Meny

.

Uppdatering istället för bilbyte, del 5 – Efoy installeras

Ny information per den 21 April 2023 hittar du i bildgalleriet och längst ner i artikeln. Det är samma information på båda ställen.

Trogna läsare kanske minns Anita och Roger som är så pass nöjda med sin Bürstner Elegance att de valt att kosta på den en rejäl uppdatering istället för att byta in mot en annan, nyare, husbil.  

De har hittills gjort flera uppdateringar, en del större, en del mindre. Del 1 (mikrovågsugn, litiumbatteri mm), Del 2 (luftfjädring bak, bättre fjädring fram), Del 3 (kompressorkyl), Del 4 (extraljusramp).

Denna gång ska de säkerställa vinterkomforten med en Efoy bränslecell. Att hålla batteriet laddat är en utmaning när man fricampar vintertid. En utmaning bränslecellen ska klara av.

 

Text och bild Stig Forsberg

 

Funderingen har funnits länge. Nu blev den av tack vare att en husbilskollega ville sälja sin Efoy då behovet inne längre fanns när batteribanken och laddningssystemet modifierats. Han var dessutom på jakt efter ytterligare ett litiumbatteri. En bytesaffär kom till stånd och lite pengar skiftade ägare. Efoy:en var naturligtvis dyrare, men med en total driftstid av 180 timmar kunde den i praktiken betraktas som ny. Så grunden till denna artikel är inte teknikintresse, även om det finns, utan förmågan att fricampa i Norrland ytterligare några dagar utan att behöva gå i depå.

 

Skillnad på teori och praktik

Installationen var teoretiskt mycket enkel, i praktiken var det mer komplicerat. Efter en noggrann förstudie framkom följande:

  • 1 Inte lätt att hitta en optimal placering
  • Man vill ju montera i närheten av batteriet, men där fanns inget fungerande utrymme. Till slut blev det på en outnyttjad hylla i bakre bagageutrymmet under sängen. Inte optimalt, långt bort från batteriet vid soffgruppen och risk att den arbetande Efoy:en skulle störa nattsömnen. Inte mer än Aldepannan dock. Det visade sig att ljudet var försumbart och dessutom konstant så hjärnan sorterade snabbt bort det. Madrassen var en god ljuddämpare i detta fall.
  •  
  • 2 Originalkablaget var för kort
  • Vi valde därför att gå upp i kabeldimension. Vi monterade 6 mm2 för laddningen och 2,5 mm2 för sensorkablarna. Totalt blev kablagets längd 5,4 meter. Vi kapade kablarna i olika längd så vi inte fick alla skarvar mitt för varandra. Vi spred ut dem med 2 cm mellanrum. Varje kabel löddes samman och skarven skyddas med krympslang. Över alla fyra skarvar i varje ände drogs ytterligare en krympslang för maximalt robusta skarvar.
  •  
  • 3 Trångt och besvärligt
  • Med dragtråd, massor av tålamod och krälande på golvet lyckades vi få fram kablaget. Det blev en spännande upplevelse med några nystarter för varje knepig passage.
  •  
  • 4 Hyllan i bagaget för smal
  • Den kunde vi enkelt bredda så att bränslecellen fick en stadig montering.
  •  
  • 5 Återkoppla allt vi kopplat ur under installationen
  • Efter installationen återstod det ständiga stöket med att återställa alla klockor och parametrar i alla bodelens urkopplade/strömlösa enheter. Inget svårt jobb i sig, men det ställer stora krav på minnet – hur var det nu man gjorde igen? Efter det enkla momentet att koppla in kablaget på batteriet skred vi till verket. Om vi hade tur eller om vi hade gott minne kom vi aldrig underfund med, men vi lyckades med allt första gången.

 

Uppdatering till senaste programvaran

Utvecklingen går snabbt, en produkt från 2019 är redan omodern. Generalagenten Thermoprodukter erbjöd oss därför en ”Updater” med senast gällande programvara för bränslecellen. De sände oss en liten svart låda som man kopplar till bränslecellens datauttag. Man ser att uppdateringen pågår genom att en röd och grön diod blinkar. När det är klart tänds en grön diod. Ett mycket smidigt sätt att få senaste årsmodell. ”Updatern” returneras sedan i samma vadderade kuvert som den kom.

 

I Bildgalleriet kan du följa installationen i bilder. Klicka för större bild och informativ bildtext.

Första testet

Vi började med att koka upp 1 liter vatten via omformaren för att ladda ur batteriet lite. Vi körde samtidigt all belysning och värmepannan samt kompressorkylen. Efoy:ens startpunkt sattes till 13 volt med 5 minuters fördröjning. Detta för att den inte skulle starta omedelbart när omformaren startade kaffekokaren. Spänningen sjönk sakta för att bottna vid 12 volt. När vattenkokaren slog ifrån steg spänningen till 13,3 volt igen. Spänningsfallet beror på inre motstånd i batteri och kablage. Vi har valt automatiskt läge på Efoy:en vilken betyder att den griper in när det är läge enligt de inställda parametrarna.

Vi har ännu inte kunnat testa max laddström, 6 ampère, eftersom batteriet haft för god laddning. Just nu har vi nått upp till 4,3 A. Tids nog kommer batteriet ha så låg spänning att laddströmmen stiger till max. Efter fyra dygn så konstaterar vi att allt fungerar som önskat. Nu är det bara att kasta sig ut på fricamping i vinterlandskapet!

Fakta

EFOY bränslecell 140, begagnad

Pris 12.500 kronor + ett begagnat 90 AH litiumbatteri.

Levererar 140 WH per dygn med en maxström av 6 ampere.

Dunk med metanol om 10 liter innehåller 11 KWH.

Förlängning av kablage 160:- kronor

Installationen har skett i samråd med generalagenten Thermoprodukter.

info@thermoprodukter.se

Ett batteri och en Efoy byter ägare – affären som låg till grund för uppdateringen.

För litet ventilationsutrymme

Tillägg per den 21 april 2023

Leverantören Thermoprodukter läste vår artikel och kom tillbaka med ett välmenat råd. De såg på bilen av enhetens placering att det var väl litet utrymme mot väggen. För att säkerställa funktionen även en varm sommardag rekommenderade de att öka avståndet från 2 cm till 7 cm. Roger har nu gjort det inför sommaren.

I vinter har det blivit så att nattparkeringarna har erbjudit el. Därmed har Efoyen inte gått många timmar just denna vinter. 

Nu är det mer luft runt Efoy:en

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift