.

Vad drar en alkov?

Är det sant att alkover är törstiga och att stora motorer i tunga fordon är snålare än mindre motorer? Vi har synat sanningarna i sömmarna.

Av Stefan Janeld

Testpiloter Björn Genberg, Jimmie Öbom, Stefan Janeld

För att se vad en alkov drar letar vi reda på två husbilar vars enda skillnad är just alkoven. Vi hittar två Ci Elliot av jämförbar längd, vikt, hjulbas och motorisering. Med i karavanen är en Rapido 7090 F+. Den ska ge svar på om en större motor är snålare än en mindre vid samma belastning. Teorin är att den i samma hastighet använder relativt liten del av sin kapacitet och därför inte behöver så mycket bränsle.

Testdagen är inte idealisk för detta test. Det blåser rejält. Medvind åt ena hållet och motvind åt andra.

Alkovbilen stadigare i sidvind!

På första benet råder byig medvind och på vissa sträckor sidvind. Den halvintegrerade Ci:n har problem med den byiga sidvinden. Trots måttlig fart på 90 km/h kräver den passning och färden är inte avslappnad.

Alkovbilen går stadigt, något som förvånar oss stort. Bilarna har olika däckfabrikat.  Kan olika hjulinställningen vara det som skiljer?  Det går inte att avgöra. Överhänget är lika, hjulbasen är lika, bilarnas sidor är lika förutom alkoven. Enda tydliga skillnaden vi kan se är att alkovbilen har en högre markfrigång, Får månne vinden en genväg där som minskar trycket på bilen?

I Rapidon är färden stabil, bortsett från att de många takluckorna väsnas rejält.  Tystaste färden bjuder alkovbilen på.

Testet gjordes till största delen på motorväg. Det är i fart man märker skillnaden mellan alkov och delintegrerat, även skillnaden mellan stor och mindre motor blir mer rättvisande i fart.

Opålitlig färddator

I Gävle tar vi paus för att tanka upp bilarna. Färddatorerna menar att den stora motorn dragit minst – med bred marginal. Vi förvånas men blir också glada över att ha något att berätta!

Vid pumpen visar det sig dock att siffran var en lögn.  Färddatorn hävdade 0,85 lit/mil, pumpen fastställde förbrukningen till 0,99 liter. Här behövs kalibrering. Färddatorerna i de båda andra bilarna visade tvärtom något högre förbrukning än den verkliga.

Första tankningen ger vid handen att det knappast spelar någon bränsleekonomisk roll vilken husbil eller motorisering man väljer i husbilar kring sju meter.

Vi tankade vid samma pump och placerade fordonen på exakt samma plats för att minimera felmarginalen vid tankning.

Vinden avgör

På hemvägen få vi kraftig ihållande motvind i över tio mil. Alkovbilens acceleration påverkas märkbart. Vi planerade att åka max 110 km/h på hemvägen för att se vad den farthöjningen kostar. Men tvingas pruta till max 100 km/h då alkovbilen i uppförslut och motvind tvingas växla ner för att hålla 110 km/h.

I kraftigt uppförslut blir det till att växla ner i alla fall. Något vi aldrig behövde göra på vägen upp. De halvintegrerade bilarna har lättare att hantera motvinden. Men bränsleförbrukningen steg väsentligt.

Vi konstaterar att motvinden har större betydelse för bränsleförbrukningen än alkoven.

Alkovbilen led mest av den ökade hastigheten och motvinden. Förbrukningen steg med en halv liter per mil – 20 procent mer än vad de halvintegrerades förbrukning ökade.

Helt klart spelar aerodynamiken roll när hastigheten ökar. Det blåste i genomsnitt 14 meter per sekund vid hemresan, enligt SMHI. Det motsvarar 50 km/h. Vi ska alltså se vår hastighet som 150 km/h snarare än 100 km/h. Då upplevs förbrukningen inte som lika våldsam.

Första tankningen. Förutsättningar: Max 90km/h, byig medvind, gles trafik
Andra tankningen. Förutsättningar: Max 100km/h, kraftig ihållande motvind, rusningstidsköer i en timme
Rusningstid i Stockholm, en timme för att komma en mil – det påverkar snittförbrukningen högst avsevärt.
Ett test som detta är svårt att få till. Dels finns inte identiska fordon att tillgå, dels har vi har inte tillgång till hjulinställningsapparatur, inte möjlighet att sko bilarna med identiska däck och vi saknar våg för att väga in bilarna till identiska vikter. Dessutom är vi tre förare med olika körstil. Detta kompenseras till viss del av att köra i karavan, men inte helt.
Skillnaden i vikt mellan de båda Ci bilarna ligger inte i alkoven. Chassit på alkovbilen är betydligt tyngre. På bilderna kan man tydligt se hur mycket material det skiljer. Alkovbilens chassi har dubbelt så höga balkar.
Den halvintegrerade bilen har Fiats camperchassi. Mycket lättare, lägre. Både vikt och aerodynamik skiljer alltså.

Vår slutsats

En alkov drar mer än en halvintegrerad. Men inte så mycket att det ska avgöra ett köp. I normala förhållanden och stillsam husbilslunk kring 90 km/h skiljer endast en ynka deciliter. Vid normal användning blir det en dryg tusenlapp per år.

En större motor är inte snålare, men heller inte nämnvärt törstigare. Den extra förbrukning trelitersmotorn visade vid andra tankningen kan mycket väl bero på att vi satt fast i rusningstrafiken i en timme. På tomgång har den större cylindervolymen stor påverkan. På motorväg skiljer endast sex centiliter per kilometer, eller 60 liter per tusen mil.

Störst påverkan på förbrukningen hade motvinden. En meter per sekund motsvarar en hastighet på 3,6 km/h. Vill du spara bränsle ska du därför lätta på gasen när det blåser motvind. Testet visar att förbrukningen kan öka med hela 30-50 procent i stark motvind, kuling.

Ci Elliot 55P halvintegrerad

Längd 690cm

Bredd 231cm

Höjd 290cm

Frontarea 6,7 kvm

Vikt 2 780kg

Totalvikt 3 500kg

Motor 2,3MJ 130hk

Ljudnivå 90km/h 74dB

Ci Elliot 5P alkovbil

Längd 675cm

Bredd 231 cm

Höjd 322 cm

Frontarea 7,4 kvm

Vikt 3 000kg

Totalvikt 3 500kg

Motor 2,3MJ 130hk

Ljudnivå 90km/h 73dB

Rapido 7090 F+ med stora motorn

Längd 740 cm

Bredd 232 cm

Höjd 277 cm

Frontarea 6,4 kvm

Vikt 3 150kg

Totalvikt 3 700kg

Motor 3,0MJ 157hk

Ljudnivå 90km/h ej uppmätt pga för stark vind

Så gjorde vi testet

Sträcka: Stockholm – Gävle – Stockholm

Första benet körde vi lagligt men max 90 km/h

Andra benet körde vi lagligt men max 100 km/h

Hastigheten mättes med GPS. Mätarna visar i alla tre bilar 9km/h för fort.

Mellantankning i Gävle för att se förbrukning i 90km/h

Sexans växel i farter över 80km/h

Vi körde i kolonn för att få så identiska förhållanden som möjligt, dock med väl tilltaget avstånd för att inte påverkas av framförvarande husbil.

Tomma bilar sånär som på bränsletanken.

Vi låter inte pumpen slå av utan ser till att fylla ända upp så vi ser dieseln i påfyllningsröret.

Alla bilar tankas vid samma pump och placeras identiskt vid pumpen.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email