I utställningshallarna kan man lätt få intrycket att husbilsfabrikanterna saknar fantasi. Planlösningarna följer ett fåtal generella teman som varieras i utförande beroende på prisklass och husbilens längd. Men genom åren har vi sett en hel del kluriga och annorlunda varianter. Somliga vi gillat, andra vi avfärdat. Här ska vi titta lite på några av dem.
Av Stefan Janeld
Jag växte upp i en båtfamilj, alla i släkten hade en båt av något slag. Inte särskilt stora, runt 7,5 meter. Ungefär som en genomsnittlig husbil alltså. Ombord utnyttjades varenda millimeter. Man sov i stickkojer, hängkojer, eller bäddade extrasäng i sittbrunnen och sov under kapell. Köket gömdes helt eller delvis under en passagerarstol. Det händer att jag saknar detta tänkande i husbilar.
Men så ibland kommer det en husbilsmodell som får mig att inse att tillverkarna inte saknar fantasi. Ty det har funnits kluriga modeller med planlösningar som tagits fram med såväl fantasi som med maximalt utnyttjande av husbilens begränsade yta som mål.
Det känns som det var mer sådana här modeller för några år sedan, typ 10 år sedan. Varför experimentlusten falnat är svårt att säga. Men en gissning är att när marknaden blev allt hetare och efterfrågan överträffade tillgången kunde inte tillverkarna tillåta sig att experimentera. Man var tvungna att fokusera på produktionen av det kunderna beställt. Behovet av nyskapande modeller för att locka nya kunder försvann helt enkelt.
Nu bygger man det som efterfrågas i stora volymer. Det är med andra ord kunderna som styr utbudet, kunderna är de fantasilösa. Vem kunde ana det?
Dethleffs Globeline T6813, 2008
En modell som byggde på idéer från Dethleffs kunder 55 år eller äldre. Modellen kallades ”Best Ager” (bästa ålder) för att understryka målgruppen. Basbil var Mercedes Sprinter.
Samma år lät man en grupp kvinnor designa sitt drömkök, man döpte det först till ”Frauen küche” men det klingade inte så bra. I serieproduktion byte man namn till Gourmet Center.
Att låta kunder designa husbilar är ingen dum idé. Dethleffs har gjort det mer än de flesta. Det mest lyckade exemplet är deras Alpa serie. Den började som en specialmodell designad av ett erfaret par som ville ha den perfekta tvåpersonersbilen och har nu blivit en hel modellserie av tvåpersonersbilar.
Best Ager är relativt ordinärt inredd vad gäller sittgrupp, kök och badrum. Men sovrummet är annorlunda. En hög tvärställd enkelbädd som nås vi trappa. Nedanför tvärbädden en längsmonterad stickkoj utmed vänster sida. Fördelen är att man får varsin säng men på mindre yta än i en långbäddarsbil.
Autostar Axea 65 LP, 2011
På planskissen kan man tro att detta är en ordinär queensbedmodell. Men när man kliver in förstår man att den är långt ifrån ordinär.
I sovrummet är det en queensbed som går att hissa upp i taket. När den är hissad uppenbarar sig en U-soffa och stort bord. Undersidan av sängen blir taklampa.
Två trender förenade i en och samma husbil. Måste ju vara klockrent. Men icke. Modellen lades ner lika snabbt som man kan säga Axea 65 LP.
Benimar Mileo 210, 2010
Detta är ett ovanligt fiffigt försök att göra en halvintegrerad familjehusbil. De vuxna sover i den främre taksängen och barnen i våningssängen bak. Så långt är allt som vanligt. Det som är ovanligt är att barnen inte bara har våningssängen bak, de har ett eget rum. Med skrivbord och en whiteboard.
Garageluckan har ett fönster och är stor nog att vara barnens egen ingång. Dock ej öppningsbar från insidan. Vilket troligen är en bra sak.
Inte bara planlösningen var familjeanpassad. Även prislappen var familjevänlig, mässpriset 2010 var ca 430 000 kronor. Trots det överlevde inte modellen till nästa modellår.
Burow VIP 600 L, 2011
Idag finns det relativt gott om 6 meters plåtisar med enkelbäddar. Gemensamt för dem alla är att de är trånga. Tyska Burow Mobil lyckades trolla fram rymd i en enkelbäddsmodell på 6 meter genom att istället för soffa i sittgruppen använda en kaptenstol och låta en av enkelbäddarna ligga längst bak, på tvärsen. Den längsgående sängen är en stickkoj. På så vis sparar man nästan en hel kvadratmeter. I en så pass kompakt bil är det en stor vinst.
Modellen var ingen dagslända, den var kvar i Burows sortiment så sent som 2019. Därefter har företaget ändrat inriktning och inreder inte längre skåpbilar.
Chausson Flash 2, 2009
Idag är Chausson kända för sina många experimentella planlösningar. Varje år visar de en ny ”showstopper”. Kul för oss journalister som får något att skriva om. Men få modeller blir en del av deras ordinarie modellutbud. Ibland av uppenbara skäl, ibland för att de är först med saker som det tar tid för kunder att acceptera och se fördelarna med.
Kanske att denna kompakta modell hade lyckats bättre om den lanserats idag, när marknaden är stekhet för små husbilar.
Bilen är blott 599 cm kort. Men har rymligt badrum bak, stor garderob, bekväm sittgrupp och en hörnsäng för två personer. Det som gör att allt detta får plats är den kluriga soffa/sänglösnngen. Ni som har en VW California eller liknande känner igen lösningen.
Dagtid är sängen kort, när man ska sova fäller man soffans ryggstöd som blir sängens fotände.
Att bilen har en hängmatta i förarhytten fick nog inte kundernas hjärtan att slå fortare.
Hobby 60 KL Van Exclusive, 2011
Istället för taksäng testade Hobby att montera ett sängskåp i en halvintegrerad familjehusbil. Men det blev ingen succé. Lite synd för jag kan se fördelar med ett sängskåp framför en taksäng. Ofta kräver taksängarna en stege och har begränsad maxvikt och klena bäddmått. Sängskåpets bädd vilar på bordet så den är stabil. Dessutom på bekväm höjd och med generösa bäddmått. Men visst, det blir lite grottkänsla när höger vägg är fönsterös. Och soffan som blotts när taksängen är uppfälld har klent sittdjup.
Min teori är att missen var att montera längsmonterade våningssäng. Barnfamiljer är en liten marknad, ännu färre väljer halvintegrerad bil. Och de flesta vill ha tvärmonterad våningssäng eftersom det blir bredare sängar då.
Tänk att ha gjort en 599 cm kort bil med kök och toa bak och sedan denna dienntelösning med sängskåp fram. Men floppen var så total att ingen tillverkare kommer våga ta upp idén igen.
Värt att nämna är att det i USA är poppis med så kallade ”Murphy beds”, vilket är deras namn på sängskåp. Nej, det är ingen rak översättning.
Notìn Nantua, 2008
Notìn är Europas äldsta husbilstillverkare, nyss fyllda 100 år. 2008 var de en exklusiv premiumtillverkare med en årlig volym på ca 100 fordon. Alla byggda på Mercedes och med inredningar som leker med form, färg och belysning.
På senare år har man breddat utbudet med husbilar baserade på Fiat och hittat större volymer. Främst i hemlandet Frankrike men det sker en viss export.
Den modell jag väljer att visa här har en planlösning som borde vara gångbar än idag. Bilen är blott 729 cm lång och 228 cm bred. Ändå är det stort kök, rymligt badrum, generös sittgrupp och en vägg med garderober. Det enda som inte är stort ombord är sängen. En hörnsäng som är blott 130 cm.
Planlösningen var inte helt unik på marknaden. Frankia hade stor framgång med en variant på samma tema. Men då i en 840 cm lång modell. Hobby har en modell med liknande planlösning än idag.