Ni som följt med vår artikelserie om Anita och Roger vet att de valde att rusta upp sin husbil i stället för att byta. De har en Bürstner Elegance 685 från 2007, en bil de trivs mycket bra med. De valde därför att satsa bytesbudgeten på en omfattande uppgradering. Ett betydlig billigare alternativ att nå det man önskar.
Av Stig Forsberg och Roger Lindahl
Ni hittar de tidigare artiklarna i denna serie här: del 1, del 2, del 3, del 4, del 5
Snabb utveckling för solpaneler
Något som verkligen utvecklats de senaste 15 åren är solcellstekniken. En modern solpanel idag är långt mycket effektivare än den som monterades när Anita och Rogers husbil var ny. När det önskades mer solpaneler för bättre laddning vid fricamping blev valet därför att ta bort den befintliga och i stället montera två nya. Den totala effekten kom då att bli 270 watt totalt i stället för de ursprungliga 180 watt. Utrymmet på taket räcker dessutom till ytterligare en solpanel om behov uppstår.
Valet av solpanel
Valet föll på Sunwind, de har gott renommé och har funnits på marknaden många år. Samtal med deras support gav det slutgiltiga förtroendet inför valet.
Alternativet med paneler som limmas direkt på taket fanns med i bilden, men på platsen där panel två skulle monteras finns en täckplåt för en satellitantenn som tidigare monterats bort. Valet blev därför glaspaneler som monteras upphöjda från taket med limmade fästvinklar.
Den befintliga regulatorn från Victron klarar av att hantera båda solpanelerna. Regulatorn kommunicerar med blåtand så laddningen från panelerna är både enkel och intressant att följa upp i mobilen. Litiumbatteriet har även det blåtand varför vi har total överblick av både laddningen från solpanelerna och batteriets aktuella laddstatus.
Montaget blev som följer
- Demontering av de gamla panelerna.
- Ordentlig rengöring av taket där fästvinklarna skulle monteras.
- Avfettning med rödsprit
- Fastlimning av monteringsvinklarna.
- Solpanelerna täcktes med en matta när de gamla kopplades ur och de nya kopplades in. Detta för att de skulle lämna minimal spänning om någon kortslutning skulle råka inträffa trots försiktig hantering.
- Panelerna kopplades i parallell, enkelt eftersom de var försedda med MC4-kontakter. En extra kontakt ”två till en” gjorde det enkelt att utföra.
- Samma kabelgenomföring som de äldre panelerna användes.
- Säkringen för regulator uppdaterades till 20 A eftersom panelernas totala effekt blev högre.
I bildgalleriet några bilder från monteringen med förklarande bildtexter
Resultatet
Den riktigt effektiva sommarsolen har ännu inte hunnit infinna sig, men det är ett betydligt bättre tryck i laddningen nu. Inget annat var att förvänta sig när gamla åldrade paneler blivit utbytta mot moderna. Statistik från regulatorn visar att de tidigare solpanelerna som mest laddat 90 watt. De nya har redan levererat 200 watt, dvs mer än dubbelt.
Anita och Roger räknar med att under fricamping nu vara oberoende av landström trots drift av kompressorkyl som förbrukar el dygnet runt. Dessutom tillkommer frekvent användning av mikrovågsugn och kaffebryggare. De förbrukar när de två sista används ansenligt med ström, upp mot 150 A ur deras 200 AH litiumbatteri. Användningstiden är ca tre till fem minuter vid varje tillfälle. Med en sol som börjar ladda tidigt på morgonen och håller på till sena kvällen sommartid räknar de med att ha fulladdat batteri varje kväll. Skulle solen svika för många dagar i rad har de sin Efoy-bränslecell som laddar batteriet.