Meny

.

Vad drar en alkov?

Är det sant att alkover Ă€r törstiga och att stora motorer i tunga fordon Ă€r snĂ„lare Ă€n mindre motorer? Vi har synat sanningarna i sömmarna.

Av Stefan Janeld

Testpiloter Björn Genberg, Jimmie Öbom, Stefan Janeld

För att se vad en alkov drar letar vi reda pÄ tvÄ husbilar vars enda skillnad Àr just alkoven. Vi hittar tvÄ Ci Elliot av jÀmförbar lÀngd, vikt, hjulbas och motorisering. Med i karavanen Àr en Rapido 7090 F+. Den ska ge svar pÄ om en större motor Àr snÄlare Àn en mindre vid samma belastning. Teorin Àr att den i samma hastighet anvÀnder relativt liten del av sin kapacitet och dÀrför inte behöver sÄ mycket brÀnsle.

Testdagen Àr inte idealisk för detta test. Det blÄser rejÀlt. Medvind Ät ena hÄllet och motvind Ät andra.

Alkovbilen stadigare i sidvind!

PÄ första benet rÄder byig medvind och pÄ vissa strÀckor sidvind. Den halvintegrerade Ci:n har problem med den byiga sidvinden. Trots mÄttlig fart pÄ 90 km/h krÀver den passning och fÀrden Àr inte avslappnad.

Alkovbilen gĂ„r stadigt, nĂ„got som förvĂ„nar oss stort. Bilarna har olika dĂ€ckfabrikat.  Kan olika hjulinstĂ€llningen vara det som skiljer?  Det gĂ„r inte att avgöra. ÖverhĂ€nget Ă€r lika, hjulbasen Ă€r lika, bilarnas sidor Ă€r lika förutom alkoven. Enda tydliga skillnaden vi kan se Ă€r att alkovbilen har en högre markfrigĂ„ng, FĂ„r mĂ„nne vinden en genvĂ€g dĂ€r som minskar trycket pĂ„ bilen?

I Rapidon Àr fÀrden stabil, bortsett frÄn att de mÄnga takluckorna vÀsnas rejÀlt.  Tystaste fÀrden bjuder alkovbilen pÄ.

Testet gjordes till största delen pÄ motorvÀg. Det Àr i fart man mÀrker skillnaden mellan alkov och delintegrerat, Àven skillnaden mellan stor och mindre motor blir mer rÀttvisande i fart.

OpÄlitlig fÀrddator

I GĂ€vle tar vi paus för att tanka upp bilarna. FĂ€rddatorerna menar att den stora motorn dragit minst – med bred marginal. Vi förvĂ„nas men blir ocksĂ„ glada över att ha nĂ„got att berĂ€tta!

Vid pumpen visar det sig dock att siffran var en lögn.  FÀrddatorn hÀvdade 0,85 lit/mil, pumpen faststÀllde förbrukningen till 0,99 liter. HÀr behövs kalibrering. FÀrddatorerna i de bÄda andra bilarna visade tvÀrtom nÄgot högre förbrukning Àn den verkliga.

Första tankningen ger vid handen att det knappast spelar nÄgon brÀnsleekonomisk roll vilken husbil eller motorisering man vÀljer i husbilar kring sju meter.

Vi tankade vid samma pump och placerade fordonen pÄ exakt samma plats för att minimera felmarginalen vid tankning.

Vinden avgör

PÄ hemvÀgen fÄ vi kraftig ihÄllande motvind i över tio mil. Alkovbilens acceleration pÄverkas mÀrkbart. Vi planerade att Äka max 110 km/h pÄ hemvÀgen för att se vad den farthöjningen kostar. Men tvingas pruta till max 100 km/h dÄ alkovbilen i uppförslut och motvind tvingas vÀxla ner för att hÄlla 110 km/h.

I kraftigt uppförslut blir det till att vÀxla ner i alla fall. NÄgot vi aldrig behövde göra pÄ vÀgen upp. De halvintegrerade bilarna har lÀttare att hantera motvinden. Men brÀnsleförbrukningen steg vÀsentligt.

Vi konstaterar att motvinden har större betydelse för brÀnsleförbrukningen Àn alkoven.

Alkovbilen led mest av den ökade hastigheten och motvinden. Förbrukningen steg med en halv liter per mil – 20 procent mer Ă€n vad de halvintegrerades förbrukning ökade.

Helt klart spelar aerodynamiken roll nÀr hastigheten ökar. Det blÄste i genomsnitt 14 meter per sekund vid hemresan, enligt SMHI. Det motsvarar 50 km/h. Vi ska alltsÄ se vÄr hastighet som 150 km/h snarare Àn 100 km/h. DÄ upplevs förbrukningen inte som lika vÄldsam.

Första tankningen. FörutsÀttningar: Max 90km/h, byig medvind, gles trafik
Andra tankningen. FörutsÀttningar: Max 100km/h, kraftig ihÄllande motvind, rusningstidsköer i en timme
Rusningstid i Stockholm, en timme för att komma en mil – det pĂ„verkar snittförbrukningen högst avsevĂ€rt.
Ett test som detta Àr svÄrt att fÄ till. Dels finns inte identiska fordon att tillgÄ, dels har vi har inte tillgÄng till hjulinstÀllningsapparatur, inte möjlighet att sko bilarna med identiska dÀck och vi saknar vÄg för att vÀga in bilarna till identiska vikter. Dessutom Àr vi tre förare med olika körstil. Detta kompenseras till viss del av att köra i karavan, men inte helt.
Skillnaden i vikt mellan de bÄda Ci bilarna ligger inte i alkoven. Chassit pÄ alkovbilen Àr betydligt tyngre. PÄ bilderna kan man tydligt se hur mycket material det skiljer. Alkovbilens chassi har dubbelt sÄ höga balkar.
Den halvintegrerade bilen har Fiats camperchassi. Mycket lÀttare, lÀgre. BÄde vikt och aerodynamik skiljer alltsÄ.

VĂ„r slutsats

En alkov drar mer Àn en halvintegrerad. Men inte sÄ mycket att det ska avgöra ett köp. I normala förhÄllanden och stillsam husbilslunk kring 90 km/h skiljer endast en ynka deciliter. Vid normal anvÀndning blir det en dryg tusenlapp per Är.

En större motor Àr inte snÄlare, men heller inte nÀmnvÀrt törstigare. Den extra förbrukning trelitersmotorn visade vid andra tankningen kan mycket vÀl bero pÄ att vi satt fast i rusningstrafiken i en timme. PÄ tomgÄng har den större cylindervolymen stor pÄverkan. PÄ motorvÀg skiljer endast sex centiliter per kilometer, eller 60 liter per tusen mil.

Störst pÄverkan pÄ förbrukningen hade motvinden. En meter per sekund motsvarar en hastighet pÄ 3,6 km/h. Vill du spara brÀnsle ska du dÀrför lÀtta pÄ gasen nÀr det blÄser motvind. Testet visar att förbrukningen kan öka med hela 30-50 procent i stark motvind, kuling.

Ci Elliot 55P halvintegrerad

LĂ€ngd 690cm

Bredd 231cm

Höjd 290cm

Frontarea 6,7 kvm

Vikt 2 780kg

Totalvikt 3 500kg

Motor 2,3MJ 130hk

LjudnivÄ 90km/h 74dB

Ci Elliot 5P alkovbil

LĂ€ngd 675cm

Bredd 231 cm

Höjd 322 cm

Frontarea 7,4 kvm

Vikt 3 000kg

Totalvikt 3 500kg

Motor 2,3MJ 130hk

LjudnivÄ 90km/h 73dB

Rapido 7090 F+ med stora motorn

LĂ€ngd 740 cm

Bredd 232 cm

Höjd 277 cm

Frontarea 6,4 kvm

Vikt 3 150kg

Totalvikt 3 700kg

Motor 3,0MJ 157hk

LjudnivÄ 90km/h ej uppmÀtt pga för stark vind

SĂ„ gjorde vi testet

StrĂ€cka: Stockholm – GĂ€vle – Stockholm

Första benet körde vi lagligt men max 90 km/h

Andra benet körde vi lagligt men max 100 km/h

Hastigheten mÀttes med GPS. MÀtarna visar i alla tre bilar 9km/h för fort.

Mellantankning i GÀvle för att se förbrukning i 90km/h

Sexans vÀxel i farter över 80km/h

Vi körde i kolonn för att fÄ sÄ identiska förhÄllanden som möjligt, dock med vÀl tilltaget avstÄnd för att inte pÄverkas av framförvarande husbil.

Tomma bilar sÄnÀr som pÄ brÀnsletanken.

Vi lÄter inte pumpen slÄ av utan ser till att fylla Ànda upp sÄ vi ser dieseln i pÄfyllningsröret.

Alla bilar tankas vid samma pump och placeras identiskt vid pumpen.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift