I Sverige, mellanmjölkens land, har mellanklassfabrikat som Adria och Bürstner historiskt dominerat försäljningen. Så även idag. Men de pressas hårt från instegsfabrikaten som blivit allt mer kompetenta. Så pass kompetenta att man kan fråga sig om instegsklassen fortfarande finns.
Av Stefan Janeld
För tio år sedan var det relativt enkelt att dela in marknadens olika segment. Instegsklassen var husbilar under 600 000 kronor. Mellanklassen nådde upp till 900 000 kronor och allt däröver var premium. Gränserna var förvisso flytande, men man kunde göra denna generalisering utan att hamna helt snett.
Även kompetensmässigt kunde man ganska enkelt identifiera de olika klasserna.
Instegsbilarna var påvert utrustade och definitivt inte vinteranpassade. Ofta fanns endast ett armstöd på stolarna fram, en airbag, tji farthållare och manuella fönsterhissar var inte ovanligt.
Mellanklassbilarna var lite mer välutrustade. Större värmare med elpatron, isolerad och uppvärmd spillvattentank. I förarhytten fanns det mesta en modern komfortbilist önskar sig.
Premiumklassen var något extra. Vattenburen värme, langetterade mattor, avancerade multimediasystem med backkamera och GPS. De Fiatbaserade stod på AL-KO chassin som står emot rost och har individuell hjulupphängning bak.
Instegsfabrikaten allt mer kompetenta
Idag är det svårt att finna en husbil under 600 000 kronor. Senast jag testade en Sunlight, ett av de populäraste instegsfabrikaten, kostade den 763 000 kronor. Det var två år sedan, nu har de passerat 900 000 kronor om man vill ha ett välutrustad exemplar. På utrustningslistan fanns allt som behövs för att leva husbilsliv året runt, all tillgänglig säkerhetsutrustning och ett synnerligen avancerat multimediasystem. På alla sätt och vis är detta en mellanklassbil.
Adria som dominerat försäljningen i Sverige under många år har inga instegsbilar på programmet längre. Deras enklaste modeller i Axess serien är samma bilar som de två mer påkostade serierna Plus och Supreme. Men de har en något kortare tillvalslista och en lite mindre exklusivt formgiven inredning.
För att deras handlare inte skulle gå till andra fabrikat för att hitta instegsbilar köpte man varumärket Sun Living och lanserade det som Adrias instegsfabrikat. Det var tio år sedan nu. Och för varje år har Sun Living blivit mer och mer kompetenta och närmar sig mellanklassen med stormsteg.
Listan på instegsfabrikat som lämnat sina rötter kan göras lång. Men de som är sina instegsrötter trogna är färre. På Svenska marknaden är det bara Rimor och Ahorn (även detta en Rimor byggd husbil) som fortfarande kan kallas instegsbilar, enligt mig.
Giottiline Siena är instegsbilar, men Giottilines försäljning i Sverige är försumbar.
Svenska marknaden sticker ut
I Frankrike eller Tyskland skulle ingen journalist skriva denna artikel. Där finns det gott om billiga husbilar med endast det mest nödvändiga i utrustningsväg. Det går att hitta en handfull fabrikat med modeller under 40 000 Euro i grundpris. Med lite utrustning ökar priset till ca 45 000 Euro. Men det passerar inte 50 000 Euro.
Ofta är det en stor handlare som specialbeställer bilar från någon av de stora tillverkarna i Italien. Modeller som endast säljs hos denna handlare
Jag har en tid försökt få importörer och även en del större handlare att satsa på en billig modell. En instegsbil. Jag brukar kalla min idé för en ”Summer Edition”. Men ingen nappar. De hävdar bestämt att svenska husbilskunder inte vill ha enkla husbilar.
Och kanske har de rätt. Eller rättare sagt, de har rätt. Ty de känner sina kunder och vet vad som önskas. Om kunderna avstått köp för att priserna var för höga eller för att de inte vill betala för kompetens de inte använder skulle det stå instegsbilar i var och varannan utställningshall.
Även i våra undersökningar här på sidan, i vår ”Vi vill veta” spalt, är det få som säger sig vara intresserade av en påvert utrustad och enkelt byggd husbil.
Bilderna ovan är taga på Caravan Salon i Düsseldorf. Bilarna är två modeller med ursprung i Rimors fabrik. XGO är Rimors eget varumärke. Ahorn är en tysk importör. Visst, vi har en högre moms och transporten till Sverige kostar en hel del. Men nog borde vi kunna närma oss dessa priser även här hemma.
Priserna är ”från”, som regel blir de 5 000 -10 000 Euro dyrare för man hade monterat markis, stereo, backkamera, GPS och en teve i dem. Fortfarande är det bra mycket billigare än de billigaste som säljs i Sverige.
Begagnat har tagit instegsbilarnas plats
Förut, sisådär 15 år sedan, hade instegsfabrikaten extra simpla modeller på programmet, de kallades begagnatdödare och riktade sig till kunder som värdesatte garantier och nybilskänsla.
Då var den svenska begagnatmarknaden relativt liten. Det fanns inte ens 30 000 husbilar totalt i Sverige 2007. Begagnatmarknaden var således begränsad.
Idag är det 100 000 fler husbilar i Sverige och begagnatmarknaden är både bred och djup. Dessutom är bilarna generellt sett välutrustade och i bra skick. På våra Köp & Sälj sidor finns det som regel över 2 000 husbilar att välja bland. En fjärdedel av dessa kostar under 500 000 kronor.
Jag förstår de som hellre köper en välutrustad mellanklasshusbil med 3 000 mil på mätaren och inredning i nyskick framför en betydligt enklare utrustad instegsbil. Ändå tror jag husbilsfabrikanterna skulle nå nya målgrupper om det fanns enkla husbilar till en låg peng.
Om inte en svensk importör eller handlare tar tag i detta kommer vi snart ha tyska lågprishandlare som kanske inte startar egna butiker i Sverige, men de kommer försöka locka svenska kunder. Att det inte sker i nuläget är för att det inte finns tillräckligt med husbilar. Men den situationen kommer ändras.