på bakre bakaxel.
Ligger i linje med vad respektive däcktillverkare rekommenderar för de axelvikter vi körde med.
Lådorna
Jag har tidigare kört Fiats nya automatlåda i skåpbilar. En fantastisk upplevelse. Men det visar sig att det är stor skillnad på hur lådan agerar i en olastad skåpbil och i en fem ton tung husbil.
I skåpbilen lade lådan i nians växel i 90 km/h och varvtalet sjönk till ca 1 200-1 300 varv. Det ger en mycket harmonisk färd.
I dagens testbil varvade lådan ca 1 600 varv i 90 km/h. Lågt förvisso, men vi fick den aldrig att lägga i nians växel. Tror jag… Fiat har ingen indikator för vilken växel som ligger i, det står bara ett D för drive i displayen. Lite synd.
Lådan reagerar snabbt vid gaspådrag och accelerationen är god. Växlarna rinner i utan att man märker det, endast varvräknarnålen och motorljudet avslöjar att en ny växel kuggat i.
Det är en mycket harmonisk färd.
Lådan har tre körlägen – Normal, Eco och Power.
Vi använder Normal under vårt test eftersom Mercedes låda saknar körlägen. Inte helt rättvisande kanske att inte utnyttja lådans fulla potential, men ett val var tvunget att göras.
Att köra på Power gör att lådan ligger kvar längre på växlarna.
I en lätt skåpbil ger Power läget en effektiv motorbroms. Men i så här tung husbil är motorbromsen inte mycket att förlita sig på.
Eco läget är så pass likt Normal att jag inte kan avgöra vad som skiljer.
Mercedes nioväxlade låda växlar lika silkeslent som Fiats låda. Och tittar man på utväxlingen växel för växel följer lådorna varandra nästan exakt. Ändå är karaktären helt olik.
Mercedes låda varvar högre i alla farter, den ligger helt enkelt kvar på en lägre växel än Fiats.
I 90 km/h varvar den strax över 2 000 varv, det är betydligt mer än Fiats.
Vid gaspådrag ligger den också kvar betydligt längre på växlarna vilket ger ett högre motorljud.
Och när jag ändå nämner motorljudet. Mercedes motor har under gaspådrag ett ljud med högre frekvens än Fiats. Det gör att ljudet tränger in i kupén mer och för mig var det störande.
Att motorn tillåts varva högre under längre tid påskyndar accelerationen. Mercedes klarade vårt backtest mellan två punkter på 41,76 sekunder mot Fiats 46,40 sekunder.
Troligen hade skillnaden varit mindre med Fiats låda i Power läge.
Fiats, numera pensionerade, Comfort-Matic låda känner jag väl. Jag har aldrig tyckt illa om den, men visst, på låga växlar är det ett visst sug när den växlar. Jag vet att många stör sig på detta.
I detta test, som sker mestadels på 70 väg, gör lådan ett gott jobb.
Ett moment i testet är att från stillastående accelerera uppför en backe. Och trots att den är lite seg på låga växlar ligger den inte långt efter de två nioväxlade lådorna.
Om du har en husbil med denna låda och funderar på att byta bil för att få den nya lådan tycker jag du kan spara pengarna.
En försvårande omständighet är att man inte kan lita på hastighetsmätarna i bilarna. Alla hastighetsmätare är glädjemätare, de anger en högre hastighet än den verkliga. Så måste det vara. Man ska inte kunna åka dit för fortkörning på grund av en hastighetsmätare som visar för snålt.
Men hur mycket glädje de visar skiljer mellan olika tillverkare. Så när vi åker i 90 km/h och kollar varvtalet kanske vi åker i 80 km/h i ena bilen och 85 i den andra.
Vi löste detta med en extern GPS som visade att båda bilarna visade 5 km/h för fort.
I denna rond blir det dött lopp mellan de nioväxlade lådorna.
Chassierna
Båda bilarna har tandemchassin från AL-KO. Samma chassin faktiskt. Bakfjädringen är likadan. Men dämparna skiljer. Fiats chassi har kraftigare dämpare, anpassade till axelvikter på 2,5 ton, trots att axlarna har en maxlast på 1 600 kg per axel. Detta är för att man använder samma dämpare som på bilar med en bakaxel.
Mercedes bakdämpare är anpassade för axelvikter på 1 800 kg. Det ger en mjukare sättning.
Fjäderbenen på Fiat var AL-KO:s ACS (AL-KO Comfort Suspension). Skillnaden mot Fiat original är att man får en bättre styrkänsla, längre fjädringsväg, mindre vibrationer i ratten och inget ”eftergung” vid kraftig inbromsning.
Kabe har dessa fjäderben som standard och mycket av det stabila uppträdandet i kurvor kan tillskrivas ACS.
Mercedes har tagit fram särskilt avstämda fjäderben för sina drivhuvuden. Det är inte samma som sitter i skåpbilarna utan gjorda för att arbeta väl ihop med bakfjädringen. De gör ett gott jobb. Känns inte för klena eller så.
Den största skillnaden mellan Fiats och Mercedes framvagn är spårvidden. Mercedes har en smalare spårvidd och det kan vara en bidragande orsak till att den inte känns lika stabil i tvära kurvor. Jag körde konstant 10-15 km/h fortare på kurvig väg i Fiat än i Mercedes.
Till Fiat finns luftfjädring som tillval. För bakaxlarna och för framaxeln. Komforthöjande men ger inte mer stabilitet. Möjligen att det skulle bidra till en tystare färd med mindre ljud från bodelen. Det gnekar mindre i den mjukare satta Mercedesen.
Luftfjädring kommer AL-KO erbjuda till Mercedes från säsongen 2021, men i dagsläget finns det inte som tillval.
På grov asfalt är det en tystare färd i Mercedes. Det mjukare chassiet filtrerar bort de små vibrationerna bättre, man känner skillnaden i ratten. Det är även mindre ljud från bodelen eftersom bilen går mjukare.
På riktigt dålig väg och grusväg är skillnaden riktigt stor. När det smäller en del i Fiat över potthålen passerar Mercedes utan att man märker det.
Decibellmätaren bekräftar det öronen upplever. I jämn fart, 80 km/h, mäter vi 88dB i Fiat och 86 dB i Mercedes.
Ska man förklara skillnaden i väguppträdande så rullar Mercedes med mer pondus, bjuder en lugnare körupplevelse. Men är inte lika stadig. Man drar instinktivt ner farten i kurvorna.
Fiat känns lättare på foten, rinner fram i kurvorna. Men färden är inte lika värdig.
Mercedes är herrklubb med mahognypaneler och skinnfåtöljer. Fiat är ungdomsgård med graffitti på väggarna.
Här beror det på tycke och smak vilket chassi som föredras. Vill du ha maximal kontroll vinner Fiat, om du prioriterar komfort vinner Mercedes.
Körkänsla
Hur man upplever det att köra en husbil beror väldigt mycket på förarmiljön. I halvintegrerade husbilar är det alltid en bra körkänsla. Originalhytterna från Fiat och Mercedes ger god överblick och man får en omedelbar känsla för bilens placering på vägen.
I helintegrerade husbilar är det en annan femma. Här skiljer det mycket mellan olika tillverkare.
I Fiatbaserade Crown känns vindrutan djupare nerdragen, eller så sitter man lite högre. Vindrutan är också mer bakåtlutad. Det gör att man känner att man sitter nära rutan och har god koll på var man har fronten.
I Mercedesbaserade Imperial är vindrutan mer upprätt och inte särskilt djupt nerdragen i underkant. Känslan är att man sitter längre in i bilen. Längre från vägen. Det kräver mer tillvänjning innan man har känsla för bilens placering.
Fiats halvintegrerade vinner denna rond med bred marginal. På andra plats Fiat helintegrerad.
Observera att en Fiatbaserad helintegrerad husbil från en annan tillverkare kan ge en helt annan körupplevelse. Provkör därför alltid!
Jag tycker
I så här pass tunga husbilar är det i princip dött lopp mellan Fiat och Mercedes nioväxlade växellådor. Båda växlar utan att man märker det. Accelerationen är helt linjär i båda bilarna.
Att raka fyror på dryga två liters slagvolym mäktar med att dra upp fem ton för en brant backe utan att man behöver pruta på farten är imponerande.
Om lådorna upplevs som likvärdiga är det större skillnad mellan väguppträdandet och körkänslan.
Här är det upp till tycke och smak.
Vill du ha en bil med mer direkt vägkänsla, mer kontroll och kan leva med ett högre vägljud och lite stötigare färd på ojämnt underlag. Då är det Fiat du ska sikta på.
Om du istället vill ha en mjukare chassisättning, som sväljer ojämnheter, ger mindre vägljud och kan leva med att du håller igen i kurvorna eftersom bilen kränger lite. Då är det Mercedes som är valet.
Vill du ha en Fiat men med mer komfort är det en god idé att välja luftfjädring bak, eftermonterad eller som tillval på ny husbil. Men behåll ACS fjäderbenen fram.
Min favorit? För min del blir det Mercedes. Jag är en komfortbilist som uppskattar mjuka chassin som förlåter en sämre väg. Den pondus Mercedes chassi förmedlar är svår att stå emot. Men det är inte med stor marginal.
En annan anledning att välja Mercedes är den modernare förarmiljön. Fiats förarmiljö firar 14 år i år och det märks. Den känns gammal.
En detalj förvisso. Men under testet blev det tydligt att Mercedes rattreglage till farthållaren är betydligt mer användarvänligt än den spak Fiat använder.
Fakta
- Kabe Travelmaster Royal x880
- Chassi: Fiat + AL-KO
- Motor: 4 cyl, 2,3 liter, 178 hk
- Växellåda: 9 växlad automat
- Vridmoment: 450 Nm
- Kamrem
- Längd: 8,78 meter
- Hjulbas: 4 600 mm
- Totalvikt: 5 000 kg
Fakta
- Kabe Travelmaster Imperial i810
- Chassi: Mercedes + AL-KO
- Motor: 4 cyl, 2,2 liter, 177 hk
- Växellåda: 9 växlad automat
- Vridmoment: 400 Nm
- Kamkedja
- Längd: 8,32 meter
- Hjulbas: 4 500 mm
- Totalvikt: 5 500 kg
Fakta
- Kabe Travelmaster Royal i810
- Chassi: Fiat + AL-KO
- Motor: 4 cyl, 2,3 liter, 178 hk
- Växellåda: 6 växlad robotiserad
- Vridmoment: 400 Nm
- Kamrem
- Längd: 8,32 meter
- Hjulbas: 4 400 mm
- Totalvikt: 5 000 kg
Vill du läsa mer om chassi? Klicka här!