.

Uppdatering istället för bilbyte, del 2

Anita och Rogers helintegrerade Bürstner Elegance börjar bli till åren. Den föddes 2007 och har använts flitigt. Det är inget fel på bilen. Den funkar, är torr och planlösningen passar deras behov. Kort sagt trivs de med sin husbil. Ändå är lockelsen stor att hitta en ny pärla.

Men efter en tids sökande på diverse internetsidor och spontana besök hos husbilshandlare har de svårt att motivera kostnaden. För att få något som känns nyare och fräschare kommer det kosta minst 300 000 kronor. Pengar man kan ha mycket roligt för. En fundering började gro vid frukostbordet. ”Tänk om vi istället lägger pengar på vår Bürstner. Uppgraderar och uppdaterar den. Kanske vi kan få nybilskänsla för betydligt mindre pengar?”

Av Stig Forsberg och Stefan Janeld

Anita och Roger skrev en önskelista och rangordnade vad de ville förbättra. En del kunde de göra på egen hand. Annat behövde de hjälp med.

Det som hamnade överst var att förbättra köket, litiumbatteri för att ha gott om ström ombord och komforten under färd.

Köket fick en mikrovågsugn och Roger snickrade till lite mer arbetsyta. Check!

Litiumbatteri införskaffades. Check!

För att få det önskade komfortlyftet anlitades Torvalla LCV att montera AL-KO ACS fjäderben fram och AL-KO Air Plus luftfjädring bak. En kombination man hört mycket gott om från andra husbilskamrater och som även rekommenderades av oss på Alltomhusbilen.se Förväntningen är ökad komfort och bättre väghållning.

Eftersom bilen står på ett AL-KO chassi ska det vara en relativt smal sak för en verkstad att genomföra operationen.

Oväntat kopplingsbyte

Innan operationen provkördes bilen av alla inblandade för att få en ”före referens” av bilens komfort och vägegenskaper. När verkstadschefen, Leif, klev ur bilen hade han bistra nyheter.

”Kopplingen är helt slut och kan lägga av när som helst. Ni kanske kommer hem och om så inte speciellt mycket längre!”

Roger hade lagt märke till att bilen ibland slirade på 6:ans växel vilket är första indikationen på att kopplingen är slut. Sedan slirar den på 5:an och när 4:an börjar slira är det för sent.

Leif har ett tips för att hålla koll på kopplingen: ”Man vänjer sig snabbare med det nya dragläget än kopplingen slits, så man märker inte fenomenet innan det är för sent. Låt därför någon annan köra Din bil ibland, den upptäcker det bättre.”

Nu passade det ganska bra att göra kopplingsbytet i samband med att man byter framfjädringen. Mycket av det som tas bort för att byta koppling tas även bort för att byta fjädringen. Här kan du läsa om kopplingsbytet.

AL-KO ACS

Att byta fjäderbenen fram är en ganska rättfram operation. Av med hjulen, ta bort bromsarna, lossa de tre övre bultarna. Sedan samma sak i omvänd ordning. Det som gör att det ändå tar lite tid är att det är trångt att komma åt de övre bultarna. Man behöver riva en stor del av instrumentpanelen för att komma åt det övre stötdämparfästet.

Vi har i en tidigare artikel i detalj beskrivit AL-KO ACS

Original fjäderben redo att tas ur
ACS fjäderben känns igen på den röda spiralfjädern. Fler varv än original och progressiv. Det översta och understa varvet är smalare vilket gör att fjädern är mjukare i början för att sedan bli fastare. Dämparen har också den en annan karaktär än original.

Byte av luftfjädring

Anita och Rogers Elegance hade luftfjädring bak när de köpte den. Ett system som aldrig fungerat ordentligt. Det betyder att det blir lite mer demontering än vanligt. I vanliga fall tar det en dag att montera Air Plus. Denna gång tog det en och en halv. Att Alltomhusbilen.se var på plats med en kamera och ständiga frågor påskyndade knappast.

 

I bildgalleriet kan ni följa arbetet och läsa informativa bildtexter.

Resultat

Med frisk koppling och nya fjädrar både fram och bak ger vi oss ut på vägarna för att se om operationen varit lyckad. Den nya kopplingen gör onekligen skillnad, Roger förstår nu hur sliten den gamla var.

Direkt märker vi hur styrresponsen är mer direkt. Tack för det AL-KO ACS!

Provturen går på såväl slingrande småväg som motorväg. Bilen känns betydligt stabilare. Jag letar ord för att beskriva känslan, de ord jag återkommer till är ”värdigare” och ”mer pondus”.

På småvägarna ”rinner” vi fram på ett sätt vi inte gjorde tidigare. Bilen är mer följsam.

Det slår inte lika hårt när vi kör över vägskarvar eller potthål. Vibrationerna i ratten är nästan borta. Ljudnivån ombord är märkbart lägre. Med mindre vibrationer blir också bodelen fri från gnek och knarr.

Det går säkert att komma lite längre komfortmässigt, när man lärt sig vilket tryck i bälgarna som är det bästa. Vi körde med ett tryck mellan 3 och 3,5 bar. Högre i sidvinden på motorvägen, lägre på de tjälskadade småvägarna.

Men redan nu ser jag hur både Anita och Roger ler bakom ratten när de provkör bilen direkt efter uppgraderingen. Märkbart nöjda med sin ”nya” husbil. Att det var värt slantarna står utom tvivel. Och de har ännu inte spenderat ens en tredjedel av vad ett bilbyte skulle kostat.

Vad kostar kalaset?

AL-KO ACS inkl montering: 17 -20 000 kr

(beroende på bilmodell och vilken ACS variant som passar)

Air Plus inkl montering: 35 – 40 000 kr

(för en treaxlad husbil räkna med 55 – 60 000 kr)

TIPS!

På en del husbilsmodeller kan ett byte till AirPlus i kombination med ACS möjliggöra en totalviktshöjning. Gäller främst större premiumhusbilar, från ca 2017. Din handlare kan ge besked om din husbil omfattas av denna möjlighet.