Ăr det sant att alkover Ă€r törstiga och att stora motorer i tunga fordon Ă€r snĂ„lare Ă€n mindre motorer? Vi har synat sanningarna i sömmarna.
Av Stefan Janeld
Testpiloter Björn Genberg, Jimmie Ăbom, Stefan Janeld
För att se vad en alkov drar letar vi reda pÄ tvÄ husbilar vars enda skillnad Àr just alkoven. Vi hittar tvÄ Ci Elliot av jÀmförbar lÀngd, vikt, hjulbas och motorisering. Med i karavanen Àr en Rapido 7090 F+. Den ska ge svar pÄ om en större motor Àr snÄlare Àn en mindre vid samma belastning. Teorin Àr att den i samma hastighet anvÀnder relativt liten del av sin kapacitet och dÀrför inte behöver sÄ mycket brÀnsle.
Testdagen Àr inte idealisk för detta test. Det blÄser rejÀlt. Medvind Ät ena hÄllet och motvind Ät andra.
Alkovbilen stadigare i sidvind!
PÄ första benet rÄder byig medvind och pÄ vissa strÀckor sidvind. Den halvintegrerade Ci:n har problem med den byiga sidvinden. Trots mÄttlig fart pÄ 90 km/h krÀver den passning och fÀrden Àr inte avslappnad.
Alkovbilen gĂ„r stadigt, nĂ„got som förvĂ„nar oss stort. Bilarna har olika dĂ€ckfabrikat. Kan olika hjulinstĂ€llningen vara det som skiljer? Det gĂ„r inte att avgöra. ĂverhĂ€nget Ă€r lika, hjulbasen Ă€r lika, bilarnas sidor Ă€r lika förutom alkoven. Enda tydliga skillnaden vi kan se Ă€r att alkovbilen har en högre markfrigĂ„ng, FĂ„r mĂ„nne vinden en genvĂ€g dĂ€r som minskar trycket pĂ„ bilen?
I Rapidon Àr fÀrden stabil, bortsett frÄn att de mÄnga takluckorna vÀsnas rejÀlt.  Tystaste fÀrden bjuder alkovbilen pÄ.
OpÄlitlig fÀrddator
I GĂ€vle tar vi paus för att tanka upp bilarna. FĂ€rddatorerna menar att den stora motorn dragit minst â med bred marginal. Vi förvĂ„nas men blir ocksĂ„ glada över att ha nĂ„got att berĂ€tta!
Vid pumpen visar det sig dock att siffran var en lögn. FÀrddatorn hÀvdade 0,85 lit/mil, pumpen faststÀllde förbrukningen till 0,99 liter. HÀr behövs kalibrering. FÀrddatorerna i de bÄda andra bilarna visade tvÀrtom nÄgot högre förbrukning Àn den verkliga.
Första tankningen ger vid handen att det knappast spelar nÄgon brÀnsleekonomisk roll vilken husbil eller motorisering man vÀljer i husbilar kring sju meter.
Vinden avgör
PÄ hemvÀgen fÄ vi kraftig ihÄllande motvind i över tio mil. Alkovbilens acceleration pÄverkas mÀrkbart. Vi planerade att Äka max 110 km/h pÄ hemvÀgen för att se vad den farthöjningen kostar. Men tvingas pruta till max 100 km/h dÄ alkovbilen i uppförslut och motvind tvingas vÀxla ner för att hÄlla 110 km/h.
I kraftigt uppförslut blir det till att vÀxla ner i alla fall. NÄgot vi aldrig behövde göra pÄ vÀgen upp. De halvintegrerade bilarna har lÀttare att hantera motvinden. Men brÀnsleförbrukningen steg vÀsentligt.
Vi konstaterar att motvinden har större betydelse för brÀnsleförbrukningen Àn alkoven.
Alkovbilen led mest av den ökade hastigheten och motvinden. Förbrukningen steg med en halv liter per mil â 20 procent mer Ă€n vad de halvintegrerades förbrukning ökade.
Helt klart spelar aerodynamiken roll nÀr hastigheten ökar. Det blÄste i genomsnitt 14 meter per sekund vid hemresan, enligt SMHI. Det motsvarar 50 km/h. Vi ska alltsÄ se vÄr hastighet som 150 km/h snarare Àn 100 km/h. DÄ upplevs förbrukningen inte som lika vÄldsam.
VĂ„r slutsats
En alkov drar mer Àn en halvintegrerad. Men inte sÄ mycket att det ska avgöra ett köp. I normala förhÄllanden och stillsam husbilslunk kring 90 km/h skiljer endast en ynka deciliter. Vid normal anvÀndning blir det en dryg tusenlapp per Är.
En större motor Àr inte snÄlare, men heller inte nÀmnvÀrt törstigare. Den extra förbrukning trelitersmotorn visade vid andra tankningen kan mycket vÀl bero pÄ att vi satt fast i rusningstrafiken i en timme. PÄ tomgÄng har den större cylindervolymen stor pÄverkan. PÄ motorvÀg skiljer endast sex centiliter per kilometer, eller 60 liter per tusen mil.
Störst pÄverkan pÄ förbrukningen hade motvinden. En meter per sekund motsvarar en hastighet pÄ 3,6 km/h. Vill du spara brÀnsle ska du dÀrför lÀtta pÄ gasen nÀr det blÄser motvind. Testet visar att förbrukningen kan öka med hela 30-50 procent i stark motvind, kuling.
Ci Elliot 55P halvintegrerad
LĂ€ngd 690cm
Bredd 231cm
Höjd 290cm
Frontarea 6,7 kvm
Vikt 2 780kg
Totalvikt 3 500kg
Motor 2,3MJ 130hk
LjudnivÄ 90km/h 74dB
Ci Elliot 5P alkovbil
LĂ€ngd 675cm
Bredd 231 cm
Höjd 322 cm
Frontarea 7,4 kvm
Vikt 3 000kg
Totalvikt 3 500kg
Motor 2,3MJ 130hk
LjudnivÄ 90km/h 73dB
Rapido 7090 F+ med stora motorn
LĂ€ngd 740 cm
Bredd 232 cm
Höjd 277 cm
Frontarea 6,4 kvm
Vikt 3 150kg
Totalvikt 3 700kg
Motor 3,0MJ 157hk
LjudnivÄ 90km/h ej uppmÀtt pga för stark vind
SĂ„ gjorde vi testet
StrĂ€cka: Stockholm â GĂ€vle â Stockholm
Första benet körde vi lagligt men max 90 km/h
Andra benet körde vi lagligt men max 100 km/h
Hastigheten mÀttes med GPS. MÀtarna visar i alla tre bilar 9km/h för fort.
Mellantankning i GÀvle för att se förbrukning i 90km/h
Sexans vÀxel i farter över 80km/h
Vi körde i kolonn för att fÄ sÄ identiska förhÄllanden som möjligt, dock med vÀl tilltaget avstÄnd för att inte pÄverkas av framförvarande husbil.
Tomma bilar sÄnÀr som pÄ brÀnsletanken.
Vi lÄter inte pumpen slÄ av utan ser till att fylla Ànda upp sÄ vi ser dieseln i pÄfyllningsröret.
Alla bilar tankas vid samma pump och placeras identiskt vid pumpen.