.

Truma Combi diesel förbättrad

2008 lanserade Truma dieselversionen av sin populära Combi värmare. Sedan dess har den inte uppdaterats annat än med nya manöverpaneler och att man kan styra via blåtand. Men nu finns den i en helt ny, från grunden omarbetad, version.

 

Av Stefan Janeld

 

Husbilstillverkarna har haft tillgång till den nya versionen sedan augusti. 1 januari släpptes den till slutkonsument.

 

Marknaden för dieselvärmare ökar

I takt med att Europas husbilister ställer allt högre krav på oberoende ökar marknadsandelarna för dieselvärmare. I plåtissegmentet är dieselvärmare populärare än gasol. Mycket för att man kan tanka diesel överallt och dygnet runt. Gasol är inte svårt att få tag i, men kräver lite mer planering. Särskilt under lågsäsong.

 

Dåligt rykte

De som inte tycker om dieselvärmare framhåller ofta att de är högljudda, luktar och drar mer ström än gasolvärmare.

En dieselvärmare som inte används är också tjurigare att få igång när den väl behövs. Därför bör man ”motionera” värmaren även under lågsäsong för att hålla igång den.

Jag personligen störs inte alls av ovanstående och tycker nackdelarna överdrivs. Men så tycker jag det är skönt att höra värmaren, det är en bekräftelse på att den fungerar. När en värmare blir helt tyst blir jag orolig. I husbilar med vattenburet system (helt tyst) sover jag med en hand vid väggen så jag känner varmluften stiga.

 

Effektivare och tystare

Den nya värmaren är ca 3 kg lättare och väger nu bara 0,5 kg mer än den gasoldrivna versionen. Den har fått samma ”rör i rör” system för skorstenen där friskluften tas in i ett rör inne i avgasröret och på så vis förvärms av de varma avgaserna. Det i kombination med en ny fläkt och ny brännare har ökat värmarens effektivitet med 25%. Den drar 25% mindre diesel och 25% mindre ström.

Den tidigare generationen hade tre effektsteg – 2/4/6 kW. Nu arbetar den i 1kW steg, från 1 till 6 kW. Detta gör att man nattetid, i en redan varm husbil, ofta kan köra värmaren på lägre effekt och det gör den tystare. På 1kW är värmaren i princip ljudlös.

Det blir också färre start/stop med den mer exakta styrningen av effekten. Vid start låter värmaren mer, så färre starter förbättrar ljudkomforten.

 

Mer varmvatten

Varmvattenberedaren är fortfarande på 10 liters volym. Men tack vare den högre effektiviteten värms vattnet fortare än tidigare. Med värmarens boost funktion tillåts vattnet bli varmare och det betyder att man kan få ut mer varmvatten än tidigare.

 

Fyra versioner

Precis som förra generationen finns den nya i två storlekar. 4 och 6kW. Med eller utan elpatron. Det ger totalt fyra versioner. I Sverige är den populäraste versionen 6kW med elpatron.

Dock har en av de nya värmarna något högre effekt än tidigare generation så namnen är lite missledande. 6D E versionen kan leverera hela 6,9kW när den går på diesel och el. 6,6kW på enbart diesel. 4D E kan ge 4,4kW när den går på enbart diesel. När den går på både el och diesel ger den av någon anledning endast 3,8kW.

Den nya värmaren i genomskärning.
I framkant ser ni avgasrörets fäste. I det inre röret går avgaserna, i det yttre sugs friskluft in till brännaren. Eftersom friskluften värms av avgaserna ökar värmarens verkningsgrad jämfört med tidigare system då friskluften inte värmdes av avgaserna.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift