Meny

.

Utveckling eller inveckling?

Den tekniska utvecklingen gÄr fort. Dagens husbilar Àr smÄ underverk av integrerade system som ibland till och med kan fjÀrrstyras via applikationer i en telefon eller surfplatta.

Betyder denna utveckling att husbilarna blivit bÀttre? BekvÀmare? Mer anvÀndarvÀnliga?

 

Av Stefan Janeld

 

Modern teknik Àr fantastisk. Ta bara en sÄn sak som att vi kan ha en display i husbilen dÀr vi med hjÀlp av fyra kameror kan se husbilen ovanifrÄn under manövrering i trÄnga utrymmen. Som vore vi en fÄgel.

Första gÄngen jag körde en husbil med denna teknik var jag sÄ imponerad, och fascinerad, att jag var sÀker pÄ att aldrig mer skulle en kofÄngare stöta emot ett staket. Kostnaden av systemet skulle betalas av uteblivna sjÀlvrisker och sÀnkta försÀkringspremier. SkadeverkstÀder skulle fÄ stÀnga pÄ grund av arbetsbrist.

Nu, ett drygt decennium senare kan jag konstatera att riktigt det genomslaget fick inte 360° kamerorna. De flesta husbilister upplever inte behovet.

 

Förarassistenter

Kameror och sensorer i vindrutan eller grillen ser mer Àn vi sjÀlva gör. De informerar om och varnar för snart sagt allt. Börjar mina ögon flacka sÀger bilen Ät mig att jag Àr trött och behöver ta rast. Byter jag fil utan att blinka ryter ratten ifrÄn med ett darrande och ibland försöker den till och med styra emot.

Om jag blir omkörd pÄ motorvÀgen och den omkörande bilen svÀnger in framför mig lite nÀrmare Àn min, mycket nervösa, förarassistent tycker kÀnns bra sÄ bromsar min bil sÄ pass att bilbÀltet lÄser sig. En sekund senare mÀrker tekniken i min bil att den överreagerat och lÄter mig köra vidare som om inget hÀnt. Man kan ju undra hur de som Äker bakom upplever min neurotiska körstil.

Jag har levt hela livet utan dylika assistenter och blir mest störd av dem. De bryter min koncentration och fÄr mig att fokusera pÄ annat Àn den trafikmiljö jag befinner mig i.

Nu Àr det i sanningens namn fÄ husbilstillverkare som bestÀller chassin med alla dessa assistenter. En dumsnÄlhet jag ofta klagat pÄ och ifrÄgasatt.

Jag vet. Jag Àr lika konsekvent som en utarbetad smÄbarnsförÀlder.

 

Smarta bodelskontroller

Inte bara under fĂ€rd har tekniken tagit mer och mer plats i husbilen. Även dĂ„ vi stĂ„r pĂ„ stĂ€llplatsen omges vi av smarta system. Bodelen har blivit programerbar och kan individualiseras.

  • – Centrala lampkontroller, ibland programerbara sĂ„ de passar stundens humör. En ljusdesign för natten, en för kvĂ€llen, en att vakna till, en dĂ„ vi Ă€ter, en annan nĂ€r vi har gĂ€ster och sĂ„ vidare.
  •  
  • – Smarta manöverpaneler till bodelens alla funktioner. DĂ€r man i menyer och submenyer kan stĂ€lla in snart sagt varenda parameter för vĂ€rmare, AC, kylskĂ„p, stereo och gud vet allt.
  •  
  • –  Diverse elhissar. Vi kan med knappar hissa sĂ€ngar upp och ner. LikasĂ„ teveapparater och kaffebryggare. Om vi hittar knapparna.
  •  

Varför kallas dessa system smarta? Deras enda uppgift tycks vara att fÄ mig att kÀnna mig dum. Tacka vet jag manuella reglage. De Àr snabbare, intuitiva och ofta kan man laga dem pÄ egen hand för mekaniken Àr som regel vÀldigt enkelt.

Det Àr talande att tillverkarna ser ett behov att hÄlla dagslÄnga utbildningar för handlarnas sÀljare och servicepersonal sÄ de kan hantera de smarta manöversystemen. Hur sedan denna information ska komma kunden tillgodo under en eller tvÄ timmars leveransgenomgÄng av husbilen förstÄr jag inte.

PÄ Husbilsskolan har vi fÄtt en ökande mÀngd frÄgor om trilskandes teknik. I 99,9% av fallen Àr det handhavandefel. Ofta har man knappat bort sig i menyerna eller stÀllt in motstridiga parametrar i telefonens app och den fasta kontrollpanelen.

Det gjorde man inte nÀr reglagen var analoga med tydligt uppmÀrkta knappar och vred.

 

Inte ens erfarna husbilister klarar tekniken ombord

Om all denna teknik faktiskt förenklade husbilslivet skulle jag stÄ pÄ första raden och applÄdera utvecklingen med stor entusiasm. Men sÄ Àr det ju inte. Inte ens erfarna husbilister kan idag rÀkna med att de förstÄr den nya husbilens alla funktioner.

En sÄ simpel sak som att tÀnda en lampa kan vara en utmaning i en modern husbil. Jag skulle en gÄng testa en husbil dÀr handlaren som lÄnade ut bilen för test förklarade att belysningen pÄ toaletten var trasig. Knappen till lampan hade gÄtt sönder. Men det visade sig att han försökte tÀnda lampan med fel knapp. Toalettens lampa skulle tÀndas via en knapp i sovrummet. Knappen inne pÄ toaletten var en extra knapp för den blÄ nattbelysningen i golvet. Den kunde man tÀnda och slÀcka frÄn en mÀngd platser i bodelen.

Förra Ă„ret hĂ€mtade en god vĂ€n och en av Sveriges mest erfarna husbilister hem sin husbil frĂ„n fabriken. Han har Ă€gt och sĂ„lt husbilar i över 35 Ă„r. Är mycket tekniskt intresserad och omfamnar ny teknik fortare Ă€n nĂ„gon annan jag kĂ€nner. ÄndĂ„ stötte han pĂ„ flera problem med sin nya husbil. De som störde mest var att kylen inte startade, belysningen i bodelen fungerade inte riktigt och en lampa varnade för att motorhuven inte var stĂ€ngd.

Han lyckades till sist klura ut att det var en sensor i motorhuven som var feljusterad. Han kunde ÄtgÀrda det sjÀlv genom att skruva pÄ sensorns mekaniska höjdjustering. Ett mekaniskt fel Àr, som sagt, alltid enklare att ÄtgÀrda Àn ett elektriskt.

Problemet med kylen och lamporna? Montören hade glömt tala om för bodelens kontrollpanel vilken modell den monterats i. Panelen trodde den satt i en helt annan husbil med andra specifikationer. In i menyerna, vidare in i undermenyerna och till sist visste panelen var den bodde. Kylen surrade igÄng och lamporna gick att manövrera som tÀnkt.

 

Nyhetsiver driver pÄ

Jag kÀnner att husbilstillverkarna mÄnga gÄnger utvecklat saker som inte behövt utvecklas. Man har löst icke existerande problem. Skapat funktioner som inte efterfrÄgats av kunderna.

Jag har en teori om varför det blivit sÄ.

Som husbilsfabrikant vill man ha nÄgot nytt att erbjuda varje Är. FörbÀttringar som lockar till byte av husbil. Och inget Àr enklare att göra Àn att införliva ny teknik. SÀrskilt teknik som utvecklas av andra och sedan köps in som fÀrdig lösning. Under eget namn sÄklart. Ett sÀtt att framstÄ som ett tekniskt avancerat och modernt husbilsfabrikat som hÀnger med i utvecklingen.

 

Saker som verkligen behöver utvecklas

Det finns saker som behöver bli bÀttre i husbilar. GrundlÀggande saker, sÀkerhetsfrÀmjande likvÀl som komforthöjande. Dessa kan man inte köpa frÄn underleverantörer. De mÄste man lösa sjÀlva.

Jag har tre kÀpphÀstar som jag tjatat om i över femton Är nu. Om tillverkarna ÄtgÀrdar dessa har de gjort mer för husbilskundernas komfort och sÀkerhet Àn vad nÄgon smart manöverpanel eller förarassistent nÄgonsin kan Ästadkomma:

  • 1: BĂ€ttre lyktor pĂ„ helintegrerade husbilar. Sluta se dem som designelement, se dem som en nödvĂ€ndig sĂ€kerhetsfunktion som ska hjĂ€lpa föraren se i mörkret Ă€ven dĂ„ det Ă€r snö och slask. Installera spolning som hĂ„ller glasen rena, uppvĂ€rmning som smĂ€lter snö och slask.
  •  
  • 2: LĂ€ttjobbade gasolutrymmen. Med det menar jag att de ska vara i bekvĂ€m höjd och med gott om plats att hantera plastnyckeln nĂ€r man ska skifta flaskorna. SlĂ€de borde vara standard i alla husbilars gasolutrymmen.
  •  
  • 3: Ergonomiska insteg. Inte mĂ„nga husbilar uppfyller kraven pĂ„ ett bekvĂ€mt insteg till bodelen. Steghöjden Ă€r för hög och stegdjupet för kort. Alla tillverkare vet att mĂ„lgruppen Ă€r Ă„lderstigen med krĂ€mpor som dĂ„liga knĂ€n, slitna höfter och vĂ€rkande ryggar. Men de gör inget för att underlĂ€tta. Man skulle kunna gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt som att ha en ramp innanför bodelsdörren och helt avstĂ„ trappa.

 

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift